בקורס מבוא לגישות ושיטות במדע המדינה- עם הערות

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 11
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , , ,
ציון 86
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2594
מספר מקורות 3

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן) 11 – חובה הקורס: 10165 – מבוא לגישות ושיטות במדע המדינה חומר הלימוד למטלה: מאמרו של אלמונד, אונטולוגיה ואפיסטמולוגיה, הגישה ההתנהגותית יש להתבסס בתשובותיכם על חומר הקריאה! מספר השאלות: 4 משקל המטלה: 6 נקודות סמסטר: א 2012 מועד אחרון להגשה:
11.11.2011
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" שאלה 1 (40 נקודות) הסבירו במילים שלכם את רעיון ההתפתחות הפרוגרסיבית אקלקטית אותו מציג אלמונד במאמרו. האם רעיון זה תומך בגישות המדעיות כנתיב בלעדי להתקדמות תחום חקר הפוליטיקה?
שאלה 2 (50 נקודות) הגירה קהילתית מול הגירה פרטנית – עקורי חבל עזה וצפון השומרון.
המחקר בוחן את ההבדלים בתהליכי השיקום של תושבי חבל עזה וצפון השומרון, ומבחין בין אלה שבחרו להתגורר לאחר 'ההתנתקות' במסגרת קהילתית ובין אלה מהם שבחרו את מקום המגורים באופן פרטי. ספרות המחקר בתחום מתייחסת, בדרך כלל, למשאב הקהילתי כתורם לשיקומם של עקורים. בשנת 2007
ערך צוות החוקרים ראיונות בקרב מדגם של 120 עקורים, 89
'קהילתיים' ו- 31 'פרטיים'.
השאלון כלל שאלות פתוחות וסגורות. מן המחקר עולה שוני מועט בין הקבוצות במאפיינים האישיים. אם זאת המרואיינים 'הקהילתיים' מדווחים על עוצמת רגשות שליליים ופגיעה בבריאות הנפשית גבוה יותר מאשר אצל המרואיינים השייכים לקבוצת 'הפרטיים'.
שרה ארנון, נדיה לוזון, שמואל שמאי ויצחק שנל ( 2011 ) הגירה קהילתית מול הגירה פרטנית – עקורי חבל עזה וצפון השומרון. סוגיות חברתיות בישראל, גליון 11 , ע"ע 70-118
א. הציגו והסבירו את הגישה ההתנהגותית בהתייחס ל:
1. הנחות היסוד ושיטות הניתוח
2 . ביקורת מרכזית המופנית כלפי גישה זו- תוך ציון מקור הביקורת.
ב. עד כמה המאמר המוצג בקטע עולה בקנה אחד עם הגישה ההתנהגותית? נמקו את תשובתכם על פי הקטע ובהתבסס על מאמרו של דייוויד סאנדרס (פרק מס' 2
בספר מס' 1) בכל אחת מהשאלות להלן קיימת תשובה שאפשר לראותה כתשובה הנכונה ביותר. עבור כל אחת מהשאלות להלן, רשמו בדף התשובות שלכם את התשובה שהיא, לדעתכם, הנכונה ביותר (לדוגמה: שאלה 1. תשובה א).
נמקו בקצרה ( 3-4 שורות לכל תשובה) את בחירתכם ( 5 נקודות לכל תשובה הכוללת נימוקים בנוגע לבחירתכם תוך התייחסות גם לתשובות שהחלטתם כי הן לא נכונות).

3 . הטענה כי אונטולוגיה ואפיסטמולוגיה הן העור ולא הבגד פירושה:
א. כי האונטולוגיה היא העור והאפיסטמולוגיה היא הבגד.
ב. כי אונטלוגיה ואפיסטמולוגיה הן השקפות עולם ולכן לא ניתן להחליפן בהתאם לנושא הנחקר.
ג. כי האפיסטמולוגיה היא העור והאונטולוגיה היא הבגד.
ד. כי אונטלוגיה ואפיסטמולוגיה הן השקפות עולם, ולכן ניתן להחליפן בהתאם לנושא הנחקר.

4 . חוקרים ערכו סקר בקרב מדגם גדול ומייצג של פעילי מפלגות ובו בחנו את עמדותיהם האישיות בהשוואה למצעי המפלגות, כדי לנסות לברר האם תפישת עולמם עולה בקנה אחד עם מצעי המפלגות בהן הם פעילים.
קרוב לוודאי כי עמדתם האפיטמולוגית של חוקרים אלה היא:
א. פרשנית ב. ראליסטית.
ג. יסודנית.
ד. פוזיטיביסטית.