רשלנות רפואית - מגמות והתפתחות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 10222
מספר מקורות 32

תקציר העבודה

תחום הרשלנות הרפואית, כפי שאנו מכירים אותו כיום , הינו ענף משפטי יחסית צעיר אשר עבר ועובר שינויים מהותיים מבחינת הדרישות בחוק, וכפועל יוצא באופן התייחסות הפסיקה לסוגיות שונות הנגזרות מתחום הרשלנות הרפואית.
בסמינריון זה אבקש לבחון במבט רוחבי סוגיות שונות אשר באות לידי ביטוי הענף המשפטי של הרשלנות הרפואית על מנת לבחון האם לנוכח מבט הרוחב ניתן להצביע על מגמות כלליות באופן התייחסות המשפט לסוגיית הרשלנות הרפואית.
השאלה המשפטית שברצוני לבחון הינה האם ניתן להצביע על מגמה ברורה בדיני הרשלנות הרפואית, ואם מגמה זו מהווה הכבדת הנטל על המטפל בד בבד עם הרחבת זכויות המטופל או ההיפך, וזאת לנוכח דעות המבקרות את "המשפטיזיה" של הרפואה אשר גרמה למושג הרפואה המתגוננת.
אפתח את עבודה זו בסקירת התפתחות החקיקה הנוגעת למערכת הבריאות על מנת לעמוד על האופן בו בחר המחוקק להסדיר את מערכת הבריאות ולבחון כיצד התפתחה חקיקה זו במשך השנים.
לאחר מכן, אסקור בקצרה את העוולה העיקרית המשמשת במקרי תביעה לפיצויים בגין רשלנות רפואית, היא עוולת הרשלנות שבפקודת הנזיקין, וכן אסקור בקצרה את עוולת התקיפה, אשר גם בה נעשה בעיקר בעבר שימוש בתביעות לנזיקין, כשדובר על הליכים רפואיים שבוצעו שלא בהסכמת המטופל.
בהמשך, אבחן חקיקה משווה לגבי משטר של אחריות בנזיקין ברפואה על מנת להציג אפשרויות אלטרנטיביות למשטר הנזיקי בישראל, על יתרונותיו וחסרונותיו. בפרק בהא בעבודה אבקש לבחון את התפתחות הדין בראי הפסיקה בכל הנוגע למספר מאפיינים עיקריים של המשטר הנזיקי בישראל. ראשית, אבחן את האופן בו בוחן בית המשפט את יסוד ההתרשלות ברשלנות הרפואית, כשהדגש הינו האופן בו בוחן בית המשפט את הימצאותן של פרקטיקות רפואיות מקובלות ופרקטיקות חלופיות, בבואו של בית המשפט לבחון האם מטפל נהג ברשלנות. שנית, אבחן כיצד מתייחס בית המשפט לשיקולים כלכליים בבואו לבחון התרשלות הנובעת מאי ביצוע בדיקות כתוצאה משיקולים כלכליים. יאמר כי למרות שנושא זה אינו נמצא בעין הסערה של דיני הרשלנות הרפואית, לדעתי לנושא זה חשיבות יתרה ואנו צפויים לראות את נושא זה בא לידי ביטוי בפסיקה באופן הולך וגובר, ושלישית, אבקש לבחון את סוגיית ההסכמה מדעת, חובת הגילוי והשפעתן של אלו על דיני הרשלנות הרפואית, מעצם היותן נושא יחסית חדש בפרספקטיבה של הדין, ונושא זה נמצא עדין בתהליכי התהוות ושינוי.
לאחר שאבחן את הסוגיות האמורות, אנסה להגיע למסקנה לגבי הכיוון והאופן בו מתפתחים שיני הרשלנות הרפואית בישראל מבחינת היקף האחריות המוטלת על המטפלים.
יאמר כי ישנן סוגיות רבות נוספות אותן ניתן לבחון בכל הנוגע לדיני הרשלנות הרפואית, אך מפאת קוצר היריעה, אבקש להתמקד בנושאים האמורים, מכיוון שמדובר בנושאים המהווים לדעתי נושאי ליבה בכל הנוגע לרשלנות רפואית.
תוכן עניינים
מבוא.. 3
רשלנות הרפואית, מערכת הבריאות וזכויות החולה בישראל. 5
עוולת הרשלנות בהקשר הרשלנות הרפואית.. 9
תקיפה.. 13
רשלנות רפואית – סקירה משווה.. משפטים ניו זילנד. משפטים ארה"ב. 16
התפתחויות בדיני הרשלנות הרפואית.. 18
יסוד ההתרשלות בתביעות נזיקיות ברפואה.. 18
פרקטיקה רפואית נהוגה ופרקטיקות רפואיות חלופיות.. 18
משמעויות כלכליות ושיקולי תקציב. 21
הסכמה מדעת והרשלנות הרפואית.. 24
סיכום.. 27
ביבליוגרפיה.. 30 כפי שאציג את המצב בארץ כיום, נראה כי אנו נמצאים בתהליך של שינוי והתהוות של דיני הרשלנות הרפואית, וזאת לנוכח שינוי כללי באופן התייחסות הדין לפרט, לזכויותיו ולאוטונומיה שלו על גופו. לאור האמור, בתי המשפט והמחוקק פועלים במסגרת איזון עדין ושברירי מבחינת זכויות המטופל לאחריות המטפל, אשר יוצרים מתח אינהרנטי באחד התחומים המשמעותיים בחיינו – טיפולי הרפואה.