ביו ציון לציונות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 95
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2406
מספר מקורות 5

תקציר העבודה

בן ציון לציונות – ממ"ן 11
שאלה 1 – סעיף א':
ההשכלה ההשכלה החלה לצמוח במאה ה-18 בצרפת ובגרמניה, המשכילים בחרו ללמוד מקצועות שלא קשורים לדת, הייתה החלשות בדת כאשר השאיפה של המשכילים הייתה ליצור חברה של שוויון זכויות ללא הבדל דת, מין,  גזע. ישנה פתיחות להפרדה בין דת ומדינה.
ניתן לומר כי ההשכלה פתחה את הדרך לאמנציפציה.                                                                                                                                   במקביל לצמיחת ההשכלה בין "הגויים", גם בקרב היהודים החלו למצוא את עצמם משכילים, בתחילה היו אלו משכילים שומרי מצוות כמנדלסון, אשר יצרו קשרים אישיים וחברתיים עם משכילים לא יהודים, אשר לעיתים בעקבות קשרים אלו היו הצהרות אשר קראו לתת ליהודים שוויון זכויות.                                                                                                                              המשכלים היהודים, שאפו ליצור מצב אשר בו יהודים ירכשו השכלה לא רק דתית, אלא גם השכלה חילונית, ביקשו גם להוציא את היהודים מתוך הגטאות אשר בהם הם חיו ואף שאפו גם למוסס את מוסדות הקהילה, מתוך מגמה שהיהודים יישארו יהודים בדלת אמותיהם אך יהיו קשורים ויתערו בחברה הלא יהודית. מיותר לציין כי חלק גדול מצאצאיהם של אותם משכילים המרו את דתם.
אמנציפציה כפי שצינתי לעיל, בעקבות ההשכלה, החלה באירופה, אמנציפציה כלומר שוויון זכויות, אשר בעקבותיו נאלצו היהודים, לוותר על ייחודם כקהילה נבדלת עם מוסדות מסודרים ונפרדים  וכמובן מהרגע שניתנו זכויות, נדרשו היהודים …