טיפול התנהגותי קוגניטיבי - דיווח על אבחון וטיפול בבעיה של מטופל ודיווח עצמי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4193
מספר מקורות 13

תקציר העבודה

טיפול קוגניטיבי התנהגותי
1 . דיווח על אבחון וטיפול בבעיה שבחרתי     א.תיאור הבעיה- הבעיה שבחרתי לעבוד עליה הנה כסיסת ציפורניים כרונית. מאז שאני זוכרת את עצמי, אני אוכלת את ציפורני באופן כפייתי ולאחר מכן ממשיכה לשחק עם הציפורן בפה. זהו הרגל די דוחה, גם את הסביבה וכל ניסיון שלי בעבר להיגמל מההרגל הזה לא צלחו. כשהגעתי לחקור את הנושא עבור העבודה, גיליתי, האמת לראשונה בחיי, כי מדובר בהרגל כפייתי די נפוץ, אשר מבוסס על חרדה.
כסיסת ציפורניים (המכונה גם אוניצ'ופאגיה) כמו חברותיה למשפחת ה-BFRB, היא כאמור הרגל כפייתי המשמש – עבור רוב כוססי הציפורניים – כמסייע בויסות עצמי במצב של חרדה, מתח או התרגשות. במצבים של מתח חיובי או שלילי, משתמשים הכוססים בהרגל כסיסת הציפורניים כתחליף לטכניקות של ויסות פנימי והרגעה עצמית; וככל שרמת המתח עולה, האינטנסיביות והפגיעה הגופנית שבכסיסת הציפורניים עולה בהתאם. בגלל זה, טיפול פסיכולוגי, המלמד את האדם להרגיע את עצמו, מסייע בטיפול בתופעה. שכיחותו הגבוהה של ההרגל הזה אינה מסגירה את העובדה שמדובר בבן למשפחת ה-BFRB Body Focused Repetitive Behavior – משפחה של תסמינים ובעיות פסיכולוגיות, הקשורות כולן להרגלים כפייתיים ומזיקים הקשורים להתעסקות בגוף – כמו תלישת שיערות (טריכוטילומניה), חיטוט בעור (דרמטילומניה), נשיכת עור (דרמטופאגיה), ועוד תסמונות נוספות ((www.drtal.co.il.
אוניכופגיה כרונית היא התנהגות קומפולסיבית אשר גורמת להרס של הציפורניים. לרוב היא מתחילה בגיל צעיר אך אחרי גיל 18 השכיחות שלה יורדת מאד, והיא עמידה אצל מבוגרים מעטים (4.5% בערך). היא גורמת למבוכה רבה ולרוב לא רצויה על ידי האדם הסובל. מופיעה לרוב סביב שעמום או מתח רב. בעיה זו זוכה להתייחסות מעטה בפסיכיאטריה ואין לה התייחסות ספציפית בDSMובICD. כיום –