פערי שכר בין נשים וגברים בישראל

מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 11944
מספר מקורות 11

תקציר העבודה

עבודת סמינר בנושא: פערי שכר בין נשים וגברים בישראל תוכן עניינים:
מבוא –
עמ' 3
פרק א'- חקיקה –
עמ' 5
א.        הרקע
לחקיקת חוק שוויון הזדמנויות בעבודה והתפתחותו -…  עמ' 5
ב.        מדוע חוק שוויון הזדמנויות בעבודה אינו כלי יעיל להלחם בפערי השכר בין המינים?..  עמ' 7
ג.          הרקע
לחקיקת חוק שכר שווה לעובד ולעובדת והתפתחותו -… עמ' 9
ד.        הקשיים בחקיקת חוק שכר שווה –…
עמ' 12
פרק ב'- פערי שכר בין המינים בישראל …  עמ' 13
א.      נתונים סטטיסטיים לפני ואחרי חקיקת חוק שכר שווה –… עמ' 13
ב.      נספחים –
עמ' 18
ג.        בחינת הגורמים המשפיעים על פערי השכר .
עמ' 20 פרק ג'- פסיקה ככלי עזר פרשני לחקיקה בישראל –  עמ' 27
א.        פס"ד אורית גורן נ' הום סנטר .  עמ' 27
ב.        חופש ההתקשרות מול חופש השוויון -..  עמ' 29
ג.          פס"ד עלית נ' שרה לדרמן -…  עמ' 31
פרק ד'- בחינת פתרונות לצמצום הפערים . עמ' 33
פרק ה'- סיכום ודיון –…
עמ' 35
ביבליוגרפיה -…  עמ' 38
מבוא
בתחילת המאה ה-21 נראה לכאורה המושג המשפטי של שוויון הזדמנויות לנשים בעבודה כמובן מאליו. הוא מבטא את הזכות לשוויון בתחרות כלכלית, שהוא אחד מיסודות הכלכלה החופשית בעולם המערבי מאז המהפכה התעשייתית.
התפשטות המהפכה התעשייתית בשלהי המאה ה-19 ובתחילת המאה ה-20, שמשכה פועלים רבים לעבודה במפעלי תעשייה, ובהם נשים וילדים, בנתה את מעמדן של נשים ככוח עבודה חיוני ובעל השפעה, שהחל לדרוש את זכויותיו.
המציאות מלמדת כי קיימים פערים בשכרם של העובדים. יש שוני בשכר המשולם לעובדים המועסקים בענפים, במקצועות ובמשלחי יד שונים. כך למשל, שכר עובד ועובדת המבצעים את אותה העבודה אצל אותו מעביד ובאותו מקום עבודה עשוי להיות שונה, כאשר שוני זה ניתן להסבר ע"י גורמים לגיטימיים.
אפליה מוגדרת כתהליך סוציולוגי בו נעשית הבדלה בין קבוצות חברתיות שונות, קטגוריות חברתיות או פרטים שונים, הבדלה המעניקה לקבוצה, קטגוריה או פרט מסוימים יתרונות או חסרונות יחסיים בהתייחסות אליהם, מבלי שתהיה הצדקה עניינית לכך.
אפליה עשויה להיות על בסיסים שונים כגון: מין, גזע, לאום, נטייה מינית, מעמד אישי, גיל, הריון, טיפולי פוריות, הורות, טיפולי הפריה חוץ גופית, דת, ארץ מוצא, השקפה פוליטית, מפלגה או שירות מילואים, וליתרונות או לחסרונות הנובעים ממנה עשויים להיות ביטויים שונים (כלכליים, פוליטיים וכו').
בין בני אדם קיימת שוֹנוּת, אך לא לכל התייחסות לשונות זו, במעשה אנושי שאינו מביע שוויון מוחלט, היא בגדר אפליה, וזאת משום שבמקרים רבים ההבחנה מוצדקת.
מטרת עבודתי היא לבדוק מדוע ממשיכים להתקיים פערי השכר בין גברים ונשים בישראל למרות שקיימת חקיקה רלוונטית בנושא? על מנת לענות על שאלת מחקר זאת, אציג בחלקו הראשון של העבודה את החקיקה הקיימת במדינת ישראל בנושא השכר ועל רקע
התפתחותה והמכשולים העומדים בפניה.
בחלק השני אתאר את המצב הקיים בישראל בנושא שכר הנשים תוך התייחסות לקריטריונים רלבנטיים לשכר כמו: שיעור השתתפות הנשים בכוח העבודה הישראלי, השכלה, סוג משלח יד, קידום וכדומה. כמו כן, אציג מספר גורמים עיקריים המשפיעים על פערי השכר.
בחלק השלישי אתן דוגמאות לפסקי דין שהנושא העיקרי שלהן הוא תביעה להשוואת שכר לאור חוק שכר שווה וחוק שוויון הזדמנויות בעבודה ובאמצעותם אוכל לפרש את כוונת המחוקק במונחים בסיסיים מתוך החקיקה.
בחלק האחרון אבחן פתרונות שיביאו לצמצום הפערים הקיימים בישראל בין המינים.
בעבודה זו אסתמך על מקורות מתוך הספרות וכתבי עת משפטיים.