סמינריון באתיקה מקצועית של רואי חשבון

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2007
מספר מילים 8048
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מבוא
על רואי חשבון חלות התחייבויות שאינן חלות על אדם מן השורה. ניתן להגדיר התחייבויות אלו כסדרה של כללי התנהגות – קודים אתיים – ייחודיים או באופן רחב יותר, ניתן לתארן כגישה או מערך אידיאלים. בעבודה שלנו אנו נתאר את רעיונות האתיקה, ההתנהגות האתית.
חשיבותה של האתיקה המקצועית הינו רב, היא מהווה קו מנחה בפני רואי חשבון רבים בארץ ובעולם, מנחה אותם לדפוסי התנהגות אחידה, שהסוטה מהם פועל בניגוד לאתיקה המקצועית ובהתאם לכך, ייענש.
הסיבה הבסיסית ליצירת מערכת אתית למקצוע ראיית החשבון הינה הצורך בביטחון הציבור והסתמכותו על איכות השירות הניתנת במקצוע זה. חיוני הדבר שלמבוקר ולמשתמשים בדוחות הכספיים יהיה בטחון בשירותי הביקורת ושאר שירותי ראיית החשבון הניתנים. בעבודתנו נדון בדיונים רבים, מה הן התנהגויות ראויות ואתיות, מה הן התנהגויות לא ראויות, רשלניות או לא חוקיות. בפרק הראשון נסקור את כללי ההתנהגות של לשכת רואי חשבון בישראל, שמהווים כללים להתנהגות ולהנחיה של רואי החשבון, מה מותר ומה אסור מבחינה אתית, עם דוגמאות ושאלות לדיון.
בפרק השני נעסוק בנושאים רבים הנכנסים תחת הכותרת של התנהגות בלתי הולמת של רואי חשבון. נדבר על הפרסומים הרלבנטיים לנושא, על פרשת חפציבה ופער הציפיות הקיים בין הציפיות של הציבור לבין עבודת רואי החשבון והתפתחות הפסיקה בנושא, וכמובן שנציין את דרכי הענישה וההרתעה להתנהגות בלתי הולמת.
בחלק השני של פרק זה, נדון בתקנים האישיים בביקורת, מיומנות, זהירות ואי תלות. ואילו בפרק השלישי, נדון בפעילויות לא חוקיות של רואי חשבון, רשלנות רואה חשבון ועבירות חוקתיות במתכוון אשר פוגעות באתיקה המקצועית של רואי חשבון ועל ההבדלים ביניהם, בנוסף, נדבר על פרשת מגאסון, אשר דנה ברשלנותו של רואה החשבון. נדון אף על אחריותו המקצועית של רואי החשבון בגילוי תרמיות ומה עליו לעשות לאחר גילוי תרמיות, נחזק זאת בעזרת פרשת מאיידוף.