פרו-סמינריון בקורס "תקשורת כתרבות"

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 2700

תקציר העבודה

ערוצי הטלוויזיה,הסרטים,העיתונים היומיים והירחונים מציגים בתכניהם צורות חשיבה וערכים מגוונים.
תכנים אלו,המילוליים וכמו כן החזותיים משקפים דימויים של לאום,מעמד,עדה,נשיות וגבריות,ועוד,ומאפשרים לנו לחזור ולשנן אמיתות שאנו מכירים זה מכבר או להיחשף לדרכי חשיבה חלופיות. בעבודה זו אתחקה אחר חוקרים ומאמרים שונים הבודקים את הנושא לעומקו.
וסטרגארד ושרודר (1985) סבורים שהפרסומות מתפקדות כמנגנון אידיאולוגי,זאת אומרת מנגנון שמאחוריו עומדות כוונות מסוימות (ובהקשר שלנו-כלכליות ופוליטיות בעיקר) ושפועל באופן מוסווה לשעתוק (דהיינו,יצירת "תוצרים" זהים) הזהות האישית של הפרטים בחברה ובתרבות מסויימת. בני האדם נמצאים בחיפוש מתמיד אחר זהות בכלל וזהות מינית בפרט. הפרסומות מגדירות באופן חד משמעי איך להיות גבר או איך להיות אישה ואלו זהויות מוחלטות וחד משמעיות. הפרסומות מנסות להצמיד את הזהות הרצויה למצרך הספציפי כך שהצורך בזהות יתחלף בצורך במוצר. לפי חוקרים אלו הפרסומות מציגות מס' דימויים של נשיות וגבריות. הדימויים האלו משתנים לאורך השנים אבל האידיאולוגיה נשארת תמיד אותה אידיאולוגיה והיא גברית – פטריארכאלית.
הדימויים של נשים המוצגות בפרסומות משתנות לאורך השנים ונעות מעקרות בית כנועות וצייתניות, דרך נשים שמתעסקות באידיאל היופי, עד נשים עצמאיות ונשים שמשלבות בין הזהויות השונות. למרות השינוי בדימוי לאורך השנים, האידיאולוגיה נותרת אותה אידיאולוגיה שאישה נועדה לשרת את הגברים. האישה כפופה לגבר ונשלטת על-ידו.
בדומה לוסטרגרד ושרודר,גם בארת' (1977) מנסה לבחון ולהבין דימויים דרך ניתוח המסרים שהם מכילים, ולבחון באיזו מידה דימויים חזותיים יוצרים תמונת עולם אידיאולוגית,דהיינו,תמונה שמאחוריה עומדים מסרים ישנים או חדשים שהמוען רוצה להעביר לנמענים בחברה מסויימת,ומעבירים מסר ערכי בתוך אותה חברה.
בארת' מתאר כיצד ביטויים חזותיים מעבירים אלינו מסרים תוך כדי –