סמינריון סיום קורס- האיום האיראני

תקציר העבודה

ראשי פרקים:
פרק עמודים פתיחה
2 מבוא
3
שאלת המחקר
3 אסטרטגיה ודיפלומטיה ביחסים בינלאומיים.
4
האסטרטגיה הגרעינית – גורם ההרתעה 5
גישת הריאליזם המדיני.
7
איראן ע"פ הריאליזם המדיני.
11
סיבות פיתוח נשק גרעיני על ידי איראן-תפיסת הביטחון הלאומי של איראן, סקירה היסטורית קצרה, בחינה של האינטרסים הפנים מדינתיים.
1 3
התפתחות הדוקטרינה הגרעינית האיראנית.
משפטים מניעיה הוודאיים של איראן להשגת נשק גרעיני
1 7
תפיסת איראן את המחלוקת הבינלאומית לגבי תוכנית ההתחמשות שלה
1 9
תהליכים חיצוניים המשפיעים על תפיסת הביטחון של השלטון האיראני.
20 תגובות איראן לדרכי התמודדות, שננקטו עד כה ע"י ארה"ב והאו"ם- תוך התייחסות לתיאוריה של פתרון קונפליקטים.
23
השפעת מאזן ההרתעה האסטרטגי על פתרון קונפליקטים ע"י מהלכים דיפלומטיים (ע"פ תורת המשחקים,דילמת הביטחון, האם איראן פועלת כמדינה רציונאלית).
28
קווים לדמותו של אחמדינג'אד.
30 התמקדות בישראל
3 1
סיכום.
35
ביבליוגרפיה
3 9
ניתן לחלק את היחסים הבינלאומיים לפי אבחנה בין אלימים ולא אלימים, ובהתאם לכך לאסטרטגיה ולדיפלומטיה, כאשר הדיפלומטיה היא העוסקת ביחסי חוץ בזמן שלום ואילו האסטרטגיה ביחסי חוץ בזמן מלחמה (הרכבי, 1990).
האיום האיראני אקטואלי מאוד, ומהווה איום קיומי למדינת ישראל. כל החלטה שתתקבל ביחס לאיום האיראני תהיה משמעותית לגבי שלומה ובטחונה של מדינת ישראל.
שאלת המחקר:
האם ניתן למנוע מהמשטר האיראני לפתח נשק גרעיני באמצעות מהלכים דיפלומטיים?
 במסגרת העבודה אעסוק בין היתר בדרכי ההתמודדות שננקטו בעבר ע"י ארה"ב ואירופה כדי לעצור את "הפצצה האיראנית". כמו כן אבחן גם דרכי פעולה נוספות העומדות לנגד ישראל או המערכת הבינ"ל כנגד איום זה.  הנחת מחקר:  איראן לא תיכנע ללחץ בינ"ל ותמשיך את תהליכי היצור הנשק הגרעיני.
הבדיקה תיערך לפי  גישת הריאליזם מדיני, והתיאוריה של פתרון קונפליקטים.
רמת ניתוח: רמת המדינה- מאפייני שלטון (אידיאולוגיה, יציבות), המצב הפנים מדינתי ואתבונן גם מזווית הראיה הבינ"ל- שתבחן בעיקר את ההרתעה הישראלית מול איראן.
שאלת המחקר מהם השיקולים הפוליטיים, הצבאיים העיקריים (הן ברמה הגלובלית והן ברמה המדינית) שהובילו את איראן לפתח נשק גרעיני?
אנסה לענות על שאלה זאת באמצעות סקירה של מספר נושאים: אילו גורמים עיצבו את תפיסת האיום האיראני, אילו תמורות עולמיות השפיעו על מדיניות הביטחון באיראן, כיצד התפתחה דוקטרינת הגרעין האיראנית, ומהם מניעיה של איראן להשגת הנשק הגרעיני. בעבודה אתייחס גם לפיתוח הטילים הבליסטיים באיראן כאמצעי הרתעה ותגמול עתידיים, לתפיסת איראן את המחלוקת הבינלאומית סביב תוכנית התחמשותה, וכיצד איראן מנצלת את התדמית של עצמה בזירה הבינלאומית לטובת צידוקים לתוכנית ההתחמשות שלה.