מיסוי תושבים חוזרים

מקצוע
מילות מפתח
שנת הגשה 2013
מספר מילים 9172
מספר מקורות 34

תקציר העבודה

תקציר רקע:
במסגרת תיקון 168 בה הוגדרו הטבות ופטורים לתושב חוזר עולה השאלה האם ישנו גידול בדבר חזרת ישראלים מחו"ל והאם ההטבות הנעוצות בתיקון משפיעות על גידול בהכנסות מס הכנסה. מסמך זה יציג את הסטטיסטיקות של חזרת תושבים לארץ.
המיסוי הבינלאומי נותן אפוא פרצה בתכנוני מס שכן יש אפשרות להקטין את חבות המס ואף לקבל פטור ממס וכך ליהנות מהטבות כאלו ואחרות. לתושב חוץ הרואה כי יוכל לחזור חזרה לארץ ולקבל פטור שוקל זאת ומתכנן להעביר את נכסיו על שמו בחו"ל ובכך להימנע ממס על אותם רווחי הון בארץ.
מטרות המחקר:
מטרת המחקר העיקרית הינה לתת מידע לעידוד תושבים לחזור לארץ תוך הצגת ההטבות במס שקיימות לתושב חוזר רגיל שהיו בחוק ובמסגרת עידוד תושבים לחזור לארץ לרגל שנות ה60 למדינת ישראל נוצר תיקון 168 הבא לתת משמעות נוספת להגדרת תושב חוזר והוספת המושג תושב חוזר ותיק. הטיעון שבבסיס המחקר הינו חקר ההשפעות הכלכליות על מס הכנסה בדבר תושב חוזר וכן הצגת המלצות ותובנות לתושב החוזר שייבחן במחקר זה.
שיטת המחקר:
מחקר איכותני- המתאר באופן איכותני את המציאות הנחקרת, הנתונים הנאספים הם תיאור עובדתי ואינם ניתנים לכימות. מטרת המחקר האיכותני היא להגיע להבנה רחבה של המציאות הנחקרת ואין המדובר על שיפוט או הבעת עמדה אישית אלא בהרחבת הידע על התופעה.
מסמך זה יבחן את הקשר בין חזרת תושבים לארץ לבין תיקון החוק- תיקון 168 בדבר חזרת ישראלים לארץ והשפעתן חזרתם על הכנסות מס הכנסה. ההשערה הינה שבעקבות התיקון יהיה גידול בחזרת ישראלים לארץ.
תוצאות המחקר:
המחקר לא נשא פירות כי אין מספיק נתונים המבססים את הגידול בהכנסות המיסים עקב תושבים חוזרים. ישנם נתונים לגבי גביית המיסים אך לא מכוון לחזרת תושבים. כמו כן בנוגע להשפעה של תיקון
1 68 בדבר חזרת תושבים, נראה כי ישנה עליה בחזרת התושבים לאחר התיקון משנת 2010 ואילך. מנגד, ישנה יציאה לחו"ל בשיעור הדומה לחזרה כך שהתיקון מעודד חזרת תושבים אך מנגד ישנה יציאת תושבים. לא ניתן לומר כי התיקון השפיע באופן גורף על חזרת תושבים ואין נתונים בדבר חזרת תושבים עקב התיקון- הנתונים שקיימים הינם כלליים. חשיבות המחקר:
לבחון את הגידול/קיטון. בדבר השפעת תיקון 168 לפקודה שמבטא הקלות ופטורים לתושב החוזר.
החשיבות לראות את תהליך השינוי ולבחון האם ישנה השפעה על גידול בגביית המיסים. לא נראה כי נעשו כל השוואות או ביסוסים לעניין ובפרויקט זה ימחיש את ההליך של המחקר וכן יביא עמו בחינה וסיקור של ההשפעה של תיקון 168 על שיעור גביית המיסים בישראל וכן יבחן את ההשפעות של חזרת תושבים במיוחד לאחר תיקון 168 שבא במתן פטורים והקלות בדבר התושב החוזר.
רשימת לוחות/תרשימים לוחות:
לוח 1: מעבר בין שיטות המיסוי לוח 2: טבלת השוואה בין תושב חוזר ותיק לתושב חוזר רגיל לפני תיקון 168 ולאחריו לוח 3 : ריכוז ההטבות על פי תיקון 168
לוח 4: טבלה בדבר ישראלים ששהו ברציפות בחו"ל שנה ומעלה, לפי שנת חזרה בין השנים 1990-  2010 (נתונים מהלשכה המרכזית לסטטיסטיקה) לוח 5: יציאות לחו"ל וחזרות ישראלים בין השנים 2005-2012
(הנתונים מהירחון הסטטיסטי לישראל לוח מספר 6: מספר התושבים החוזרים מישראל בין השנים
2 005-2012 (נתוני המשרד לקליטת עליה) לוח 7: גביית המיסים בין השנים 2005-2012
(נתונים מדוח מנהל הכנסות המדינה 2009-2010) לוח 8: הכנסות המדינה ממיסים בשנים 1992-2012
לוח 9: כדאיות המעברים בין שיטות המיסוי תרשימים:
תרשים 1: חזרת תושבים בין השנים 2005-2012 (הנתונים מהירחון הססטיסטי) תרשים 2: יציאות לחו"ל בין השנים 2005-2012
תוכן עניינים
מבוא. 1
סקירת ספרות. 2
1 . מעבר שיטת מס טריטוריאלית לפרסונאלית. 2
2 . הגדרת תושב בדיני המס בעקבות תיקון 132. 2
3 . סעיף
4 לפקודה- קביעת מקור הפקת ההכנסה. 4
4 . סעיף 97. 5
4 .1 לפני תיקון 168. 5
4 .2 אחרי תיקון 168. 5
5. סעיף מנהל עסקים. 6
5.1 סעיף מנהל עסקים ג בדבר תושב חוזר. 6
5.2 התנאים הנדרשים לשלם קבלת הפטור. 6
5.3 הוראת שעה לשנים 2003-2006 סעיף מנהל עסקים (ג1) 6
5.4 סעיף מנהל עסקים ד. 6
5.5 נוסח סעיף מנהל עסקים(ד) עד תיקון 171 (משפטים.7.09) 7
6 . סעיף
1 6- פטור על ריבית מסוימת. 7
7. תושב חוזר רגיל. 7
7.1 הגדרת תושב חוזר רגיל. 7
7.2 הוראות תחילה. 7
8 . תושב חוזר ותיק. 8
8 .1 הגדרת תושב חוזר ותיק. 8
8 .2 הוראת השעה להגדרת "תושב חוזר ותיק". 8
8 .3 הוראות תחילה. 8
9. המועד בו ניתן לראות את היחיד אשר הפך לתושב ישראל. 8
1 0. שנת הסתגלות. 9
1 0.1
רקע. 9
1 0.2
מתן הודעה. 9
1 0.3
יום ההגעה לישראל. 9
1 0.4
משמעותה של שנת ההסתגלות. 9
1 0.5
דגשים לעניין הבחירה בשנת ההסתגלות. 10
1 1. הטבות מס לתושב חוזר ותיק. 10
1 1.1
פטור ממס על הכנסות פירותיות סעיף מנהל עסקים לפקודה. 10
1 1.3
פטור ממס על הכנסות הוניות: סעיף 97 (ב) לפקודה. 11
1 1.4
הנחה במס על קצבה- סעיף 9 ג לפקודה. 13
1 1.5
נקודת זיכוי לתושב חוזר. 13
1 2. הטבות במס לתושב חוזר רגיל. 13
1 2.1
פטור על הכנסות פירותיות – סעיף מנהל עסקים ג לפקודה. מנהל עסקים
1 2.2
פטור ממס על הכנסות הוניות- סעיף 97 (ב) (2) לפקודה. מנהל עסקים
1 2.3
פטור ממס על הכנסות פירותיות והוניות שמקורן ב"ניירות ערך מוטבים". מנהל עסקים
1 2.4
הוראות תחילה ביחס לניירות ערך מוטבים:. משפטים
1 3. פטור מדיווח על הכנסות ומדיווח על הון משפטים
1 3.1
פטור מהגשת דין וחשבון בידי תושב חוזר ותיק. משפטים
1 3.2
פטור מהכללת הכנסות שמקורן בחו"ל בידי תושב חוזר. משפטים
1 3.3
פטור מהכללת נכסים בהצהרת הון משפטים
1 3.4
הוראת תחילה. משפטים מנהל עסקים. תכנון מס. 17
מנהל עסקים.1
הגדרת תכנון מס. 17
מנהל עסקים.2
פס"ד פרומדיקו (צריך את המספר) 17
שיטת מחקר. 19
הצגת המחקר:. 19
שאלות המחקר:. 19
מטרת המחקר:. 19
השערות המחקר:. 19
רציונל המחקר:. 20 הרציונל התיאורטי:. 20 הרציונל המתודולוגי:. 20 כלי המחקר:. 20 הגדרת המשתנים:. 20 איסוף הנתונים ומקורותיהם:. 20 מגבלות המחקר:. 20 ממצאים.. 21
דיון 27
ניתוח השערות המחקר:. 27
מסקנות והמלצות. 28
מסקנות:. 28
מעבר מדינה בין השיטות. 28
המלצות. 30 המלצות לתושב החוזר. 30 המלצות למדינה. 30 ביבליוגרפיה. 31
נספחים.. 34
נספח
1 : הודעה על בחירה בשנת הסתגלות. 34
נספח
2 : הכנסות המדינה ממיסים ואגרות בשנים 2009-2010. 35
נספח
3 : תחזית הכנסות המדינה ממיסים לשנים 2012-2011. 55
מבוא
חזרת תושבים מחו"ל לישראל היא תופעה הגדלה בשנים האחרונות. על מנת להמחיש את הגידול בתופעה זו אציג את השינויים בפקודה, הן בדבר שינוי שיטת המס והן בדבר שינוי הגדרת "תושב חוזר".
ישראלים רבים מבצעים בשנים האחרונות חזרה לארץ ונשאלת השאלה האם יש עליה בחזרתם עקב השינויים בפסיקה או שמא בגלל נתונים אחרים.
על מנת להבין את הרקע לקביעת דיני מס לתושבים חוזרים, יש לחזור לשנת 2003 שבה החלה הרפורמה במס הכנסה, בתיקון 132 לפקודה. הרפורמה האמורה שינתה באופן מהותי את שיטת המס ואת בסיס המס, משיטת מיסוי טריטוריאלית לשיטת המס הפרסונאלית.
לפני תחולת הרפורמה, תושב חוץ היה יכול לעלות ארצה, להיחשב כ"תושב ישראל", להשאיר את נכסיו בחו"ל ולא להיות ממוסה כלל על הכנסה פירותית. המחוקק, מתוך חשש שהרפורמה תעודד את עלייתם ארצה של תושבי החוץ, הוסיף לסעיפי הרפורמה    סעיפים שיעניקו הקלות במס לתושבים חוזרים.
בשנת 2008, גיבשו משרד האוצר ומשרד הקליטה תוכנית משולבת שבין יעדיה העיקריים עמדו עידוד של בעלי אמצעים פיננסיים ופוטנציאל פיננסי, אשר ישתלבו במדינת ישראל, ויתרמו לקידומה ופיתוחה של מדינת ישראל. כך למעשה הוחל תיקון
1 68 לפקודת מס הכנסה, שהביא עמו הקלות מס משמעותיות לתושבים חוזרים. פרויקט זה יציג את חזרתם של ישראלים מחו"ל ואת את הגידול בתופעה זו על ידי נתונים סטטיסטיים וכן מאמרים ומקורות מהספרות.