ישראל כמדינת רווחה, המקרה של בתי האבות

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 8408
מספר מקורות 41

תקציר העבודה

ישראל כמדינת רווחה, המקרה של בתי האבות שם הקורס: בטחון סוציאלי (10558) תוכן העניינים
מבוא 3
1 .מדיניות רווחה –…5                        1.1 מדיניות הרווחה בישראל 7     1.2 הפרטה –8
2 . זקנה: הגדרה וסיווגי קשישים -11                       2.1 מדיניות רווחה בנוגע לקשישים -13     2.2 הפרטת שירותי רווחה לקשישים ..17
3 . בתי אבות בישראל -18                        3.1 התפתחות המוסדות במדינת ישראל –..18     3.2 התפתחות המגזר הציבורי- עמותות –..19          3.3 התפתחות המגזר הפרטי –…20
4 . איכות חיים של קשישים –..21           4.1 איכות חיים של קשישים בבתי אבות –.23
דיון 26
ביבליוגרפיה …30 מבוא
מדינת רווחה היא מדינה המספקת  מענים לצרכים האנושיים הבסיסיים של תושביה, כחלק ממימוש זכויותיהם הפוליטיות. דהיינו, מדינת הרווחה שואפת להבטיח את בטוחנם הסוציאלי של תושביה, לספק הכנסה מינימאלית, תזונה, טיפול רפואי, דיור, חינוך, תעסוקה ושירותי רווחה אישיים לכל תושביה וכן לצמצם במידה מסוימת את הפערים החברתיים. יעדים אלה מושגים על ידי פעולות המתבצעות באחריות המדינה במספר דרכים, הן כוללות תשלום ישיר של גמלאות, אספקה ישירה של שירותיים חברתיים, הבטחת גמלאות עקיפות באמצעות מערכת המיסים וכן פעולות התערבותיות שונות במשק ובשוק העבודה.                                                                                                            ישראל התפתחה כמדינת רווחה שנטלה על עצמה את המחויבות לדאוג לרווחת אזרחיה ורמת חיים סבירה לאוכלוסיות החלשות. בעשורים האחרונים כחלק מתמורות במדיניות הרווחה, חל תהליך מזורז של קיצוץ בהוצאות הרווחה ושינויים בתוכניות הרווחה והביטחון הסוציאלי.
המדינה נסוגה בעקביות ובשיטתיות מאחריות קודמות שנטלה על עצמה והעבירה אחריות זו לארגונים לא ממשלתיים ללא כוונות רווח וארגונים פרטיים למטרות רווח. תהליך זה הינו בעצם הפרטה. אחד השירותים אשר עבר את תהליך ההפרטה הינו שירות מוסדי עבור אוכלוסיית הקשישים, דהיינו בתי אבות.                                                                                                                                          עליית תוחלת החיים בעולם גרמה לגדילת נתח האוכלוסייה המבוגרת (65+), בקרב כלל האוכלוסייה. בגילאים מבוגרים אלה מתרחשת ירידה במצבו התפקודי של האדם, דבר המצריך הקמת שירותים להקל על צרכיהם המיוחדים של האוכלוסייה המבוגרת. כך נוצרה מערכת שירותי הרווחה לקשישים בישראל והיא כוללת:
שירותי טיפול בית, מרכזי יום, קהילות תומכות, דיור מוגן בתי אבות וכדומה. מדינות ההפרטה חלה גם על מענים אלה שניתנו לאוכלוסייה המבוגרת. במחקר זה ברצוני לבחון האם תהליך ההפרטה שחל במדינת הרווחה ובא לידי ביטוי בבתי אבות בפרט תרם למצבו של הקשיש ולאיכות חייו כפי שהוא חווה אותה במוסדות החוץ ביתיים. שאלת המחקר: מהו ההבדל ברמת איכות החיים בין קשישים החיים בבית אבות עם מטרות רווח לקשישים החיים בבתי אבות ללא מטרות רווח שיטת המחקר ומבנה העבודה:  סקירה תיאורטית של מושגים רלוונטיים לעבודתי כגון: מדיניות רווחה והתמורות שחלו בה, הפרטה, בתי אבות ואיכות חיים ויצירת אינטגרציה ביניהם.  כאשר אתחיל בנושאים הכללים יותר לצורך הבנת המושגים המרכזיים בעבודתי ואחתור להתמקדות ספציפית יותר בהתקדמות הסקירה התיאורטית. כמו כן אעמוד על מחקרים שנעשו בתחום העוסקים בהבדלים בין רמת השירותים ורמת איכות החיים הקיימת בכל אחד מסוגי המוסדות.