דפוסי פנאי אחרי גיל 60 בקרב יוצאי קיבוץ

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 13812
מספר מקורות 65

תקציר העבודה

דפוסי פנאי  אחרי גיל 60 בקרב יוצאי קיבוץ
1 .                     תקציר עבודה זו מתמקדת בהרגלי הפנאי של קבוצה מבני כיתה אחת, בקיבוץ. בני הקבוצה, ילידי השנים 1950 ו-1951 שייכים היום, לקבוצת הגיל השלישי. העבודה בודקת את  הרגלי הפנאי של קבוצה זו. בחירת הקבוצה כנושא מחקר, באה מהרצון לבדוק את ההשפעה של המקום (קיבוץ), החברה והתרבות בה גדלו, על הרגלי הפנאי שלהם היום, כאשר רובם נמצאים על סף או לאחר פרישה מעבודה. מדובר בקבוצה בלתי נפרדת אשר מיום הולדתם   ועד סיום הלימודים בתיכון, היה סדר היום , התכנים והחוויות שספגו, משותפים וזהים. ובכל זאת, כל אחד חי את חייו במקום אחר היום. שאלת המחקר שלי עוסקת  במידת הדמיון בדפוסי הפנאי של ילידי קיבוצים בני 60+, אשר עברו בבגרותם לגור מחוץ למסגרת הקיבוצית, ומה מסביר אותה.
בתחילת העבודה אציג רקע תיאורטי, שיביא מחקרים שונים שנעשו בתחום הפנאי בישראל ובמדינות המערב.
אציג מחקרים שנעשו בנוגע לפנאי בגיל הפרישה ולאחריו. אסקור מחקרים ודעות בנוגע להון חברתי ותרבותי ובהקשר זה אציג גם מחקרים וספרים שנכתבו בנוגע לחיים בקיבוץ, לחינוך המשותף, ולחיי החברה והתרבות בקיבוץ. השערת המחקר שלי הייתה כי ימצא דמיון רב למדי בדפוסי הפנאי של קבוצת המחקר וכי ההסבר לדמיון זה מצוי ברקע החברתי, תרבותי, דמוגרפי של בני הקבוצה.
פעילויות הפנאי שצוינו על ידי המרואיינים, חולקו לפי קריטריונים שעלו ממחקרי פנאי לאחר פרישה, שנעשו בארץ ובעולם על ידי חוקרים שונים. מחקרים אלה מצאו כי ניתן לחלק את אוכלוסיית הגיל השלישי, לארבעה פלחים עיקריים- חברותיים, שוחרי תרבות, צרכני תקשורת ומתוחכמים, בהתאם להעדפות הפנאי שלהם. בנוסף, בדקתי קיומו של קשר בין העדפות הפנאי של המרואיינים, לבין פעילויות הפנאי בהם עסקו בילדות ובנעורים. ממצאי המחקר מראים כי יש דמיון באופי פעילויות הפנאי בקרב קבוצת המחקר וכי ניתן לשייך חלק מפעילויות הפנאי הבולטות, לרקע בו גדלו חברי קבוצת המחקר.
ראשי פרקים:
1.                      מבוא     -…4 
2 .                      סקירת ספרות  –…5
א.                פנאי .5
מושגי יסוד בנוגע לפנאי -5  פנאי של אנשים בישראל ..7
הרגלי פנאי בגיל המבוגר –גורמי השפעה על צריכת פנאי בגיל השלישי –…9
הקשר בין מאפיינים אישיים לפנאי …10 ב.                 חינוך וחיי חברה בקיבוץ ..11
תרבות וחיי חברה –.12
תפיסת החינוך- החינוך המשותף והלינה המשותפת –14
3 .                      מתודולוגיה .20
4 .                      הצגת הממצאים –23
5.                      דיון מסקנות וסיכום -33
6 .                      ביבליוגרפיה .38
7.                      נספח 1- שאלון הרגלי פנאי –43