הרב רפאל שמעון הירש - הגותו והשקפת עולמו על מעמד האישה היהודייה

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 7416
מספר מקורות 12

תקציר העבודה

תוכן עניינים
–          מבוא ..2
–          פרק א': הקדמה על הניאו אורתודוקסיה -…5-7
–          פרק ב': רקע כללי על רש"ר הירש ..7-11
–          החברות עם גייגר –.
–          רש"ר הירש וספרו חורב ..
–          המעבר לפרנקפורט —
–          בנית בית כנסת
–          הדרשה הדתית
–          החברות בקהילה –..
–          בית הספר -.
–          התרחבות והגדרה עצמית
–     פרק ג': מעמד האישה היהודייה על-פי הגותו של רש"ר הירש -..11-13
–     חינוך הבנות –
–     פרק ד': מעמד האישה היהודייה בהשקפת עולמו של  הירש על-פי פירושיו למקרא-..מנהל עסקים-24
–          הקשר היסטורי
–          חוה
–          מגדר, תכונות אופי המשויכות לזכר ונקבה -.
–          שרה
–          רבקה –…
–          רחל ולאה -..
–          פירוש רש"ר הירש ל"אשת חיל" –.
–          האישה והבית -..
–          היהודייה במסורת התלמוד …
–          פטור ממצוות .
–          עליונות האישה –
–          סיכום ייעוד האישה ע"פ הירש: –..
–          סיכום —
5 -26
–          ביבליוגרפיה -27
מבוא
העבודה שלי תעסוק בהשקפת עולמו של הירש על מעמד האישה באירופה במאה ה 19. ניסיתי לבחון את רעיונותיו אשר מבוססים על המקרא ולראות אם אכן פעל לפיהם, כל אלה בתקופה שונה וחדשה לגמרי עם רעיונות וחידושים מכריעים, בהקמת תנועות חדשות כמו הרפורמה והניאו אורתודוקסיה שאותה  יזם והקים. אנסה להבין על-פי ביוגרפית חייו, איך ולמה הגיע לרעיון שילוב הנשים בתרבות אירופה לעומת ההסתגרות התרבותית של האורתודוקסיה הישנה. נראה שילדותו של הירש בהמבורג יצרה לו תמונה שבה האורתודוקסיה והרפורמה התנגחו זה בזה, לכן הקדיש את כל חייו לנושא סוער זה.
הירש מתייחס למעמד האישה כאחיד ועקבי ממתן תורה ועד לתקופתו, זאת על-ידי הבאת קטעים נבחרים מתוך כתביו, כדוגמת האמהות: חוה,שרה ורבקה, ונראה איך הפסוקים הנוגעים אליהן מוכיחים את העקביות של התורה במעמד האישה, ללא כל השפלה, הזנחה, וזלזול של האישה, כמו שהמקטרגים מנסים להוכיח. בנוסף, אנסה לברר לעומק מה היו המניעים העיקריים להתעסקות בנושא מעמד האישה, האם זה רק כדי להציל את ייצוגה המשפיל בעייני המקטרגים, או שהירש מנסה לעשות כאן דבר אחר. האם אפשר לקרוא לו הרב הפמיניסט הראשון? האם הוא דוגל בשילוב מוחלט או חלקי? ואם כן, היכן מתבטא השוני.
האם אלה הם באמת מניעים פרו פמיניסטיים או רק כיסוי למשהו מורכב יותר מה גורם לרב כל-כך גדול ומכובד, שיזם שינוי בדת והקים את הניאו אורתודוקסיה, להתעסק בנושא "שולי" כמו נשים.
עבודתי מחולקת ל 4 פרקים עיקריים:
–          הקדמה על הניאו אורתודוקסיה, שם אבחן את הרקע לתקופה שבה רש"ר הירש פעל.
–          רקע כללי על חייו של הירש, אנסה לראות האם תקופת ילדותו השפיעה על מהלך חייו והשקפת עולמו. אתבסס על מקורותיו של פרופסור רוברט ליברלס ז"ל, היסטוריון של עם ישראל.
–          בפרק הבא, אנסה להציג את עיקרי הדברים בהשקפתו על עולם האישה, איך הגיע לנושא זה, מה המניעים לעסוק דווקא בנושא זה במידה כה רבה ואיך רעיונות אלו באו ליידי ביטוי בעולם החדש. אתבסס על מקורותיו של ד"ר למחשבת ישראל – שלמה שרתוק,  בעל נקודת מבט יותר עמוקה בראייתו את הגותו של הירש –          לסיום אציג את התבססותו של הירש על מעמד האישה בכתבים עצמם, אציג את הנשים הבולטות בתורה, ואת עמדתו של הירש לגביהן, שם בעצם מתחיל הבסיס הרעיוני להשקפתו הגדולה. בהתבסס מרדכי ברויאר המביא את פירושיו לתורה ולפסוקים ספציפים על מעמד הנשים.
לכל אורך העבודה ובפרק הסיום אנסה לענות על השאלות שאני שואלת כאן במבוא, ואנסה לתת את הקווים העיקריים והבולטים בהגותו של רש"ר הירש.
המקורות הראשוניים בהם השתמשתי באים מפירושו של הירש לתורה, בעיקר פירושו על ספר בראשית וספר שמות, ובהם הצגת האימהות. שהן בסיס היהדות.
שם נראה שפירושי הירש למקרא הם מאוד "חלוציים", קולות אלה עוד לא נשמעו באורתודוקסיה הישנה, וזה מסמל במידה רבה את היוזמה החדשה לניאו אורתודוקסיה שאותה מציג דרך המקורות הבסיסיים והראשוניים ביותר של התורה שאותם לדעת האורתודוקסיה לא ניתן ואף אסור לשנות.
במקורות המשניים נראה בעיקר את שרתוק וליברלס. שלמה שרתוק עושה בפירושי הירש שימוש שהוא פחות היסטורי אלא יותר לכיוון הרעיוני, מתמקד באישיותו, איך בדיוק הגיע לתובנות אלה ואיך פועלת דרך חשיבתו והגותו ביחס לנשים.
מן הצד השני פרופ' ליברלס מציג את הירש בדרך היסטורית יותר, וזאת תוך הבאת עובדות ביוגרפיות של חייו וכך בונה את הדמות שהגיעה לתובנות שאנו רואים היום, איך מהלך חייו השפיע על "הרפורמה" שיצר במחשבתו את ראיית הנשים בדרך שבה הוא רואה.