בן ציון לציונות

תקציר העבודה

בן ציון לציונות – ממ"ן 14 שאלה
1 .סעיף א' מאמר "שורשי היישוב החדש בארץ ישראל" נושא המחקר? –  המאמר מציג בפני הקורא את לבטי קליטת ועיסוק המתיישבים בהשוואות  בין שני העליות הגדולות תוך ניתוח בשינויי אורח חיים ומקורות פרנסה, יצירת התשתית לכלכלה לאומית עצמאית, קביעת עקרונות של שותפות ועזרה הדדית, יצירת ארגונים של אנשי המושבות והפועלים בתוכן, הפילוג שבין הזרם הדתי השמרני לבין החילוני והשפעת תפיסת הזרמים.
שאלת המאמר –  שאלת המאמר עוסקת במרכזה בסימני ייחודה של העלייה הראשונה ומתיישביה, הישגיה וכישלונותיה ומקומה בתולדות המפעל ההתיישבותי היהודי בארץ ישראל.                                לאורך המאמר מתחדדת שאלת ייחודה של העלייה הראשונה לצד קשיי העלייה השנייה מתוך הרצון בהשתלבות תרבותית, התרוממות כלכלית והשכלתית, שמירת עקרונות הדת וההכרה הלאומית.
הטענה המרכזית –  הטיעון המרכזי שניכר ממאמר זה, הינו כי אנשי העלייה הראשונה היו מהחוליות הראשונות בהתקדמות לקראת האוטומנסיפציה, וכי נטלו חלק במגמה לפרודוקטיביזציה של היהודים באורח החיים ומקורות הפרנסה, והיוו בסיס ראשי ביצירת תשתית לכלכלה לאומית עצמאית  ויסוד לתחיית האומה וריכוזה במולדת.
נקודת המבט ההיסטוריוגרפית – כתבים של היסטוריונים, מנהיגים ומלומדים שכתבו על התקופה וטענו כי העלייה הראשונה שולית. ביחס לעלייה השנייה.                                                                 מצד אחד, אטינגר וברטל טענו כי יש לבחון את התרומה של העלייה הראשונה בפרספקטיבה נכונה ולא נקודתית במדדים שלא מתאימים. עפ"י המלומדים אטינגר וברטל התודעה הציונית התבססה על 3
אלמנטים תודעה עבודה ושלטון עצמי ובוחן את הצלחת העלייה הראשונה:                                1 . תודעה – העלייה הראשונה הייתה בבחינת חלוץ …