ממן מבוא למחשבה מדינית

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
ציון 90
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2662

תקציר העבודה

שאלה 1
א. בציטוט המובא בשאלה, מתוך מבוא- מלפורד סיבלי, מקראה כרך א', יש בחינה של סוגיית הנאמנויות הסותרות. ב. במדינה האידיאלית של אפלטון לא יכולה להיווצר בעיה של נאמנויות סותרות שכן במדינה האידיאלית של אפלטון יש האחדה בין עקרון הצדק המדיני ובין עקרון הצדק הפרטי שאלה 2
            א. מאמרו של אנדרו ברדלי, 'תפיסת המדינה של אריסטו', מקראה כרך א' מתחיל בטיעון "חיבורו של אריסטו פוליטיקה מעורר עניין כפול- היסטורי ותיאורטי". טיעון זה של ברדלי נוגע לתרומה של אריסטו מבחינה היסטורית ומבחינה תיאורטית ביחס לתקופה של אריסטו עצמו, אך בנוסף עד כמה התיאוריות שלו תקפות ורלוונטיות לימינו. ב.   במאמרו של ברדלי, 'תפיסת המדינה של אריסטו', מקראה כרך א', עמודים משפטים9-168
ישנם ארבעה הבדלים הקיימים בין התנאים הפוליטיים ודפוסי המחשבה היוונים בתקופתו של אריסטו לבין התנאים הפוליטיים ודפוסי המחשבה בימינו. ארבעת ההבדלים הינם- שאלה 3
אריסטו מחפש את ההסבר בעולם התופעות, מחפש את ההסבר במציאות. בעולם התופעות לטענת אריסטו, מתקיימות 4
סיבות לתופעות שמתקיימות- ממ"ן
1 1
שאלה 1
א.   בציטוט המובא בשאלה, מתוך מבוא- מלפורד סיבלי, מקראה כרך א', יש בחינה של סוגיית הנאמנויות הסותרות. בעיית הנאמנויות הסותרות בודקת את הקושי של הפרט לזהות את החובה העיקרית שלו, כלומר כאשר חלות עליו דרישות שונות או מנוגדות מקבוצות הזדהות שונות- מה עליו למלא קודם? השאלה הנשאלת היא איזו מהחובות שלו חזקה יותר. האם החובה הפרטית, התכלית שלו כיחיד במרכז או התכלית והדרישות של הקבוצה והמדינה? בנוסף לקושי בין הפרט לקבוצה יש את הקושי בהבחנה בין הקבוצות השונות במערכת המדינית ובין העימות הנוצר בניהן. מה ז"א קושי בהבחנה?הפרט צריך לבחון את עקרונותיו ומתוך כך נובעות גם סוגיות הנוגעות לסרבנות מצפונית והעובדה כי לפרט יש קושי למלא את חובותיו (האזרחיות אולי), בעוד זה מתנגש עם עקרונות כמו הצדק והיושר (מצפון פנימי). סוגיית הנאמנויות הסותרות בוחנת את קיומו של הפרט לפי מושג החופש והחירות. ישנן שתי תפיסות שבוחנות את החובה המדינית ואת סוגיות הנאמנויות הסותרות בהתאם למושג החופש- חופש כמימוש עצמי וחופש כשכלול עצמי. חופש כמימוש עצמי הינה תפיסה של חופש עם מינימום הגבלות על מנת שהאדם יבחר את אשר טוב לו, תפיסה אינדיבידואלית של האדם העצמי. חופש כשכלול עצמי הינה תפיסה שמדגישה את החובות ולאו דווקא את הזכויות, מדגישה את טובת הקהילה על פני טובת היחיד, את הצדק החברתי ואת המוסר הקולקטיבי. …