סמינר מזרח אסיה: קאנון - משמעות האלוהות כתוצר יפני עממי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 9847
מספר מקורות 17

תקציר העבודה

ת ו כ ן א.
קאנון- ציור של Kano -0
1 .
מבוא
–..
1
2 .
היכרות ראשונית –.
4
3 .
הבניית דמותה של קאנון כאלוהות מושיעה בנארה ובהיאן –.. 5
            3.1. ג'ואיצ'ימן קאנון- קאנון בעלת 11
הראשים/הפרצופים … 6
            3.2. ג'ואיצ'ימן קאנון במקדש האסה וישועת האינדיבידואל .. 8
3 .3. הפצת שמה של קאנון ברמה העממית ברחבי הפריפריות 11
4 .
הבודהיסאטווה קאנון כאלוהות מבוססת ביפן 18
4 .1. תפוצה עממית של קאנון
18
4 .2. שינויים בדמויותיה של קאנון -…
20 5.
סיכום —
26
ב.
ביבליוגרפיה …27
עבודה זו מוקדשת לקאנון (Kannon), ה"גלגול" היפני של הבודהיסאטווה ההינדי אוואלוקיטשוורה (Avalokitesvara). ההיסטוריה של קאנון כאלוהות ארוכה מאוד ומלאה בשינויים, הן בפן האישי של הדמות על התגלמויותיה השונות והן בפופולאריות שלה ברחבי מדינות שונות בדרום מזרח אסיה ולאורך תקופות שונות. בכוונתי לבחון את תפיסת האלוהות של קאנון בידי העם היפני בתקופות שונות, מתוך מטרה להבין את השורש למשמעותה כאלוהות משפיעה אף יותר מ"בודהיסאטווה סטנדרטית". טענתי היא שקאנון כאלוהות במעמד משפיע ומוכר לכל נוצרה על ידי ועבור העם היפני. משמעותה המקורית של האלוהות ובניית דמותה נעוצים עמוק בעדות שאין לערער עליה בבחינת אמונה דתית, היא סוטרת הלוטוס. אולם הפופולאריות והשתתפותה הפעילה של האלוהות בקרב העם היפני מתקיימת בזכות אמצעים פרקטיים ואירועים אישיים ולאומיים הנוגעים לחיי היומיום.
בכדי לדון בטענה כי העם היפני הוא הגורם המרכזי למעמדו הנכבד של הבודהיסאטווה קאנון ביפן אתייחס לעשייה הדתית היפנית תוך התמקדות בחוויה האנושית מול האלוהות. לאחר מכן אדון בעשייה הדתית לפיתוח האלוהות לאורך תקופות שונות בהיסטוריה של העם היפני. עשייה דתית שהתבטאה בפסטיבלים לאומיים ומקומיים, פולחנים ביתיים, בניית מקדשים והפצת שמו של הבודהיסאטווה קאנון בכל יפן על ידי נזירים נודדים, מספרי אגדות עם ואמצעים נוספים.
היכרות ראשונית הבניית דמותה של קאנון כאלוהות מושיעה בנארה ובהיאן             ג'ואיצ'ימן קאנון- קאנון בעלת 11
הראשים/הפרצופים             ג'ואיצ'ימן קאנון במקדש האסה וישועת האינדיבידואל             הפצת שמה של קאנון ברמה העממית ברחבי הפריפריות הבודהיסאטווה קאנון כאלוהות מבוססת ביפן תפוצה עממית של קאנון שינויים בדמויותיה של קאנון מטרתי בעבודה זו הייתה לדון במשמעותה של קאנון כאלוהות עבור העם היפני. טענתי בתחילה כי משמעותה של האלוהות "נוצרה" על ידי העם היפני ועבורו. משמעותה המקורית כאלוהות נעוצה עמוק בשורשי התורה המהיאנית, אולם משמעותה כאלוהות שזכתה לפופולאריות רבה בקרב העם היפני נבנתה בהדרגה והושפעה תדיר מאירועי היומיום ובייחוד מהחוויה האנושית האינדיבידואלית של המאמין אל מול האלוהות.             במהלך העבודה פירטתי את "גלגוליה" השונים של האלוהות בתוך ההיסטוריה העממית היפנית, על אגדות העם השונות שהפיצו את דמותה ברחבי הפריפריות ועל הפופולאריות של התגלמויות מסוימות שלה שהתאימו לרוח התקופה ולאירועים שחלו בה. מעצם יכולותיה המפורטות בסוטרת הלוטוס קאנון כאלוהות הייתה מסוגלת לשנות את דמותה ולבטא את כוחה בדרכים שונות. האלוהות השתנתה לפי הצורך האנושי של העם היפני. החוויה האנושית של המאמין מול האלוהות קבעה במידה רבה את דמותה ומשמעותה.