סמינר בתקשורת

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2009
מספר מילים 13931
מספר מקורות 15

תקציר העבודה

המשפחה המורחבת: מיקום קבוצת הכדורגל בחייו של האוהד.
המרכיבים, המניעים, הזהות והנאמנות של אוהד כדורגל בקרב אוהדיה של קבוצת "הפועל באר-שבע".
* עבודה מסכמת במסגרת הקורס:
שיטות מחקר איכותניות * מגישות:
אוגוסט,
2 010 סמסטר ב', תש"ע תוכן עניינים
            מבוא …3-8
1 .1   דיון תאורטי ..4-8
פרק א: מצאת החמה ועד צאת הנשמה –…9-12
פרק ב: לעולם לא תצעדי לבד –13-16
פרק ג: אהבה שלא תלויה בדבר -..17-20 סיכום –…21-23
ביבליוגרפיה -…24
נספחים –.
5 -52
מבוא:
"אמא כל הזמן אומרת תחפש קבוצה אחרת, אי אפשר לראות אותך בדיכאון…, לא הקשבתי לה לרגע, בך בחרתי באר שבע ואשיר לך עד היום האחרון…" (המנון אוהדי הפועל באר-שבע).
אני באר-שבעי מלידה (משה), אצטדיון 'וסרמיל' רחוק רק מטרים ספורים מהמקום בו ביליתי  את מרבית חיי. אבל כשעמדתי על משטח העפר בין מעקה הברזל המחליד בכניסה לשער 5 ב'וסרמיל' בין מאות אנשים לבושים באדום, הרגשתי כי אני בעולם אחר. המשחק אליו הגענו לתצפית, היה המשחק האחרון של העונה- הפועל באר-שבע מאחרת את מכבי פ"ת על משחק ללא חשיבות מיוחדת (נקבע כבר כי שתי הקבוצות יסיימו את הליגה במרכז הטבלה).
"שלפחות נצא לפגרה עם טעם טוב בפה, לא יותר מזה" אומר לנו אוהד כשאנחנו מנסים לברר מה הערך של משחק ללא חשיבות מיוחדת "קצת טעם טוב, לא יותר". שנינו חובבי ספורט מכירים מתעניינים, אבל לא ממש לוקחים חלק פעיל באהדה לקבוצה מסוימת. בטח שלא בתחום הכדורגל ובעיקר לא של קבוצת הפועל באר-שבע או דומות לה ממרכז-תחתית הליגה. לפני שהתחלנו את המחקר, כשאנו מתבססים על ידע כללי וקצת ניסיון אישי. עמדו בפנינו שתי הנחות יסוד עיקריות, האחת היא, כי יש משהו מיוחד ביחסים אלו שבין אוהד כדור-רגל למשחק הכדור-רגל בכלל ולקבוצה אותה הוא אוהד בפרט. ושנייה, כי בתור אנשים אשר מתעניינים בספורט באופן שטחי, ספורט מבחינתנו, מתנקז בסופו של דבר במנצח ומפסיד שהרצון של כולם הוא להיות בצד המנצח.
שתי הנחות אלו הביאו אותנו לשאלת המחקר בה נתמקד בעבודה זו, כיצד זהותו של אוהד הכדורגל ונאמנותו לקבוצתו באות לידי ביטוי בדינאמיקה שבין אהבת המשחק אל מול אהבת הקבוצה, כפי שהדברים משתקפים בקבוצת הפועל באר-שבע, קבוצה המאופיינת בכשלונות (או חוסר הצלחה מקצועית) לאורך זמן.
מחקרנו עוסק בסוגיית אהדת קבוצת כדורגל בכלל, ובכזו שהינה נכשלת ולא מוצלחת בפרט. אוהדי הכדורגל הם אנשים מיוחדים- במהלך מספר שעות בשבוע הם מאבדים את זהותם היומיומית ומקבלים אחת אחרת- קיצונית, צעירה, אקטיבית ומסורה (בן-פורת, 2007). אלה הם אנשים שכדורגל בשבילם הוא יותר מעוד חוויה שגרתית, אלא מהווה עולם ומלואו ובשבילה הם מוכנים לוותר על דברים רבים מחייהם הנורמטיבים. ניתן להגיד שאוהדים מנהלים חיים כפולים- חיים של אוהד וחיים של אדם מן השורה והקשר בין שני אלה, לרוב, הינו מקרי בהחלט.
מבחינה מתודולוגית מחקרנו מתבסס על סקירת ספרות רחבה מתחום אוהדי כדורגל וספורט, מחקר טקסטים של אוהדי הקבוצה, שלושה ראיונות עומק עם אוהדים 'שרופים' של קבוצת הפועל באר-שבע (מחתך גיל שונה), ראיון עם אוהד של קבוצת מכבי חיפה וכן מתצפית שערכנו במהלך משחק כשאנו ממוקמים בשני יציעים שונים על-מנת לקבל זוויות שונות על אוכלוסיית האוהדים בכל שער. במהלך איסוף החומרים וניתוחם, עברנו תהליך מורכב אשר הביא אותנו למספר מסקנות עיקריות. המסקנה הראשונה היא כי 'אוהד כדור-רגל' זה מושג רחב מורכב ומיוחד, אוהד כדור-רגל זה הרבה מעבר לאדם שקורא עיתון ספורט והולך למשחקים פעם בשבוע. המסקנה השנייה היא, בין אוהד שרוף לבין קבוצת הכדור-רגל אותה הוא אוהד, קיימת מערכת יחסים מורכבת וייחודית לא פחות ולעיתים אף יותר ממערכות היחסים המוכרות לכולנו בין איש לאשתו או בין אב לבנו. המסקנה השלישית והעיקרית היא כי בשביל אוהד כדור-רגל ספורט באופן כללי זה הרבה מעבר לניצחון והפסד, זה סוג של 'חיים שניים'.  את מסקנות אלה נציג כעת באופן תיאורטי וכללי, ונדון בהם בהרחבה בגוף העבודה. דיון תיאורטי:
בחלק זה נבדוק ונסביר את שאלת המחקר וטיעוננו המחקרי באמצעות ספרות מקצועית ונבססו במסגרת רחבה ומקיפה. נבדוק אילו מאמרים ומחקרים נכתבו בנושא זה, נמצא נקודות ממשק וניצור תשתית תיאורטית ממנה נמשיך במחקרנו הנוכחי. בחינת מאפייני אוהד הכדורגל הממוצע נבצע באמצעות מספר תמות מנחות אשר הראשונה שבהן היא המתח הקיים בין אהבת הכדורגל כספורט לבין אהבת הקבוצה. השאלה הנשאלת היא כיצד האוהד מגיב להצלחות קבוצתיות אל מול כשלונות מקצועיים. קרי, מה אוהד חושב על קבוצתו, למשל, כאשר היא מנצחת אך מציגה משחק כדורגל ירוד. אנו מאמינים כי קבוצה שלא מציגה כדורגל אטרקטיבי תאבד מכוחה בקרב האוהדים מהסיבה שהיא לא תענה על צרכיו המצופים מהאהדה. בחברה המודרנית הולכות ופוחתות ההזדמנויות לריגושים ספונטאניים, אשר יוצרות נטייה בקרב אנשים לפעול באופן רגשי מועצם (בן-פורת, 2007). לכן, קבוצה אשר משחקת משחק ירוד לא מצליחה ליצור את הריגוש המצופה ואי-לכך לא תתקבל בשמחה בקרב האוהדים. …