SPSS סיכום כל השיעורים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2917

תקציר העבודה

‏יום שני
3 1 אוקטובר 2011 שבוע 1
תוכנת SPSS בנויה משורות ועמודות. היא מאפשרת ניתוחים סטטיסטיים (חישובים כמו שכיח, ממוצע, סטיית תקן וכו') וגם ניתוחים של הסקות סטטיסטיות משמע בדיקת קשרים,השפעות, הבדלים בין ממוצעים וכו'. כדי להעביר שאלונים לקובץ יש להבין את מבנה התוכנה. הSPSS כוללת בתחילה שני חלונות DATD VIEW וחלון הVALABELE VIE' שמראה משתנים.
חלון הדטא: כולל את הנתונים של השאלונים כל עמודה היא שאלה (משתנה בקובץ). כל שורה היא שאלון אחד ונחקר אחד. העברתי סקר בקרב 1300 וכל שאלון הכיל 20 שאות אז 20 עמודות 1300 שורות. חלון הולבל: הגדרת המשתנים. בחלון הזה כל עמודה היא מאפיין של משתנה וכל שורה משתנה. כלומר עמודה מין גיל ושורה זכר נקבה. בחלון יש כמה מאפיינים לכל משתנה.
1 .      NAME- שם המשתנה באנגלית עד 8 תווים ללא רווחים.
2.      TYPE- האם הוא משתנה נומרי –מספר או אלפא נומרי- טקסט או שילוב של טקסט ומספר. בדרך כלל סוג המשתנה יהיה נומרי מאחר ונהוג לשם נוחות הקלדה לקודד משתנים בערכים מספריים כמו למשל משתנה מין.
3.      Label- תווית למשתנה. במאפיין זה מזינים את השאלה עצמה. ניתן בעברית או אנגלית עד
5 5 תווים, גם ברווחים. בד"כ מזינים את מה שהיה בשאלון.
4.      Values- תוויות לערכי המשתנים. נזין 1-גבר ו2-אישה. מקרא למשתנים. ניתן באנגלית או בעברית. הגדרת וליוס רק למשתנים מין ותואר לא לשנים לימודים וכאלה.
5.      Missing- הגדרת ערכים חסרים שאינם רלוונטים למשתמש. ישנם שני סוגים:
הראשונה מתוקף טעויות הקלדה של הקלדן- מחוץ לטווח הנתונים. יש טעויות הקלדה שניתן לראות ולמצוא שהיא טעות שהוזן ערך שגוי שמחוץ לטווח נתוני ערכי המשתנים. למשל כל מה שלא בערך 1-4 למשל. הזנה שגויה של ערך שלא בטווח התשובות שלא ניתן למצוא או לראות. החלפת ערכים בשוגג. למשל במקום 1 יהיה 2. לבדוק אחד אחד מול השאלון.
ערך חסר שני הוא מתוקף ערך לא רלוונטי עבור המשתמש (החוקר). נתון שהוא לא צריך.  למשל ערך שהוא לא יודע/מסרב לענות.
זה לא עוזר למחקר. מתוקף היותנו חוקרים אשר מגדירים ערכים כערכים חסרים [בעמודת המיסינג] הSPSS באופן אוטומטי מגדיר את הערך החסר כנקודה ואינה מתייחסת אליו בניתוחים או בחישובים הסטטיסטיים. אם אני כמשתמש לא אגדיר 999 כערך חסר הממוצע יוטה כלפי מעלה. ערכים חסרים מתוקף הנתונים עצמם משמע שהנחקר סירב לענות על משנה/נים. אבל בשאלון אין לי את הערך מסרב לענות/לא יודע.
6.      Massure- סולם מדידה. שמי- נומינלי, סודר-אורדינלי, יחס- מנה, אינטרבלי- מרווח. בSPSS לכל משתנה יש להגדיר את סולם המדידה שלו כדי לדעת איזה חישובים וניתוחים סטטיסטיים מותר לבצע על הסולם.
‏יום שני 14 נובמבר
2 011 שבוע שלישי סקר שהועבר:
1.      מין: 1- גבר 2-אישה =GGENDER
2 .      שנות השכלה בשנים = EDU
3 .      תואר ראשון: 1- כן 2- לא =DEGREE
4 .      גיל בשנים = AGE 5.      אזור מגורים: 1- צפון, 2- מרכז, 3- דרום = AREA אם יש יותר מידי ערכים חסרים בשאלה מסוימת כדאי להפיל את זה. אנחנו מחליטים על פי כמה אחוזים מהווים הערכים החסרים מהסך הכל.
בשביל להזין את המקרא זה בוליו ואז פשוט לוחצים על הכפתור של ה3 נקודות. מזינים קודם את המספר ואז בלבל את הערך גבר או אישה ואז לוחצים הוסף.
לאחר שהוזנו הנתונים בקובץ נישמור את הקובץ במחשב. לא להוציא את הדיסקון עד שמסיימים אחרת הכל יתקע. לאחר השמירה נפתח חלון באופן אוטומטי שנקרע חלון האוטפוט, חלון זה ישמש אותנו בהמשך להצגת הפלטים והפקודות.
יש כמה טעויות הקלדה, כזו שרואים ויש טעות הקלדה שלא רואים במקום גבר הזנת אישה למשל. איך מאתרים? עושים מדגם של כל 7 ובודקים את ההקלדה. קודם מעבירים טבלת שכיחויות, כמה פעמים כל ערך מופיע. דבר ראשון שאנחנו עושים כחוקרים זה לבדוק טעויות הקלדה. כדי לבדוק טעויות הקלדה אנחנו מריצים טבלת שכיחויות. בפעם הראשונה שלוחצים על פסט החלון מוקפץ בפעם השנייה כבר לא. את החלון סיטנקס יש גם לשמור [זה חלון נפרד אז שומרים אותו בנפרד].
נכנסים לקנלייז בשורת פקודות, דיסקריפטיו סטטיסטיק (השני) ואז פריקוונטיז. נפתחת תיבה שבשמאל כל המשתנים, מעבירים אותם לצד השני ואז לוחצים על הדבק. החלון סינטקס נפתח שם רשום הפקודות שעשיתי. ואז לוחצים על פלי. כשלוחצים על פלי זה העביר ישר לפלט. הסינטקס נמצא שם כדי להראות לנו את השלבים. כדי לשמור מבחינת היסטוריה את מה שעשינו. סה"כ יש 3
חלונות. נתונים- SAV, חלון האוטפוט- SPV, וחלון הסינטקס- SPS כשאנחנו מסתכלים על הפלט אנחנו מסתכלים על עמודת הוליד פרסנט כדי לדעת כמה אחוזים כל אחד מהווה במדגם. אפשר לראות את הטעות בטבלה עצמה. אם שואלים אותנו כמה אחוזים מהווים האלה כולל אז אנחנו …