בקורס מבוא לגישות ושיטות במדע המדינה- עם הערות

תקציר העבודה

מטלת מנחה (ממ"ן 12) הקורס: 10165 – מבוא
לגישות ושיטות במדע המדינה חומר הלימוד למטלה: גישת הבחירה הרציונלית, מוסדיות, מרקסיזם יש להתבסס בתשובותיכם על חומר הקריאה! מספר השאלות: 5 משקל המטלה: 6 נקודות סמסטר: א 2012 מועד אחרון להגשה: 2.12.2011
קיימות שתי חלופות להגשת מטלות:
שליחת מטלות באמצעות מערכת המטלות המקוונת באתר הבית של הקורס  שליחת מטלות באמצעות הדואר או הגשה ישירה למנחה במפגשי ההנחיה  הסבר מפורט ב"נוהל הגשת מטלות מנחה" שאלה
1 (30 נקודות) שוחד, שתדלנות ופיתוח כאשר חברות מתמודדות עם אילוצים רגולטוריים מצידו של השלטון, הן יכולות לבחור בין שתי דרכים: לשחד את הרגולטור כדי לעקוף את הכללים, או לנקוט במדיניות של הקמת לובי (שדלנות) והפעלת לחצים על הממשל בכיוון הגמשת הכללים לטובן של החברות. במחקר זה מנתחים החוקרים את הבחירה של החברות בין שתי האופציות, ואת תוצאותיה, במודל דינמי פשוט. במצב של שיווי משקל, כאשר רמת הפיתוח במדינה נמוכה, חברות נוטות יותר להשפיע את השלטון באמצעות שוחד, הן נוטות לעבור לפעילות של שתדלנות כאשר רמת הפיתוח במדינה היא גבוה מספיק. מדיניות השוחד, מזוהה עם מצב של העדר אכיפה ממשלית של כללים במדינה ומצב זה אינו מעודד חברות להשקיע. אם הבעיות של העדר אכיפה הן חמורות, חברות לא ישקיעו ביצירת מנגנוני שתדלנות, והמדינה עלולה להלכד במעגל של העדר פיתוח, עוני ושוחד לנצח. המודל יכול להסביר את התפיסה הרווחת כי שוחד הוא יחסית נפוץ יותר במדינות עניות מועטות פיתוח, ואילו שתדלנות היא יחסית שכיחה יותר בקרב מדינות עשירות ומפותחות.
Bard Harstad and Jacob Svensson (2011) Bribes, Lobbing and Development. APSR 105:1, pp.46-63.
הציגו והסבירו את הגישה התיאורטית הנמצאת בבסיס המחקר. בהתייחס ל:
1. הנחות היסוד של הגישה וכיצד הן באותו לדי ביטוי במחקר המוצג מעלה.
2. הציגו 2 ביקורות מרכזיות המופנות כלפי גישה זו.
.נמקו את טיעוניכם על פי מאמרו של יו ווארד )פרק מס' 3 בספר מס'  1 ) שאלה
2 (30 נקודות חזרו וקראו את פסקת הסיכום במאמרו דוד לוי-פאור, יותר תחרות יותר רגולציה, במדריך הלמידה. שימו לב במיוחד להסבר השינוי המוסדי כ"ליברליזציה מלמעלה".
הציגו והסבירו את הזרם המוסדי החדש הנמצא בבסיס מחקרו של לוי פאור. בהתייחס ל:
1. עיקריו של זרם זה.
2. מדוע הוא מוסדי 'חדש'?
.נמקו את טיעוניכם על פי מאמרה של ווייאן לונדס  (פרק מס' 4 בספר מס(' 1
שאלה
3 (30 נקודות חזרו וקראו את הפסקה בה מציג יואב פלד את 'חלוקת העבודה התרבותית בישראל )שהיא חלק ממאמרו של פלד 'חידה ושמה ש"ס' המוצג במדריך הלמידה( .
האם הניתוח של פלד אשר במרכזו טענה, כי אותה חלוקת עבודה תרבותית מסבירה תמיכה של מסורתיים מזרחיים ממעמד נמוך בש"ס, מייצג מרקסיזם בן זמננו או מסורתי?
.(נמקו את טיעוניכם על פי מאמרו של דיוויד מארש (פרק מס' 7 בספר מס' 1
בכל אחת מהשאלות להלן קיימת תשובה שאפשר לראותה כתשובה הנכונה ביותר. עבור כל אחת מהשאלות להלן, רשמו בדף התשובות שלכם את התשובה שהיא, לדעתכם, הנכונה ביותר (לדוגמה: שאלה 1. תשובה א). נמקו בקצרה ( 3-4 שורות לכל תשובה) את בחירתכם ( 5 נקודות לכל תשובה הכוללת נימוקים בנוגע לבחירתכם תוך התייחסות גם לתשובות שהחלטתם כי הן לא נכונות).

3 . חוקרת בחנה את מערך הקצבאות אותן מעניק הביטוח הלאומי לקשישים אזרחי ישראל, היא מצביעה על הדרכים בהן בוחר המוסד בנסיונו לקדם שוויון כלכלי בקרב ציבור הקשישים. מחקר זה יוצא מן הזרם:
א. המוסדי המסורתי ב. המוסדי החדש הנורמטיבי.
ג. המוסדי החדש של בחירה רציונלית ד. המוסדי החדש ההיסטורי.
4. בסקר דעת קהל מנסים חוקרים לברר את עמדותיהם של אזרחי ישראל בשאלת התאזרחות אפשרית של ילדיהם של מהגרי עבודה. המשתתפים בסקר נדרשו לבחור בין שלוש אופציות פעולה )אזרוח מלא, אזרוח רק של הצעירים ששרתו בצבא, דחייה של כל המבקשים להתאזרח( הממצאים הראו, כי משתתפים בסקר מן המעמד הנמוך תמכו ברובם באזרוח מלא של ילדי מהגרים. מחקר זה יוצא קרוב לוודאי מן הגישה:
א. המוסדית וותיקה ב. המרקסיסטית וותיקה ג. המוסדית החדשה ד. הבחירה רציונלית