אבחון לקוי - דיני רשלנות רפואית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 9291
מספר מקורות 74

תקציר העבודה

במסגרת עבודה זו אבקש לבחון את המצב הנורמטיבי של דיני הרשלנות הרפואית בדגש על האבחון הלקוי.
דיני הרשלנות הרפואית מהווים את אחד מהענפים העיקרים במסגרת דיני הרשלנות, לנוכח היותה של הרשלנות הרפואית תחום אשר מהווה מקור להתדיינות משפטית ענפה ומורכבת הצופנת בחובה שלל סוגיות מורכבות. מעבר להיותה של הרשלנות הרפואית ענף של דיני הרשלנות הקלאסית, הרשלנות הרפואית מעלה סוגיות אשר מותחות את מושגי הרשלנות הבסיסיים לגבולות חדשים, החל ממושגי האחריות, הקשר הסיבתי וחישוב הנזק, מה שהופך אותה לענף מרתק שמהווה מושא לחידושים ושינויים דחופים וכן נוגע לסוגיות קשות ורגישות בהן הנזק בא לידי ביטוי בפגיעה ממשית בחייו של הניזוק.
במסגרת עבודה זו אתמקד בסוגיית האבחון הלקוי במסגרת הרשלנות הרפואית. האבחון הלקוי על צורותיו השונות מהווה את אחת השאלות המשפטיות המורכבות אשר באות לידי ביטוי במסגרת דיני הרשלנות הרפואית, לנוכח היותו נשען על הקו הדק בין המחויבות המקצועית של הרופא הסביר לנקודה בה הוא כבר אינו ממלא נאמנה את תפקידו.
במסגרת עבודה זו אבקש להציג את הרקע לדיני הרשלנות הרפואית והמסגרת הנורמטיבית אשר מסדירה אותה, בד בבד עם סקירה של התפתחות דיני הרשלנות הרפואית וכיצד אלו התעצבו במהלך השנים לקו החקיקתי והפסיקתי, אשר אנו מכירים כיום.   הרשלנות הרפואית מעלה בפני בית המשפט סוגיות מורכבות אשר מאלצות להגדיר כל פעם מחדש את מושגי הסבירות וסטנדרט ההתנהגות הנדרש מהמטפל. אחת השאלות הסבוכות אליה נתייחס במסגרת עבודה זו הינה השאלה האם סטנדרט ההתנהגות הנדרש מהרופא המטפל זהה לסטנדרט הנדרש מאחד האדם, או שמה מדובר על סטנדרט גבוה במיוחד, והיה והתשובה לשאלה זו חיובית, האם ניתן להצביע על הצדקה לסטנדרט זה. יאמר כי שאלת הסטנדרט שזורה באופן בלתי ניתן להפרדה מסוגיות הנוגעות לאיבחון לקוי, מכיוון שהאחרון מעמיד את מקצועיותו ורמת אחריותו של הרופא המטפל באור הזרקורים.
יאמר כי נקודת המוצא שלי לעבודה זו הינה כי אנו חיים בעולם בו המשאבים תמיד מוגבלים והידע הוא אין סופי, והרופא המטפל נמצא בתווך בין שני מצבי עולם נפרדים אך נוגדים אלו, ונדרש לאזן בין שני אלו בכל צעד ושעל. המתח האמור מאלץ את הרופא המטפל לבחון את פעולותיו בראי יכולתו המקצועית ובראי האינטרס הכלכלי-חברתי העומד מנגד. כפי שנראה להלן במסגרת עבודה זו, ניכר כי עלינו לשאול עצמנו כחברה מודרנית האם אנו מעוניינים שרופאינו יטפלו כשהם חשים את אבחן החרב המשפטית נושפת בעורפם כל העת והאם סיטואציה זו צפויה להביאנו לסיטואציה חברתית (ורפואית) רצויה וראויה. תוכן עניינים
מבוא. 3
יסודות עוולת הרשלנות והתפתחותה ההיסטורית. 4
תקיפה. 4
התפתחות הגישה הנזיקית בדיני הרשלנות הרפואית. 6
הסיבתיות העמומה. 10 התייחסות הפסיקה בעניין אבחון לקוי 12
אבחנה מבדלת. 12
האבחון המאוחר. משפטים מהו הרופא הסביר ?. 17
משפט משווה. 19
רקע כללי 19
המצב המשפטי בארה"ב. 20 הדין באנגליה. 22
הדין בהודו 23
סיכום בעניין המשפט המשווה.
5 סיכום ומסקנות. 26
ביבליוגרפיה. 28