הצידוקים בענישת עבירת הניסיון הבלתי צליח

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 4263
מספר מקורות 19

תקציר העבודה

תוכן עניינים מבוא -…3
הניסיון -5
ההבחנה בין שלב ההכנה לבין שלב הניסיון -5
שלבי העבירה הפלילית 6
עונש על ניסיון –..7
הנסיון הבלתי צליח -.8
העבירה המושלמת, הניסיון והניסיון הבלתי צליח –..9
מטרות ההענשה במשפט הפלילי …10 הצידוקים באי-ענישת הניסיון הבלתי צליח -12
הצידוקים בענישת הניסיון הבלתי צליח –מנהל עסקים סיכום -…16
ביבליוגרפיה 18
מבוא
הוויכוח סביב סוגיית הניסיון הבלתי צליח הוכרע בשיטת המשפט שלנו עת נקבע מפורשות שאין כל רלוונטיות בעבירת הניסיון לגורמים ולנסיבות שגרמו לאי יכולת המנסה להשלים את ביצוע העבירה המושלמת.
נקבע כי העובדה שהניסיון לא צלח נבע מגורמים שאינם בשליטתו ואינם בידיעתו של המנסה אינה משמיטה את הקרקע מיסודות עבירת הניסיון. נקבע עוד כי עבירת הניסיון, בתור שכזו, מושלמת כאשר המנסה מתכנן את הניסיון וזומם להשלימו בלי כל קשר ליכולתו הסובייקטיבית או האובייקטיבית לממש את זממו.
הניסיון הבלתי צליח הוא הניסיון הבלתי אפשרי, הסיבה לחוסר האפשרות יכולה לנבוע מכמה סיבות שונות, כמו היעדר נסיבות, חוסר יעילות של שיטת הביצוע ועוד. ירי לעבר גופה או שימוש באקדח אשר חסר בו נוקר, הן דוגמאות קלאסיות לניסיון הבלתי צליח. אולם, לעיתים קשה להבחין באם מדובר בניסיון בלתי צליח או לא, ונשאלת השאלה: האם הוא עניש? והאם צריך להתייחס אליו בחקיקה או שיש להשאיר את העניין לבית המשפט שיחליט בכל מקרה לגופו?
כתוצאה מהקשיים שהוזכרו סביב הניסיון הבלתי צליח, נחלקו הדיעות הן בפסיקה והן בספרות. נחלקו המלומדים לגבי השאלה האם הניסיון הבלתי צליח נחשב לאחד המעשים הענישים, או שמא אי האפשרות העובדתית מונעת את המחוקק מלהתערב בהטלת עונש. וכך נחלקו המלומדים לשתי קבוצות:…