מעורבותה של הממשלה בטיפוח פערי השכר בין שני המגדרים. ציון : 92

תקציר העבודה

    הפקולטה למדעי החברה – החוג לכלכלה מעורבותה של הממשלה בטיפוח פערי השכר  בין שני המגדרים תאריך הגשה:
23.11.2012  ט' כסלו ה'תשע"ג תוכן העניינים
מבוא -5
פרק א' – סקירה ספרותית -6
      אי-השוויון והרווחה החברתית -…6
      אי-השוויון הכלכלי –8
      העלייה ברמת החיים -..9
      ההבדלים ברמת חיים -11
      תעסוקה והשתתפות בכוח העבודה .14
      הגורמים המשפיעים על הבדלי הכנסות –16
      פערי השכר כתלוי מגדר  19
פרק ב' – מתודולוגיית המחקר –…22
פרק ג' –  ממצאים 26
סיכום   31
ביבליוגרפיה -..34
נספחים 36
מבוא
רבים הם החוקרים ומחברי הספרות המקצועית והאקדמית, אשר ניסו לבחון ולעמוד על המאפיינים של אי-השוויון המשווע במדינת ישראל, הן מבחינת הפערים החברתיים והן מבחינת הפערים הכלכליים בין שני המגדרים. עוד רבים וטובים הם החוקרים אשר ניסו לבחון את סיבותיהם, התפתחותם והשפעתם על החברה הישראלית (גינור, 1983; חביב, 1975; גינור,
1 974).
אולם, מעטים הם החוקרים אשר כותבים הלכה למעשה על חלקם של ממשלות ישראל בפערי אי-השוויון באופן גלוי, ולא מפנים אצבע מאשימה כלפי קיבוץ הגלויות ותופעת "כור-ההיתוך" בתחילת דרכה של המדינה היהודית. יחד עם זאת, בעשר השנים האחרונות נחקקו מספר חוקים בישראל, שמטרתם הייתה להבטיח שוויון הזדמנויות בתעסוקת נשים, וכן קבוצות מיעוט אחרות בישראל. אך מצידו השני של המתרס נראה כי אין הממשלה מפעילה רמת אכיפה גבוהה לחוקים אותם בעצמה חוקקה (היא או קודמתה), במטרה למנוע אפליה זו (שטופלר, 1999).
סיבות אלו הן רק קצהו של הקרחון בנוגע ל"מצב האמיתי" במסדרונות המדינה ומקומות העבודה השונים, מה שגרם להיוולדה של עבודה זו  לשם איסוף החומר הקיים, הצגתו וניתוחו "בזמן אמת" באמצעות סטודנטים צעירים אשר כל שעליהם היה לעשות הוא להביע את דעתם בנושא טיפוחה של הממשלה את פערי אי-השוויון. מטרתה של עבודה זו היא להוסיף נדבך לחלל החסר בספרות בנוגע לעמדותיהם של סטודנטים בעלי "דם צעיר" בנוגע לאי-השוויון המתחולל, כאשר שאלת המחקר בעבודה זו היא כיצד התמיכה הממשלתית מגבירה את הפערים הכלכליים בין המגדרים בחברה הישראלית.