פסיכולוגיה התפתחותית- !!! הכי זול!!!

תקציר העבודה

ציטוט מהתשובות:
1.) תיאור המחקר:
לילדים מ-3 קבוצות גיל (6-7, 7-10, ומתבגר),  ניתנו עצמים בעלי יכולת ציפה שונה, ומיכל מים. הם התבקשו לסווג את העצמים לפי מפתח של ציפה מול שקיעה, ולנמק את החלטתם. בשלב השני ניתן להם לערוך בפועל את ניסוי הגופים הצפים במיכל המים, ולאחריו הם נשאלו על מסקנות הניסוי שלהם.
תוצאות המחקר: ילדי קבוצת הגיל 6-7: גילו נטייה לטעות בהערכת המציאות מראש, וההסבר שנתנו בדיעבד היה אסוציאטיבי וחסר עקביות. הם התייחסו לתכונותיהם הבולטות של החפצים כהסבר להתנהגותם הפיזיקאלית והרבו לסתור את עצמם ואף לספק את אותו הסבר לשתי תופעות הפוכות (לדוגמא: כדור העץ צף כי הוא עגול, והנר שוקע כי הוא עגול).
ילדי קבוצת הגיל 7-10: ידעו לומר איך יתנהגו העצמים. הם אף ניסו להגיע להסבר כולל והגיוני שיבחין את החפצים הצפים מאלו השוקעים (עץ צף וברזל שוקע), אך לא הצליחו להתנסח בצורה בשלה ולהבהיר את ההיגיון הפיזיקאלי לאשורו.
מתבגר: סיפק הסבר מפורט ומושכל של החוקיות הפיזיקאלית בעזרת יכולתו לדמיין את אחד העצמים (מפתח), שאם היה עשוי מים, היה שוקל פחות.
הסבר: מתוצאות המחקר עולה כי ככל שעולה גילו של הנחקר, משתפרת יכולת החשיבה המופשטת והשיטתית שלו. הילדים הקטנים אינם מצליחים כלל להתרומם מעבר לרמה של הגירוי הוויזואלי. הגדולים כבר מסוגלים לתפוס שיטתיות של חומרים שונים (עץ לעומת מתכת), אך הם עדיין אחוזים ברמת הנתונים האמפיריים. לעומתם, מסוגל המתבגר לחשוב חשיבה מופשטת לחלוטין כדי למצוא חוקיות ולספק הסבר כולל. מחקר זה מלמד כי מתבגרים, בניגוד לילדים, נעזרים באופרציות פורמאליות, כלומר בהסקת מסקנות על פי לוגיקת הטענות באופן מופשט, גם לגבי מצבים היפותטיים (דוגמת מפתח עשוי מים), ומיישמים אותן בפתרון בעיות.