תרבות ארגונית- עבודה פרה סמנריונית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 88
שנת הגשה 2009
מספר מילים 4628
מספר מקורות 8

תקציר העבודה

תוכן מבוא.. 1
תנועת הצופים- הנהגת ירושלים.. 2
גישות לניתוח תרבות ארגונית.. 5
הגישה הניהולית פונקציונאליסטית.. 5
גישת הקונפליקט החברתי. 5
שליטה נורמטיבית.. 6
מודלים לניתוח תרבות ארגונית.. 7
מודל של שיין. 7
מודל של קורט לווין. 9
ניתוח הארגון. 10 מיפוי על פי המודל המתוקן של שיין-. 10 סממנים פיזיים.. 10 נורמות פרקטיקות.. 11
ערכים.. 12
הנחות יסוד-. 12
פער  אובייקטיבי- האם הערכים באים לידי ביטוי בנורמות?. 13
פער סובייקטיבי- האם יש הסכמה בין ההנהלה ובין מה שהעובדים חשים?. 14
ניתוח על פי גישת הקונפליקט החברתי. 14
ניתוח על פי המודל של קורט לווין. משפטים ביבליוגרפיה. 17
מבוא- חינוך, חינוך הוא מושג שאני נתקלת בו ביום יום, תחום שהוא מעניין בעיני, תחום ששאלת הרווח הכלכלי לא קיימת בו ולכן עניין אותי לבדוק ארגון שעוסק בחינוך והוא ללא כוונות רווח. ארגונים נוטים לקבל החלטות ולעשות שינויים בהתאם לרווח הכלכלי שהדבר ייתן להם ובשורה התחתונה הכסף הוא המדד. אני בחרתי לבחון איך בארגון שהוא מלכ"ר נעשים שינויים, מהם המדדים לצורך בשינוי?  מהי הדרך שבה נעשים השינויים? האם יש השקעה בשלב ההפשרה(לווין)? או שהשינויים פשוט "מונחתים"? האם בכלל נעשים שינויים משמעותיים , שינויים ממעלה שנייה או שהארגון עובד כמו שהוא ללא צורך בשינוי? בחרתי לבחון את הנהגת ירושלים של תנועת הצופים. מקום ללא כוונת רווח העוסק בחינוך, תחום דינמי ומשתנה. בשנים האחרונות אני עדה לשינויים משמעותיים שמתחוללים בהנהגה.
ורציתי לבדוק האם במקום כמו הנהגת ירושלים שכל עשייתו היא חינוכית וכל מטרתו היא לקדם ולחנך את הנוער הירושלמי האם  השינויים כאן הם שינויים מהותיים או קוסמטיים? האם השינויים מחזיקים מעמד?
והאם יש הסכמה ואמונה בעשייתם? בנוסף לכך רציתי לבחון האם העשייה היומיומית והשגרה אכן נגזרות מהמטרות או שההנהגה פועלת מכוח המסורת.
בשביל העבודה ערכתי צפיות בישיבות מרכזים, ישיבת צוות הנהגה ויום פעילות. ערכתי ראיון עם מרכז ההנהגה, והעברתי שאלונים לצוות המרכזים. גישות לניתוח תרבות ארגונית הגישה הניהולית פונקציונאליסטית הגישה הניהולית פונקציונליסטית יוצאת מנקודת מבט אינטגרטיבית וכוללת הרואה בתרבות הארגונית אחד ממאפייני הארגון כמערכת פתוחה. גישה זו מגדירה תרבות ארגונית כאוסף של נורמות וערכים משותפים להנהלה ולעובדים, אשר יוצרים את הבסיס הסימבולי ( קונצנזוס ולכידות) לפעילות גומלין משותפת בארגון.

גישת הקונפליקט החברתי זוהי גישה ביקורתית אשר מדגישה …
שליטה נורמטיבית  שליטה נורמטיבית היא צורת שליטה המבקשת לטשטש את הגבול שבין הזהות העצמית של העובד ובין הארגון וזאת על מנת להשיג את מרב המחויבות וההזדהות של העובד. שליטה כזו מבוססת על עצוב תפקיד העובד כך שיהווה חלק אינטגראלי מתחושת העצמי שלו (קונדה, 2000). –
מודלים לניתוח תרבות ארגונית מודל של שיין לטענתו של שיין תרבות ארגונית ותרבות באופן כללי מייצגות מנגנון הסתגלות אבולוציוני ופונקציונלי המסייע להישרדות הקבוצה. שיין בנה מודל לניתוח של תרבות ארגונית על פי הגישה הניהולית-פונקציונליסטית.
 לטענתו, תפקיד ההנהלה הוא להקנות תפיסה ברורה של ערכי התרבות הארגונית, אשר יונחלו באמצעות ההתנהגות המתאימה. -.
המודל המתוקן-         המודל של שיין                                               המודל המתוקן   המודל של שיין, לאחר השינוי, מתבסס על שתי הבחנות ברורות:

מודל של קורט לווין שינוי הינו אחד התהליכים החשובים שיכולה למלא "תרבות ארגונית". קורט לווין מנסח מודל העוסק בשינוי של נורמות- שינוי של התנהגות הקבוצה. זהו אחד המודלים הבסיסיים לניתוח של שינוי תרבות ארגונית ושינוי ארגוני בכלל. המודל מגדיר רצף מסוים המהווה את תהליך השינוי  הרצוי; רצף זה מורכב  משלושה שלבים: הפשרה (unfreeze) ← שינוי (change) ← קיבוע (refreeze) …
ניתוח הארגון מיפוי על פי המודל המתוקן של שיין-  סממנים פיזיים …
 נורמות פרקטיקות …
ערכים …
הנחות יסוד- …
פער  אובייקטיבי- האם הערכים באים לידי ביטוי בנורמות?

פער סובייקטיבי- האם יש הסכמה בין ההנהלה ובין מה שהעובדים חשים?

ניתוח על פי גישת הקונפליקט החברתי …
ניתוח על פי המודל של קורט לווין …