עבודת מחקר אמפירי בנושא הקשר בין איכות שינה לבין הפרעות אכילה. הנחת המחקר הינה כי קיים הבדל בין קבוצות שונות באוכלוסיה ביחסם לשני משתני המחקר – איכות שינה והפרעות אכילה. ההבדלים יבואו לידי ביטוי במשתני הנבדקים, המגדר וקבוצות הגיל אליהן הם משתייכים.

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7676
מספר מקורות 16

תקציר העבודה

תקציר מחקר זה מוקדש לבחינת הקשר בין הפרעות אכילה, אחת הבעיות הפסיכיאטריות השכיחות ביותר איתן נשים וגברים צריכים להתמודד, לבין הפרעות שינה, צירוף של משך זמן שינה אינו מספק ואיכות שינה אינה מספקת. הנחת המחקר הינה כי קיים הבדל בין קבוצות שונות באוכלוסיה ביחסם לשני משתני המחקר – איכות שינה והפרעות אכילה. ההבדלים יבואו לידי ביטוי במשתני הנבדקים, המגדר וקבוצות הגיל אליהן הם משתייכים. מכאן, על פי ההנחה כי יימצא הבדל בין קבוצות גיל שונות של הנבדקים ובין המינים בשני משתני המחקר, איכות שינה והפרעות אכילה, ניתן יהיה להסיק על קשר עקיף בין משתנים אלה.
במחקר הנוכחי נבחנו שלוש ההשערות הבאות:
ראשית, נשים ידווחו על רמות גבוהות יותר של הפרעות אכילה והפרעות שינה מגברים. שנית, צעירים (בקבוצת גיל 20-30) ידווחו יותר ביחס לבוגרים (בקבוצת גיל 30-40) על שינה גרועה והפרעות אכילה. ולבסוף, הפער בין נשים לגברים בקבוצת הצעירים יהיה גדול יותר מאשר בין נשים לגברים בקבוצת הגיל הבוגר.
במחקר הנוכחי השתתפו 83 נבדקים מכל הארץ. כ 40 משתתפים בכל קבוצה כאשר מחציתם הם גברים ומחציתן הן נשים (סה"כ 20 משתתפים בכל תת-קבוצת גיל). הנבדקים בגילאי 20-40 שהשתתפו במחקר ענו על שני שאלונים: האחד שאלון דיווח עצמי לאבחון דפוסי אכילה המבוסס על שאלון EDDS והשאלון השני הוא שאלון איכות השינה MSQ. ניתוח הנתונים התבצע באמצעות ניתוח שונות דו גורמי ומתאם פירסון. השערות המחקר אושש רק בחלקן. נמצא כי:
1. נשים דיווח על רמות גבוהות יותר של הפרעות שינה והפרעות אכילה מגברים
2 . לא קיים הבדל בין קבוצת הצעירים (20-30) לקבוצות הבוגרים (30-40) בשתי ההפרעות.
3. במשתנה הפרעות שינה לא קיים הבדל מובהק בפער שבין נשים לגברים בקבוצת הצעירים לבין הפער שבין נשים לגברים בקבוצת הבוגרים, לעומת זאת במשתנה הפרעות אכילה נמצא פער זה בין הקבוצות השונות.
הסברים אפשריים לתוצאות אלו נדונו בהרחבה בפרק הדיון. עם זאת ניתן לאמר כי לא חסרים עוד תחומי דעת בעניין אותם כדאי לחקור על מנת לעמוד על ההבדלים בין הקבוצות במשתנים הנחקרים.
תוכן עניינים
תקציר. 3
מבוא. 4
שיטה. 11
תוצאות. 13
דיון 17
ביבליוגרפיה. 21
נספח 1 – פניה לנבדק. 23
נספח 2 – כלי מחקר. 24
נספח 3 – טבלאות ותוצאות. 27
נספח 4 – הצהרת מקוריות. 34
נספח 5 – אישור מוועדת האתיקה. 35