השפל הגדול בארה"ב : 1929. פראנקלין דלאנו רוזוולט ומדיניות ה:"NEW DEAL" (1933– 1938).

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 12293
מספר מקורות 21

תקציר העבודה

השפל הגדול בארה"ב : 1929.
פראנקלין דלאנו רוזוולט ומדיניות ה:"NEW DEAL" (1933– 1938).
מנחה: מרכזת הקורס: מגיש : ת"ז : מען :
טל : תוכן עניינים                                              עמ' מבוא –3
הרקע
והכרוניקה שקדמה למשבר הכלכלי הגדול -.4-7
הביטויים והסדקים של השפל הגדול ב-1929 –8-10 פעילות הממשל הפדראלי ,בראשות הנשיא הרברט הובר להתמודדות ראשונית מול המשבר -11-14
מדיניות ה-"ניו דיל" של פ.ד. רוזוולט – רקע, עקרונות ,יעדים ומתווה …משפטים-17
התקופה הראשונה של ה"ניו דיל" (1933-1935) – חקיקת "מאה הימים"–..18-22
התקופה השנייה של ה"ניו דיל" (1935- 1938) – החקיקה הסוציאלית, הנחת היסודות ל"מדינת הרווחה בנוסח האמריקני" -23-24
הערכת תכנית ה-"ניו דיל" : הישגים לצד ביקורת מחוגים פוליטיים -.
5 -27
סיכום ..28-30 ביבליוגרפיה -…31-32
מבוא.
במסגרת דיסציפלינת התחום של סקירת המאורעות והסוגיות ההיסטוריות בתולדות ארה"ב ,בקורס האמור, בכוונתי במסגרת סמינריון זה –לדון ,לנתח ולבחון את אחד המאורעות המרכזיים והמהותיים בתולדותיה ובדברי ימיה של ארה"ב ,קרי המשבר הכלכלי והשפל הנורא שפקד את ארה"ב בשלהי שנות ה-20 של המאה העשרים ,כשהביטוי הבולט שסימל את קץ עידן הגאות והשפע הכלכלי שלאחר מלחמת העולם הראשונה, הוא היום בו הבורסה של וול סטריט התמוטטה – יום שבצדק כונה "יום חמישי השחור" (24.10.1929) – יום בו החל האסון הפיננסי הגדול ביותר בתולדות ארה"ב ,תחת שלטון רפובליקני ,אשר פקד את תקופת כהונתו של הנשיא דאז,הרברט הובר,שנבחר ב-1928. המשבר הכלכלי בארה"ב ב-1929 פגע בכל חיי החברה והכלכלה וגרם לשינוי אורחות החיים, לפגיעה בגאווה הלאומית של האמריקנים ולהתערערות אמון הציבור בליברליזם הכלכלי שהיה נהוג בארה"ב. השפע ותחושת הביטחון הכלכלי , שעברו כחוט השני על החברה האמריקאית במרוצת שנות ה-20 , פינו את מקומם למחסור חמור ולייאוש עמוק.
ארה"ב ניצבה בפני פרשת דרכים. החלום האמריקני שהיה מבוסס על אינדיבידואליזם ויוזמה פרטית נופץ. עתה התערער האמון בכוחו של הפרט מלבנות את עצמו ולהיות אחראי לגורלו. בכוונתי לתאר ולהתחקות אחר פעולות הממשל הפדראלי בראשות הובר,תחילה,לטיפון ראשוני במשבר הכלכלי החמור והפעולות שנקט בהם.
ואולם, עיקר הדגש יושם ויושתת על מדיניותו של הנשיא הדמוקרטי שנבחר אחריו ב-1932, הלוא הוא פראנקלין דלאנו רוזוולט ,שהציע את מדיניות ה-"ניו דיל" (המערך החדש),כמדיניות מאקרו,רחבת היקף להתמודדות עם המשבר ע"מ לחלץ את ארה"ב מהשפל הכלכלי והחברתי הנורא.
בתוך כך, כאמור,מהות הדיון יוסב סביב מדיניות ה "ניו דיל" של רוזוולט שנטל על עצמו פיקוד בשעת חירום זו. רוזוולט פעל במספר חזיתות ,כגון רפורמות בתחום הבנקאות והפיננסים, התעשייה, החקלאות, הסעד, התערבות ויוזמה של הממשל בכל הקשור לייזום עבודות ציבוריות ועוד .
כמו כן, אבקש לבחון בהערכה ביקורתית את התכנית והצלחותיה להתמודדות מול המשבר / אם לאו בעיני דעת הקהל ,כמו גם בעיני הם של חוגים ואישים בחברה האמריקנית.
לצורך בחינת ההיבטים והסוגיות דלעיל ,אתבסס בעבודתי על ניתוח ועיבוד של מקורות ראשוניים ,קרי ספרות ביבליוגרפית רלוונטית ,שהתייחסה ונגעה במכלול האירועים סביב המשבר הכלכלי ומדיניות ה -"ניו דיל" של רוזוולט.
לאור האמור, הנושא שיהווה את השלד של העבודה וינחה את הדיון בה יהא ,איפוא :" המדיניות הכלכלית של ארה"ב בתקופת כהונתו של הנשיא פ.ד רוזוולט – ה "ניו דיל" ,כנסיון להתמודד ולחלץ את ארה"ב מהמשבר הכלכלי והשפל הגדול ביותר שפקד אותה בתולדותיה, מאז היווסדה. כנגזרת מכך, שאלת מחקר אפשרית שתנחה את הדיון ,אשר תיבחן לאורך העבודה תהיה :" באיזו מידה עמדה מדיניות ה-"ניו דיל" של פ.ד רוזוולט במטרותיה ויעדיה ,לחלץ את ארה"ב מהשפל הכלכלי הגדול?". הרקע והכרוניקה שקדמה למשבר הכלכלי הגדול.
עם שוך הקרבות של מלחמת העולם הראשונה , ארה"ב ביקשה לחזור ל"שפיות", לשוב ל"נורמליות" , תוך הסתמנות של נסיגה ברורה מאידיאליזם, מרצון לתקן את העולם, ממעורבות בענייניה של אירופה וגם ממגמותיה של תנועת התיקונים מבית. העשור השלישי של המאה ה-20 נתפש בהיסטוריוגרפיה האמריקאית כעשור שבו נהנתה אמריקה מרווחה כלכלית מתמשכת , בסימן של גיאות .שנות העשרים של הגמוניה רפובליקנית ונשיאות קולידג' בפרט, סימנה גיאות כלכלית מבורכת שנוצרה תוך הקטנת מעורבותו של הממשל הפדרלי במשק. הפעילות הכלכלית ברמה הבין מדינתית שיקפה את המשק האמריקני של כלכלה קפיטליסטית חופשית הפועלת בתנאים של "לסה פר" תוך מעורבות ממשלתית מינימלית,ישירה או עקיפה. כך קרה שהחקיקה הכלכלית הוגבלה ,שכן הסיסמא של מנהיגי הכלכלה הרפובליקנית הייתה:
"פחות ממשל בעסקים ויותר נציגי עסקים בממשל"(גוטפלד,1989).
 אנשי העסקים היו למנהיגי החברה, שכן הרפובליקנים סברו כי מי שמועיל במיוחד לשגשוג האומה הם העסקים הגדולים, ולפיכך על הממשל להימנע מלהצר את צעדיהם. משנת 1922 החלה בארה"ב תקופת גיאות כלכלית ממושכת בת 8 שנים ."מבחינת הרמה ושיעורי הגידול של התוצר הלאומי וההכנסה לנפש ,שיקפה הגאות חזרה למגמת הצמיחה ארוכת הטווח של המשק האמריקאי תוך מיצוי פוטנציאל הייצור שלו. היה לעשור ייחוד כלכלי שנבע משני מאפיינים עיקריים: יציבותה של רמת הפעילות הכלכלית הגבוה במשך 8 שנות הגיאות והשינויים המבניים והאיכותיים במשק שהיו חלק בלתי נפרד ממנה והביאו לשיאן את התמורות הכלכליות והחברתיות שנתחוללו באמריקה החל משנות הששים של המאה ה-19. בעיקרן ביטאו התמורות מעבר ממשק חקלאי לחברה תעשייתית מודרנית המתפקדת במסגרת של שוק כלל ארצי משוכלל. מרכיויו הבולטים של התהליך היו :א) שינויים טכנולוגיים בתחבורה(הרכבת, המכונית),בייצור מתכות ,ניצול מקורות אנרגיה חדשים כנפט וחשמל,ובפיתוח שיטות שיווק קמעוני משוכללות באמצעות הדואר ובתי הכל בו. ב) מימושם של יתרונות לגודל בייצור ושיווק תוך הגדלת הריכוזיות בתעשייה ,בכספים ובמסחר,במסגרת של שוק פנימי הולך וגדל. ג) האצת קצב העיור בד בבד עם ירידת משקלו של המגזר החקלאי בתוצר ובתעסוקה. המיוחד בשנים אלו ,כפי שבאו לידי ביטוי ,תרמו לעיצוב דמותה של אמריקה הצרכנית במאה ה-20 "(מצר, 1982).