השפעת תגמול מנהלים על ביצועי החברה. העבודה קיבלה!! כוללת מעל 40 מאמרים באנגלית, בסקירה ספרותית רחבה ובדיון ונימוק 3 ההשערות. עבודה מושקעת ביותר!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2012
מספר מילים 5044
מספר מקורות 45

תקציר העבודה

המחלקה לניהול וכלכלה החוג לחשבונאות סמינריון בקורס חשבונאות ניהולית מתקדמת בנושא:
השפעת תגמול מנהלים על ביצועי החברה                תאריך הגשה: 23.11.2012                                                                             תקציר מנהלים עבודה זו בוחנת את הקשר בין גובה או סוג התגמול למנכ"ל של חברה לבין ביצועיה בפועל. כולל סקירת ספרות מקיפה על המחקר בתחום בארץ ובעולם וכן ניתוח כמותי.
את נושא העבודה אבחן באמצעות עבודה עיונית. העבודה כוללת סקירת ספרות מקיפה המורכבת בעיקר ממאמרים אקדמיים אשר פורסמו בארץ ובעולם, רובם בעשור האחרון. ההשערות שנבדקו הן: ·         השערה
1 – ככל שהמנהל מרוויח יותר, החברה מגיעה לביצועים טובים יותר. השערה זו הופרכה ומצאתי כי שכר בסיס גבוה יותר למנהל לא בהכרח קשור לביצועי החברה.
·         השערה
2 – מנהל המקבל תגמולים הוניים מניע את החברה לביצועים טובים יותר.
השערה זו נמצאה כנכונה.
·         השערה
3 – מנהל המתוגמל בבונוסים תלויי ביצועים, מניע את החברה לביצועים טובים יותר. גם השערה זו נמצאה כנכונה. תוכן עניינים
תקציר מנהלים.. 2
מבוא. 4
רקע. 5
גישות תאורטיות לתגמול מנהלים.. 5
תגמול מנהלים לאורך ההיסטוריה.. 6
בעיית הסוכן 7
גורמים המשפיעים על שכר המנהלים.. 8
הרכב חבילת תגמול המנהלים.. 10 דיון בהשערות.. 12
סיכום ומסקנות.. 20 ביבליוגרפיה.. 21
מבוא
בשנים האחרונות נושא תגמול הבכירים הפך לחלק בלתי נפרד מהשיח הציבורי.
הביקורת הציבורית על התגמולים הגבוהים הניתנים למנהלים בכירים בחברות ציבוריות התחזקה במיוחד לאחר המשבר הכלכלי ב-2008. בין הטענות הנשמעות בביקורת ניתן לשמוע את מרמור הציבור על ירידה בשכרם של שכירים מן המניין בעוד קיימת עליה מתמדת בשכר הגבוה ואולי המופרז של נושאי משרה בכירים. הביקורת מתייחסת בין היתר  לרגישות הנמוכה הקיימת בין שכר המנהלים לבין ביצועי  החברות. הטענה העיקרית הינה שהסדר חוזי בין הבעלים לבין המנהל, אשר אינו מבוסס על ביצועי החברה, אינו תורם להנעת המנהל לפעול לקידום ענייניהם של כלל בעלי המניות בחברה, ובכך למעשה מאפשר לבעלי השליטה למשוך רווחים מבלי להתחלק בהם עם בעלי המניות האחרים (אמזלג ומחרז, 2002 ). בעבודה זו אנסה לענות על השאלה האם התשלומים הגבוהים המשולמים להנהלה הבכירה, כולל בונוסים מסוגים שונים, אכן מניעים את המנהלים להבאת החברה לביצועים והישגים פיננסים טובים יותר.
רקע
גישות תאורטיות לתגמול מנהלים הגישה המרכזית והמוכרת ביותר בהקשר להסבר שכר המנכ"ל הינה גישת בעיית הסוכן. על פי גישה זו, לרוב האינטרסים האישיים של המנכל והאינטרסים של בעלי המניות בחברה אינם זהים. על כן נוצר הצורך להסדר חוזה שכר מיוחד במטרה לייצר חפיפה בין האינטרסים של המנכל לאלו של החברה ובעלי מניותיה (Jensen, 1986). הקושי העיקרי ביצירת חוזה מעין זה הינו כי אין בידי המשקיעים ובידי הדירקטוריון דרך מדוייקת למדוד את תרומתו של המנכ"ל לביצועי החברה, לכן נוצר הפתרון של קשירת תגמול המנהל לביצועיםה הכלכליים של החברה. בדרך זו מובטח שהמנהל ישאף להשיא את ערכה של החברה ואת ביצועיה ובכך נוצרת חפיפה טובה למדי בין האינטרסים של המנכל לאינטרסים של בעלי המניות (כהן & לאוטרבך, 2006).