הפסיכולוגיה של השיפוט האינטואיטיבי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 13
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , ,
ציון 97
שנת הגשה 2013
מספר מילים 1877
מספר מקורות 1

תקציר העבודה

שאלה 1 (30 נקודות) שאלה זו מתייחסת למאמרים משפטים (עמודים 43-75 במקראה) ו- 16 (עמודים 79-88 במקראה) העוסקים בביקורת של גיגרנזר על גישת ההיריסטיקות וההטיות.
א.       הגדירו בקצרה ובמילים שלכם את שתי הגישות לפירוש הסתברות, הגישה השכיחותנית והגישה הסובייקטיבית.
ב.        לאיזו גישה משתייך גיגרנזר ולאיזו גישה משתייכים Tversky ו- Kahneman? נמקו.
ג.         אחת הטענות של גיגרנזר לגבי הטית ההתעלמות משיעור הבסיס קשורה לדגימה מקרית לעומת סלקטיבית. קראו את הקטע בנושא בעמודים 95-98. מה טענתו של גיגרנזר בהקשר זה? תארו בקצרה דוגמא של מחקר שמביא גיגרנזר בקטע להמחיש את טענתו. מה נעשה במחקר שתארתם, מה היו תוצאותיו וכיצד הן ממחישות את טענתו?
ד.        במאמר התגובה של Tversky ו- Kahneman (מאמר 16) משיבים החוקרים לטענתו של גיגרנזר בנוגע לדגימה מקרית לעומת סלקטיבית (עמודים 81-82 במקראה). הציגו בקצרה את תגובתם של החוקרים לטענתו זו של גיגרנזר.
שאלה 2 (20 נקודות) שאלה זו מתייחסת למאמר 17 (עמודים ע35-ע56 במקראה או 348-366 בספר הקורס) העוסק באופן כללי בשלושה דברים מרכזיים: (1) בעובדה שאנו משווים את המציאות שהתרחשה לחלופות העולות במחשבותינו, (2) במידת הקלות בה הדבר מתרחש ו(3) בהשפעות אפשריות של עובדה זו.
א.       במאמר מופיעים מספר גורמים המשפיעים על מידת הזמינות של מחשבות על חלופות למציאות שהתרחשה (שגורמים למחשבות מנוגדות למציאות אלו להיות זמינות במיוחד). בחרו ותארו בקצרה ובמילים שלכם שניים מהגורמים הללו.
ב.        בחרו את אחת הדוגמאות האמפיריות שמביאים החוקרים להמחשת אחד מהגורמים שתארתם בסעיף א'. תארו את שיטת המחקר והסבירו כיצד תוצאות הניסוי ממחישות את הגורם שבאו לתאר.
ג.         החוקרים מציינים בפתיח המאמר כי הרעיון המרכזי של מאמר זה הוא כי "נורמות מחושבות לאחר מעשה, ולא מראש", נמקו מדוע זהו הרעיון המרכזי של המאמר ומה משמעותו. שאלה 3 (
5 נקודות) שאלה זו מתייחסת למאמר 20 (עמודים 379-396 בספר הקורס) העוסק בשתי מערכות החשיבה.
א.       הגדירו בקצרה ובמילים שלכם את מערכת החשיבה האסוציאטיבית ואת מערכת החשיבה מבוססת החוקים.
ב.        הגדירו את קריטריון S. ג.         בהתייחס לתמונה המופיעה בסוף הממ"ן, האם היא עונה לקריטריון S או לא? נמקו. ד.        לאור תשובתכם לסעיף ג', למה הדוגמא דומה יותר לפי מאמר 20, לבעיית לינדה או לבעיית מונטי הול? נמקו.
שאלה 4 (
5 נקודות) שאלה זו מתייחסת למאמר 21 (עמודים 397-420 בספר הקורס) העוסק בהיריסטיקת הרגש. בקטע העוסק בהערכת, הימורים המופיע בעמודים
4 01-403, מתואר מחקר בנושא החלפת העדפה. קראו את הקטע והשיבו על השאלות הבאות.
א.       הגדירו את תופעת החלפת ההעדפה. מה ההסבר המקורי לתופעה זו?
ב.        מה מדגימה טבלה 23.1 המוצגת בעמוד 402 למטה?
ג.         מה טענתם של כותבי המאמר ביחס לממצאים המתוארים בטבלה 23.1? בתשובתכם התייחסו למושג "ניתנות להערכה". ד.        על מנת לבחון את טענתם, כותבי המאמר עשו שינויים בניסוי המקורי. תארו שינוי אחד כזה והסבירו כיצד תוצאותיו תומכות ברעיונות של כותבי המאמר.