מושגי יסוד ביחב"ל

סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
מילות מפתח ,
ציון 88
שנת הגשה 2012
מספר מילים 1049

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11
תשובה 1
רמת הפרט, "האדם" – הטבע האנושי של האדם הוא לשאוף לכמה שיותר כוח ועוצמה. לא לחינם אמר החכם באדם את המשפט "יצר לב האדם רע מנעוריו". ההחלטה האם לנהוג במדיניות זו או אחרת בסופו של דבר תתקבל על ידי אדם אחד העומד בראש והוא "מנהל את השחקנים במגרש שלו". כמובן שהחלטה זו מושפעת מראיית העולם של אותו האדם שמבוססת על אמונתו, תרבותו, ערכיו וכד'. יש לציין שעל מנהיג שעומד בראשות מדינה מופעלים לחצים פוליטיים רבים ואין זה פשוט לקבל החלטות קשות בלב שלם ולעמוד אחריהן.
רמת המדינה – רמת המדינה מורכבת מכמה משתנים עיקריים ששכלולם בסופו של דבר מעצב את התחושה הלאומית של התושבים החיים בה, ובאופן זה או אחר משפיע על השלטון בה.
אותם המשתנים הם הבדלי הדת, האידיאולוגיה, סוג השלטון, המיקום הגיאוגרפי, המצב הסוציו-אקונומי של התושבים, היכולות הצבאיות, ההישגים הטכנולוגיים,  ההישגים החינוכיים, וכדומה.
במדינות דמוקרטיות ניתנת הבחירה לאזרחי המדינה לקבוע מי המנהיג שיעמוד בראשה, במדינות בעלות משטר כוחני בו המנהיג טווח באזרחיו נוכחנו לגלות שסופו של עריץ גדול הוא ליפול.
רמת המערכת הבינלאומית – הגישה הנאו-ריאליסטית מדגישה כי כל פעולה שמתרחשת במדינה אחת משפיעה באופן מסוים על מדינה אחרת, לכן צריך שיהיה גוף אחד שיהיה אחראי על הסדר בעולם ויפקח על כל מה שמתרחש. במקביל נוצרו בעולם מערכות של בריתות בין מדינות המסייעות אחת לשניה במצבי חירום ומלחמה.
הטרור העולמי לפי גישה זו הוא "בעיה של כולם", לכן כל מדינה זכאית לסיוע חיצוני על מנת למגר את פעילות הטרור בשטחה.
חשוב לציין שההחלטות שמעצבות את רמת המערכת הבינלאומית מורכבות בין השאר מאינטרסים כלכליים של מדינות מסוימות מול אינטרסים אידיאולוגיים של מדינות אחרות.
לדעתי, הרמה המתאימה ביותר לניתוח שאיפתה של איראן להשיג נשק גרעיני היא "רמת המדינה" –  איראן התפתחה בשני העשורים האחרונים מאוד מבחינה צבאית וטכנולוגית (הרבה בזכות נפילתה של עיראק). נוכחנו לדעת שההישגים …