אירופה ערש הלאומיות

תקציר העבודה

ממ"ן 12
שאלה 1
א.      אלפרד בוימלר הינו חוקר מובהק של הרומנטיקה הגרמנית  ניתח את דעותיהם של האחים גרים והסביר כיצד מסתכלת ההיסטוריה המדעית על תופעת הלאומיות וכיצד בוחנת אותה ההיסטוריה בראי הרומנטיקה. בוימלר מסביר כי אי אפשר להפריד פרח גזום ומטופח בכד משורשיו הקדומים. גם כשמסתכלים על פרח גזום יודעים שהיו שם שורשים אשר יצרו את הפרח והביאו אותו לתפארתו. הבחינה ההיסטורית הרומנטית תסתכל על הפרח ותחפש את שורשיו מתוך הבנה של המשכיות. הפרח הוא המשך של שורשיו ולא מנותק מהם וכמקשרים את הדברים למושג Volk  הרי שהעם הוא הפרח ופולחן האבות הם שורשיו. בלתי נפרדים.
ב.      המושג פולחן אבות מתייחס לאידאליזציה של אבות קדמונים, ולייחס להם תכונות נעלות, לקשור בשמם סיפורים או אגדות שלא תמיד  קשורים למציאות. להפוך אותם לחלק בלתי נפרד מהווה ויותר מזה, להאדיר את פועלם בכדי לתת צידוק ומשמעות  לאידאלים של ההווה. לא תמיד מורשת האבות עלתה בקנה אחד עם הקונספציה אותה היא אמורה לשרת לפיכך היה צריך ליצור מורשת בעלת משמעות, תוכן, האדרה  בכדי שבני התקופה יוכלו למלא את התפקיד שייעדו להם הוגי הלאומיות הגרמנית בכדי לשרת את מטרותיהם. ג.        האם שימש פולחן האבות את האחים גרים?
התשובה היא בוודאי שכן. הם חיפשו את "שירת העם"- המפתח להבנת מקורות השירה, ההיסטוריה, השפה. מתוך השירה הם שמו להם למטרה להציל את הנכס שהנחילו אבות העם הגרמני, אותו נכס שישמש להבנה מעמיקה של ההווה הגרמני, לייחוד לאומיותה של גרמניה מול האויב הצרפתי העלול להכחיד את תרבותה/מורשתה. בדברי …