עבודת גמר ביזמות- תואר שני התמחות ביזמות

סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7812
מספר מקורות 25

תקציר העבודה

העבודה הינה פרויקט מסכם להתמחות בנושא יזמות בתואר שני MBA בעבודה נציג רעיון חדשני לבנייה ושיווק של קפית חדשנית אשר תכיל קפה בשילוב סוכר ולמעשה תחסוך את כל הבלגן הקיים בפינות קפה הנמצאות בשימוש רבים.
 בעבודה ניתוח מפורט של הפוטנציאל , בחינת ישימות, ניתוח שוק הקפה בארץ ובעולם, בחינת חלופות אפשריות, היתכנות טכנולוגית בפועל, ניתוח שוק מפורט, סקירת סביבה כלכלית ומאפייני שוק, מתחרים, תרומת מוצר, חשיבה ירוקה, בניית מודל עסקי , ניתוח כלכלי ופיננסי של כלל ההיבטים.
העבודה כוללת שימוש בכלים ניתוחיים (SWAT וכדו') שימוש במודלים להערכת חלופות (מודל דלפי להשוואת חלופות) פתיחה C-S הינו מוצר חדשני המשלב במוצר אחד קפה ,כפית בחישה והמתקת המשקה שנבחר . המוצר עצמו מתכלה ברובו כיוון שלמעשה הכפית עשויה מחומרי הקפה / תה. במסגרת עבודתנו על פרויקט זה הבנו שעלינו להיות ממוקדים, ההתפרסות וההתרחבות לכלל השווקים וכן למוצרים רבים (קפה תה, קפה שחור) כפי שחשבנו בתחילת הדרך אכן טומנת בחובה הזדמנויות רבות אך התפזרות שכזו היא מסוכנת ואינה מאפשרת מיקוד על מוצר דגל שיאפשר פריצה והצלחה של המיזם.
לכן בשלב הראשון של עבודת הגמר שלנו בקורס זה החלטנו למצוא מהו התחום שבו אנו מתמקדים- מהו מוצר הדגל שהכדאיות הכלכלית שלו היא הגבוהה ביותר, ובעיקר מהו המוצר שנראה לנו שהביקוש עבורו הינו גבוה, והיכולת המעשית שלנו להצליח לשווקו ולמתגו ככדאי הינה הגבוהה ביותר.
מתוצאות הסקר למדנו רבות והבנו כי רוב מוחלט של השתייה החמה הנצרכת הינה – נס קפה, עוד למדנו מתוצאות הסקר שאת מרבית השתייה החמה שותים אנשים בעיקר בעבודה, בתוצאות הסקר גם היה לנו חשוב מאוד לדעת האם ישנו דפוס זהה מבחינת צריכת הקפה והסוכר של משתמשים והאם ניתן להגיע לרמת מתיקות סטנדרטית שתספיק עבור מרבית הצרכנים. מניתוח התוצאות (כפי שניתן לראות בפירוט בנספח ב') הרגשנו שהשגנו את המיקוד המתבקש וכי מצאנו את מוצר הדגל אותו חיפשנו, מרבית המשיבים שתו בין כפית לשתי כפיות סוכר, צרכו כ-4 כוסות בממוצע שאת רובם המוחלט שתו בעבודה, מניתוח זה החלטנו כי המוצר שאותו אנו מנסים ליצור ובהמשך לשווק יהיה בשלב הראשון ייעודי עבור פינות קפה במקומות עבודה, בהמשך לאחר פריצה והיכרות המוצר ניתן יהיה להתרחב לשווקים מקבילים (צריכה פרטית, בתי קפה וכדו').
כלומר המוצר אותו אנו הולכים לנתח ולכיוונו אנו ננסה לשאוף הינו- מוצר חדשני המשלב במוצר אחד קפה, כפית בחישה, וחומר ממתק- המוצר יהיה ייעודי למקומות עבודה, וכן למסגרות מקבילות המשתמשות בפינות קפה. ויפנה לאינטרס המעסיק לחסכון בעליות חומרי הגלם שבפינות הקפה, חיסכון הזמן המושקע בהכנת קפה, מוצר ירוק ומתכלה, חסכון בעלויות, ובעיקר תפעול נוח נקי ופשוט הרבה יותר.
חשוב להזכיר כי גודלו המינימליסטי של המוצר , ייחודו , עלותו הנמוכה יחסית והחשיבה הידידותית שלו לסביבה מעניקים לו ייחודיות בשוק המשקאות שלא קיימת כיום . יתרונות אלו (והעובדה שהצרכן הישראלי הינו צרכן שמרבה לאמץ מוצרים מוקדם יחסית – נתון חשוב לנו כמשקיעים בשוק מטרה ישראלי ראשוני      ( early adapter  )) מהווה יתרון ראשוני גדול בחדירת מוצר זה לשוק , מה גם שהמוצר יכול להשתלב לצד הפתרונות הקיימים ובכך להסיר את ההתנגדות אם וכאשר תהיה למוצר החדש.
תוכן פתח דבר. 5
תקציר עבודה קודמת –סמסטר א' 5
פרוייקט ביזמות יוצאים לדרך חדשה. 8
הקדמה –. 8
פרק א'- רעיון נולד. 10 הצגת הרעיון. 10 פוטנציאל. 11
יצרני קפה.. 11
מתחרים.. מנהל עסקים פרק ב'- התכנות מעשית.. 16
א. קפה.. 16
ב. סוכר. 17
פרק ג'- פתרונות טכנולוגים. 19
ייבוש בהקפאה.. 19
שלב א- הכנה לטיפול. 19
שלב ב – הקפאה. 19
שלב ג – ייבוש ראשוני 19
שלב ד – יבוש שניוני 20 בחינת פתרונות טכנולוגיים מעשיים.. 20 אפשרות א- הליך רתיחה. 20 אפשרות ב – הוספת סוכר בעת תהליך יבוש בהקפאה. 21
אפשרות ג -המסה. 22
אפשרות ד –הדבקה בעזרת שימוש באקציה. 23
קווי יצור אופציונאליים. 26
פס יצור מותאם- תבניות יציקה. 26
תבניות מפלדה וסיליקון 26
ייצור תבניות הזרקת פלסטיק. 26
פרק ד' – הערכת כדאיות ובדיקות מקדימות.. 27
כדאיות כלכלית וניתוח עלויות. 27
ניתוח S.W.O.T. 27
חוזקות. 27
חולשות. 28
הזדמנויות. 29
איומים. 29
סיכום. 31
בביבליוגרפיה. 32
נספח א'- סקר. 34
נספח ב – תוצאות הסקר. 36
נספח ג' תוכנית כלכלית.. 37
פתח דבר את עבדתנו בסמסטר זה בחרנו לפתוח בסקירה מהירה על מרבית מהתוצרים של העבודה בנושא זה שנעשתה בסמסטר הקודם, לאחר סקירה זו נרחיב את היריעה לעבודת החקר, ההתיכנות, והחומרים הרבים שהרחבנו והעמקנו בנושא בסמסטר זה.
תקציר עבודה קודמת –סמסטר א' CTS הינו מוצר חדשני המשלב במוצר אחד קפה/תה ,כפית בחישה והמתקת המשקה שנבחר . המוצר עצמו מתכלה ברובו כיוון שלמעשה הכפית עשויה מחומרי הקפה / תה. גודלו המינמאליסטי של המוצר , ייחודו , עלותו הנמוכה יחסית והחשיבה הידידותית שלו לסביבה מעניקים לו ייחודיות בשוק המשקאות שלא קיימת קיום . יתרונות אלו והעובדה שהצרכן הישראלי הינו צרכן שמרבה לאמץ מוצרים מוקדם יחסית – (נתון חשוב לנו כמשקיעים בשוק מטרה ישראלי ראשוני      ( early adapter  )   ) מהווה יתרון ראשוני גדול בחדירת מוצר זה לשוק, מה גם שהמוצר יכול להשתלב לצד הפתרונות הקיימים ובכך להסיר את ההתנגדות אם וכאשר תהיה למוצר החדש.
תרומת המוצר תרבות השתייה החמה תלך ותיעצם מדי שנה באחוזים ניכרים  . מגמה זו מאפשרת ליזמים להתבונן על ההשלכות של ענף זה ולחפש נקודות חולשה הדורשות חיזוק ·         חשיבה ירוקה יותר – כל שקיות הסוכר שנזרקות לפח בהכנת קפה ייעלמו ·         חשיבה ירוקה יותר – כל שקיות הקפה והתה שנזרקות לפח בהכנת קפה ייעלמו ·         חשיבה ירוקה יותר – כל הכפיות החד פעמיות ייעלמו ·         חשיבה ירוקה יותר – כל התיונים ייעלמו ·         היום עובד מהר יותר – דמינו עולם בו צריך רק לשפוך מים רותחים ולערבב עם ה CTS  והשאר היסטוריה הכל נמס בכוס במתיקות שבחר הלקוח ·         דמיינו עולם בו פינות השתייה החמה לא יהוו מוקד ללכלוך ובאלגן – דבר שיהווה חסכון כלכלי של הפעלת חברות נקיון במקום ·         CTS מאגד בתוכו גם את המוצר ( תה / קפה ) וגם את הסוכר , דבר שלרוב יאפשר הוזלת מחירים לאור היתרונות הבולטים ל CTS  נראה כי יש מקום למוצר בשוק העולמי ועל אף השינוי התפיסתי הרב שקיים בגישה חדשנית זו לעניות דעתנו עם שיווק חכם , ירוק וחדשני מוצר זה יכול להוות תחליף לעסקים ואף  וללקוחת  פרטיים .   כמו כן מיזם ה CTS  משלב שתי גישות עסקיות שבשנים האחרנות תפוסות תאוצה . באופן כללי ניתן להגדיר יזמות חברתית  כיזמה למטרה שאינה מונעת משיקולי רווח נראה על פניו כי ב CTS יש שילוב של יזמות עסקית עם נגיעות של יזמות חברתית שלמעשה שואפת לעולם נקי יותר וירוק יותר .
היבטים משפטיים למעשה נבחן, האם ה CTS  עומד בקריטריונים לרישום פטנט.
בהתאם להגדרות שהציב משרד הפטנטים ניתן לקבוע כי ה -CTS   הינו מוצר מוחשי העומד בקריטריונים שפרטנו בעבודה הקודמת ועל כן יתאפשר לנו להיות מוגנים מפני תחרות פוטנציאלית ( על אף שאי תחרות אינה מובטחת בשום אופן ) פוטנציאל עסקי  Coffee –  – שוק הקפה בעולם מתפתח בן מבחינת מגוון סוגי הקפה המוצעים ללקוח הסופי והן מבחינת איכות הקפה והמוצרים הנלווים לו , שוק זה נאמד בכ – 90  טון בשנה , השקולות לכ – 2.2 מיליארד כוסות קפה . היקפו של שוק הקרפה בישראל נאמד במלמעלה ממיליארד שח בשנה מתוך סכום זה נאמדות מכירות הקפה הנמס בכ –
3 50 מיליון שח ומכירות הקפה השחור בכ – 300 מיליון ₪ . חשוב להדגיש כי למרות הפוטנציאל שנראה לכאורה עצום בגודלו , המיזם שלנו פונה ל משפטים% – 20% מכלל Tea – –  בשנים האחרונות עבר התה שינוי תדמית דרמטי – ממשקה שנועד בעיקר לחולים ומבוגרים למשקה ממותג שנצרך על-ידי צעירים ואניני טעם.
כמו כן, המודעות הגוברת למגוון העצום של סוגי התה , וכן המידע הרב שלפיו התה יפה יותר לבריאות מאשר הקפה, תורמים לפופולאריות. שוק התה בישראל מוערך בכ-350 מיליון שקל בשנה ונחשב לאחד השווקים מהירי הצמיחה בענף המזון בארץ, שגדל ב-משפטים%-10% מדי שנה. מסקר שנערך בקרב האוכלוסייה בישראל עולה, כי בהשוואה לעבר קיים גידול בשיעור צריכת התה ב-37%. דו"ח נילסן מראה עלייה של
3 .5% בצריכת התה הירוק ועלייה של 50.5% בצריכת תה בריאותי, בהשוואה לשנה שעברה.
תחרות בשוק הישראלי בפרט והעולמי בכלל  נפתח כעת קרב על גיוס צרכנים לטובת צרכנות של קפה איכותי (בעקבות תום תקופת הפטנט של נספרסו על הקפסולות שלהם )  .
כידוע מודל הפעילות של מכירת קפה על גווניו  מציע רווח גולמי גבוה במיוחד ועל כן לבקרים אנו רואים חברות שונות הנכנסות לתחום הקפה  בכל סקטור שיווקי קיים , כגון חברת שטראוס שבתקופה זו מתחילה לשווק את הקפסולות שלה למכונות ביתיות.
מימון על מנת להקים את התשתית הראשונית של המיזם עלינו לגייס כספים בשני אופנים מרכזיים בחינת מענק ממשלתי של המשרד להגנת הסביבה גיוס חברה (חברת אם ) שעוסקת בתחום הנ"ל בעלת קשרים ותשתיות תפעוליות ושיווקיות