עבודת סמינר בנושא "מיסטיקה כתלוית תרבות, האומנם? השוואה בין המיסטיקה הסופית למיסטיקה השמאנית"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 3739
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

המחלקה לחינוך וספרות עברית עבודת סמינר בקורס השפעות האסלאם על ספרות המוסר היהודית שם העבודה:
מיסטיקה כתלוית תרבות, האומנם?
השוואה בין המיסטיקה הסופית למיסטיקה השמאנית תאריך:
09/12/2012
תוכן עניינים
מבוא                                                                                                                1
הסופים                                                                                                                        3
            האמצעים להשגת האקסטזה                                                               5
שמאניזם                                                                                                          10             האמצעים להשגת האקסטזה                                                               12
סיכום                                                                                                               16
ביבליוגרפיה                                                                                                     17
מבוא
בעבודה זו אבחן את הדמיון והשוני באופן בו התרבות הסופית והתרבות השמאנית, באמצעות טכניקות מעשיות ומיסטיות עד כדי הגעה לאקסטזה וטראנס, מממשות את שאיפתן ליצירת קשר עם עולמות עליונים. בחינה זו תיעשה על ידי השוואה בין שתי התרבויות תוך הצגת התהליכים אותם הן עוברות, הטקסים הייחודיים להן, המטרות אליהן הן שואפות וההתייחסות החברתית אליהן, אך בעיקר אתמקד בטכניקות המשמשות להגעה לאקסטזה הנכספת.
הטראנס הוא מצב נפשי אקסטאטי אליו נכנסים כאקט דתי או כחלק מתהליך ריפוי בדרך כלל באמצעות תנועות גוף קצובות שהולכות ומתגברות.
פולחן הטראנס צמח בתרבויות שונות ורחוקות זו מזו אך למטרותיו ולמאפייניו יש קווי דמיון רבים בכל העולם. טראנס הוא מצב פסיכו – פיזי שבו עובר האדם אל מצב תודעתי אחר, פריצת מחסומי הגוף והנפש אל מחוזות בלתי מוכרים בתודעה. הכניסה לטראנס מצריכה אמצעי עזר, לעיתים סמים ולעיתים אמצעים קונבנציונאליים יותר. הבחירה לבצע השוואה בין שתי תרבויות אלו נובעת מן הידיעה כי מקורות הטקסים הסופיים הם בראשית האסלאם, ואין ספק שיש דמיון אם לא השפעה על טקסי הטראנס בדרום אמריקה, מקור השמאניזם, ומן האמונה המשותפת לשתיהן והיא האמונה בקיום העולמות שמעבר תוך ניסיון ליצור עימם קשר, ובכל זאת על אף האמונה הבסיסית המשותפת אבקש לבחון באילו דרכים בוחרת כל תרבות להשיג קשר זה. בחינת השונה והדומה בביטויה השונים של המיסטיקה תיעשה תוך התמקדות במספר מאפיינים כפי שאציג להלן, אשר ייבחנו בשתי התרבויות וישקפו את הקשר בין מיסטיקה ותרבות.
מאפייני המיסטיקה אשר ייבחנו בשתי התרבויות יכללו את אופן בחירת המיסטיקן, אורח חייו, את תפקידו בחברה בה הוא חי ומטרותיו, אך בעיקר את האמצעים להשגת האקסטזה.
שאלת המחקר: האם אותו יסוד אמונה משותף בקיומם של עולמות עליונים הקיימים מעבר לקיום החומרי הפיזי, תוך שאיפה ליצור עימם קשר, תושג בדרכים דומות על ידי המיסטיקן הסופי ועל ידי השמאן כך שניתן יהיה להניח שאותו יסוד אינו תלוי תרבות?
השערת המחקר: השערתי היא כי על אף שמדובר בתרבויות שונות הכפופות לחוקים דתיים – חברתיים – מסורתיים פנימיים שונים, יסוד האמונה המטאפיזי יגשר על הבדלים אלו הנובעים מן השוני, והבסיס המשותף יהווה תשתית מוצקה יותר מאשר ההבדלים אשר יתגלו.
מן הדמיון והשוני במאפייני המיסטיקה אשר יעלו משתי התרבויות אנסה להקיש, תוך השוואה, על עומק הקשר בין מיסטיקה לתרבות.
אתייחס ראשית לתרבות הסופית בפרק הראשון, אשר יהווה את הבסיס לתשתית ההשוואתית ובפרק השני אעסוק בתרבות השמאנית תוך השוואה למאפיינים שהוצגו בפרק הראשון.