הבעיות האתיות והחוקיות העומדות בפני המידען המודרני

מקצוע
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 4732
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

תוכן העניינים
מבוא –..3
הגדרה:
מיהו המידען? -4
הבעיות האתיות והחוקיות של המידען המודרני ..6
             חוקים הרלוונטיים לעבודת המידען -…7
             עקרונות היסוד של האינטרנט 10              פירוט הבעיות -11
           סיכום –16
ביבליוגרפיה ..17
הסופר לואיס הורוביץ הטיב לתאר במילים פשוטות הן את הצורך הבסיסי, אך, עם זאת, העצום שלנו במידע, והן את הסיבה העיקרית והמשמעותית ביותר בגללה החברה שלנו זקוקה למידענים – הבאת המידע אל האדם, שכן כאשר איננו מסוגלים למצוא את המידע לו אנו זקוקים, אנחנו למעשה חסרי השפעה. זהו בעצם הטיעון המרכזי לחשיבותו הרבה של מקצוע המידענות.
בין אם מדובר בעסקים, מוסדות חינוך, מוסדות ממשלה, בתי חולים וארגונים אחרים, בהיעדר נגישות למידע בתחומים בהם הם עוסקים, בסופו של דבר הם יחדלו מלהתקיים. בשל התחרות ודרישת הקהל, היום, יותר מתמיד, חייבים הארגונים לעמוד בסטנדרטים מאוד גבוהים. ללא מידע מדויק התואם בדיוק את צרכי הארגון, תהליך קבלת ההחלטות יהיה חסר ערך. יהיה קושי בפיתוח רעיונות חדשים ובהתפתחות הארגון ולא חשוב לאיזה תחום משתייך הארגון. מכאן נובעת חשיבותם של המידענים. המידענים הם צומת המידע והלב של הארגון אשר מזרים מידע חיוני לעורקיו.
                      מידענות הפכה בשנים האחרונות למקצוע חשוב ביותר, וזאת לא רק בשל העובדה שטכנולוגית האינטרנט התפתחה מאוד בשנים האחרונות, אלא גם בשל העובדה שהמידע אליו אנו נחשפים בכל יום הינו עצום. לפני עידן האינטרנט מידענות וספרנות נחשבו למילים נרדפות, אך היום, בנוסף לספריות שחשיבותן לא פחתה, נוסף המימד הווירטואלי אשר דרכו ניתן להגיע למידע בכל תחום העולה על הדעת, במהירות, מכל מקום בעולם ובכל שפה, בלחיצת כפתור. אולם, השינויים הדרמטיים וההתפתחויות הרבות שהתרחשו בעיקר בשני העשורים האחרונים בתחומי הטכנולוגיה והתקשורת, ובמרכזן האינטרנט והדיגיטציה של המידע, הובילו לאתגרים חדשים למקצוע המידענות, ובהם סוגיות אתיות ומשפטיות. סוגיות אלו הביאו עמן שינויים ודרישות חדשות ממקצוע המידענות אשר לא היו קיימות קודם ועמן על המידען המודרני ללמוד להתמודד. בעבודה זו אנסה לבחון את הבעיות האתיות והחוקיות עמן צריך המידען המודרני להתמודד בעקבות השינויים הטכנולוגיים, ונראה כיצד עליו להתאים את עצמו אליהם.