משטרים דמוקרטים - הצעת מחקר במסגרת הנושא "החוקה, ותפקידה במשטר דמוקרטי"!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2011
מספר מילים 901
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

שאלה המחקר:
"מידת הזיקה בין הגות האמנה החברתית לבין חוקה, כפי שהיא מיושמת כיום בארה"ב ובצרפת". באיזו מידה מתבססת החוקה בארה"ב ובצרפת על רעיונות הוגי האמנה החברתית, בישומיה השונים – זכויות הפרט, קנין, הפרדת רשויות וכו'.
רקע:
במאה ה-17 וה-18, הניחו כמה הוגי דעות להלן, שבלא אמנה חברתית לא ניתן לחיות במאורגן ובאופן ממוסד.
רעיון האמנה החברתית מבוסס על ברית שבני האדם מסכימים להכנס בה מרצונם החופשי, להתארגן בחברה ולקבל על עצמם כללים, פיקוח והגבלות. המדינה היא שותפות בין בני אדם בה טובת הכלל היא הגורם המנחה, והסכמה כללית משותפת. האלטרנטיבה היא תהו ובהו חסר סדר חברתי או כלכלי.
אמנה חברתית מבטאת את הצורך בהסדר חברתי בקרב בני האדם; היחיד מוותר על חלק מחרותו לטובת החברה ולמען ייטבו חייו בתוך החברה.
הוא מקבל על עצמו מגבלות, חוקים ופיקוח, ובתמורה שומרת החברה על זכויותיו. שני המשטרים הדמוקרטים שאבחן הם בעלי חוקה כתובה, החוקה האמריקאית היא החוקה הכתובה העתיקה ביותר, מ-1789, שהיא שנת פרוץ המהפכה הצרפתית. שתי האומות כוננו סדר חברתי ומדיני חדש בשנים אלה, ומעניין יהיה לבחון את השפעתם של הוגי האמנה החברתית על ניסוחי החוקה ויישומה כיום, בשתי המדינות.
מתודולוגיה אסקור בהרחבה את עיקרי משנתם של שלושת הוגי האמנה החברתית – ג'ון לוק, תומס הובס וז'ן-ז'ק רוסו, את משנתו של מונטסקייה, הוגה עקרון הפרדת הרשויות, ואת עקרונות צורת הממשל שהם מציעים. לאחר מכן אשווה בין רעיונותיהם בדבר האמנה החברתית, לבין מידת ישומם של רעיונות אלה בחוקות ארה"ב … (המשך)