יחסי שכנות בין יהודים וערבים בערים מעורבות בישראל - קבלה ודחייה של שכנים ערבים בישוב יהודי

תקציר העבודה

יחסי שכנות בין יהודים וערבים בערים מעורבות בישראל – קבלה ודחייה של שכנים ערבים בישוב יהודי קורס: מדעי התנהגות סוציולוגיה בחברה הישראלית תוכן עניינים
תקציר
1 פרק 1 – המיעוט הערבי – מוסלמי באירופה וישראל
2
1 .1 לאום ומיעוט 
2
1 .2 המיעוט המוסלמי באירופה
2                      1.3 המיעוט המוסלמי בישראל
3 פרק 2 – יחסי שכנות בערים מעורבות 5
2 .1
לאומיות ורב תרבותיות בערים מעורבות 5
2 .2 ערים מעורבות בהם מתגוררת אוכלוסיית המיעוט 5
פרק 3 – המיעוט המוסלמי בערים מעורבות באירופה ובישראל 7
3 .1 אוכלוסיית המיעוט המוסלמי בערים מעורבות באירופה 7
3 .2 אוכלוסיית המיעוט המוסלמי בערים מעורבות בישראל 7
מקורות
8 תקציר במסגרת עבודה זו אנסה לבחון מהו הגורם המרכזי שמשפיע על הנכונות למגע של אוכלוסיית הרוב בעיר מעורבת עם השכנים הערביים – מוסלמים?
במסגרת זו, ניתן לשער, כי הסובלנות נגמרת מעל סף הצפה מסוים (Tipping Point).
במסגרת זו תבחן הסובלנות כלפי המיעוט המוסלמי מצד אוכלוסיית הרוב בערים מעורבות הן באירופה והן בישראל.
מסקירת הספרות ניתן לראות, כי אוכלוסיית הרוב בארצות מערב אירופה כמדינות דמוקטיות התייחסו בסובלנות כאשר קיבלו את המוסלמים כמהגרים.
עם זאת, בשלב מסוים, גישתה של אוכלוסיית הרוב השתנתה מסובלנות כלפי המוסלמים כאוכלוסיית מיעוטים לאנטי תרבויות וגזענות. בהמשך, יבחנו יחסי  אוכלוסיית הרוב בערים מעורבות במדינת ישראל מול המוסלמים הישראלים כקבוצת מיעוט.
בדור האחרון צמחה תופעה מעניינת באירופה. נראה, כי מאז הסתיימה תקופת המנדט שלמדינות שונות במערב אירופה בקולוניות באסיה ואפריקה, באה לידי ביטוי התניידות מהגרים מוסלמים במספרים גדולים. אירופה, ארצות מערביות מתקדמות, מחזיקות בפלורליזם תרבותי. בשנים הראשונות הייתה סובלנות גדולה ונכונות גדולה כלפי המהגרים המוסלמים, גם במדיה. אך די מהר הגיעו לנקודת הרוויה (נקודת סף הצפה) ומכאן אנו מגיעים לקיצוניות השנייה, גזענות ואנטי זרות. מעבר לסף מסוים אשר עוברים אותו מגיעים לנקודת רוויה והסובלנות כלפי קבלת האחר פוקעת ונגמרת.
לעומת אירופה, במדינת ישראל קיימת בעיה ייחודית, מאחר וקיימות שתי קבוצות לאומיות – היהודים המהווים את הרוב והערבים -מוסלמים המהווים את אוכלוסיית המיעוט. הדחייה של האחר בישראל כבעיה איננה שונה מאירופה כאשר מדובר ביחסי יהודים וערבים בערים מעורבות ולא קיימת נכונות לקלוט את האחר וליצור מגע עם ערבים.