דיני פטנטים - דרישת החדשנות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7692
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

דיני הקניין הרוחני הינם מענפי המשפט המתפתחים והמשמעותיים בעת האחרונה. הפיכתו של העולם לכפר גלובאלי, עליית משקל תעשיות ההיי-טק במסגרת התעשייה העולמית והתפתחות רשת האינטרנט שינו באופן מהותי את הגישה ומעמדו של הקניין הרוחני במסגרת חיינו העסקיים והפרטיים.
דיני הקניין הרוחני מהווים משפחה נרחבת של זכויות לא מוחשיות שעליהם המחוקק בחר להגן באופנים שונים אשר יגשימו את האינטרס והאיזון בין זכותו של בעל זכות לבין הרצון שהחברה בכללותה גם תוכל ליהנות מפרות הקניין הרוחני, אשר הוכרו כנכס חברתי שאין מקום להפקיע אותו מרשות הכלל ברוב המקרים.
במסגרת דיני הקניין הרוחני קיים ענף הפטנטים אשר נועד להסדיר הגנה ורישום על המצאות טכנולוגיות מסחריות. הרציונאל בבסיס הגנה זו הינו הצורך להבטיח אינטרס כלכלי לפיתוחים טכנולוגים לשם הצעדת החברה, הקדמה והטכנולוגיה מחד, ולהבטיח מנגד את זכותה של החברה בפיתוחים אלו. לפיכך, דיני הפטנטים מבקשים לתגמל את הממציא בגין המצאתו באמצעות מתן מונופול לזמן מוגבל, שבמסגרת הזמן הזה יוכל הממציא ליהנות מפירות ההשקעה והיצירתיות שהשקיע בפיתוח המוצר ובתמורה הממציא צריך לפרסם את המצאתו לכולי עלמא וכן בסוף תקופת המונופול הזכות הבלעדית בהמצאה מועברת לידי הציבור בכללותו על מנת שזה יוכל ליהנות ממנה ולנצל אותה לשם המשך פיתוח הוצעדת החברה קדימה. יאמר כי הערך המוגן לעיתים אף חורג מגדר השפעות טכנולוגיות גרידא, וזאת לדוגמא בבואנו לדון בפטנטים החלים על תרופות, שבמקרים אלו עומד על הפרק ערך הצלת חיי אדם איכות הרפואה.
לנוכח הזכות הגורפת שמקבל הממציא, קבע החוק שלא כל המצאה יכולה להיכנס לגדר ההגנות המוקנות לפטנט, ועל הממציא לחצות מספר משוכות לשם רישום פטנט וההנאה מההגנות המוקנות לפטנט.
בין המשוכות ניתן למנות את הצורך להצביע על התקדמות המצאתית, שכמשוכה זו מעלה לעיתים קרובות קשיים לא מבוטלים, לנוכח העובדה שטבעה של הטכנולוגיה הינו התקדמות בצעדים מדודים והדרגתיים ונדירים המקרים של קפיצות טכנולוגיות יוצאות דופן. כמו כן, המחוקק ביקש שלפטנט יהיה באמת ערך כלכלי וחברתי, ועל כן פטנט חייב להיות בעל יכולת יישום תעשייתי.
משוכה נוספת, בה נדון במסגרת עבודה זו, הינה היותו של הפטנט חדשני. על מנת שפטנט יוכח כחדשני על הממציא לעמוד בנטל מסגרתו נאסר עליו לפרסם את הפטנט טרם רישומו כפטנט. יסוד החדשנות נועד על מנת להגשים מספר רציונאליים ובהם הצורך להבטיח קיומה של וודאות משפטית לגבי תוקפו של הפטנט, וידוא שאכן מדובר בפטנט שמהווה המצאה חדשה שטרם פורסמה ולהראות שהממציא לא ויתר על זכותו לבלעדיות. יסוד החדשות מעורר לעיתים קשיים פרשניים לגבי הקיפו ותוקפו ובמסגרת עבודה זו אבקש לבחון ולנתח את הכלל המשפטי בנוגע לחדשנות והחריגים לה.
תוכן עניינים
מבוא. 3
דיני הקניין הרוחני 4
מדגמים.. 5
סימן מסחר. 6
זכות יוצרים.. 7
דיני פטנטים – המסגרת הנורמטיבית. 8
דרישת החדשנות בפסיקת בית המשפט. 10 מבחני המשנה של דרישת החדשנות. 12
מבחן המסמך המכיל את האמצאה כולה. 12
מבחן היכולת להוציא אל הפועל את האמצאה. 13
מבחן המינוח. משפטים מבחן הוספת היסודות הנוספים.. 16
פרסום נוסף אשר עלול לעלות לכדי פגיעה בעקרון החדשנות. 16
חשיפת המצאה לצורך שיתוף פעולה עסקי 17
פרסום האמצאה במסגרת כנס אקדמי 20 סיכום.. 23