מרעיון לממשות - ג'פרסון והפדרליזם בארה"ב -!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2142

תקציר העבודה

1 . ג'פרסון ניצח את הבחירות לנשיאות ברוב קטן, ואין לו רוב בבית הנבחרים. הוא נואם בפני אנשים שרובם התנגדו לבחירתו לנשיאות. מטרת נאומו היא להציג חזית מאוחדת, בין אם זו קיימת ובין אם לאו; העובדה שנבחר ברוב דחוק אין בה בכדי לערער את היציבות והאחדות. הברית חזקה ותמשיך להיות כזו, הוא מזכיר את העקרונות עליהם הושתתה, את המטרות לשמן הוקמה, שמירה על זכויות האדם, החופש, הזכות לאושר. מאידך-גיסא, זהו נאום פוליטי, בבחינת היותו נאום ניצחון בבחירות, ולכן מנוקד בהתחייסויות פוליטיות אל המפלגה המובסת:
אין די שבממשל דמוקרטי הרוב קובע, אלא צריך שהרוב ירצה דברים הגיונים, שלמיעוט יהיו זכויות שוות, ושהחוק יגן עליהן, ומניעת זכויות המיעוט הוא בבחינת עושק. יש כאן עקיצה פוליטית את הפדרליסטים, בבחינת "עד עתה היה בכך כשל, אך מעתה המצב יתוקן". אי הסובלנות הדתית סולקה על-ידי הפרדת הדת מהמדינה. אך לא נצא נשכרים מהפרדת הדת מהמדינה, אם ניתן יד לעריצות פוליטית. גם כאן יש עקיצה את המפלגה היריבה. שיא הנאום הוא בכך שהוא אומר – כולנו רפובליקנים, כולנו פדרליסטים – זהו נאום ההשבעה שלו לנשיא, וחשוב לו להציג חזית אחידה, אמריקנית. גם אם דעותינו חלוקות, הרי שלנגד עינינו מטרה אחת.
2. ג'פרסון מדגיש את העקרונות הפדרלים והרפובליקנים, אלה ואלה, את האהבה לברית, ולשלטון בדרך הייצוג. ארה"ב נפרדת, בדרך הטבע, מחוסר השקט העובר על אירופה. הוא מציין את הטוב שבהפרדה בין ארה"ב לבין העולם, הוא עיקרון הבדלנות שישמש את ארה"ב לעוד שנים רבות.
ארה"ב לא התערבה בסכסוכים בין מדינות אירופה, והוא העיקרון שהיה תקף במדיניות החוץ האמריקנית.
הוא מונה את עיקרי הממשל:
מתחייב לשיוויון מוחלט בפני החוק, ומניעת אפליה הנסמכת על השקפה פוליטית או דתית.
יחסים עם מדינות מבלי להסתבך בבריתות עם אף אחת מהן.
בנוסף, ביטוי לפרטיקולזרים – … (המשך)