בין יהודים לנוצרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 14
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2719

תקציר העבודה

בס"ד ממ"ן 14 שאלה 1.
א.      משל למלך שנמצא בתוך ארמונו והנתינים של המלך מפוזרים ברחבי המדינה ומחוצה לה וכולם רוצים להיפגש עם המלך ולראותו. המלך הוא האלוקים שכדי להיפגש איתו צריך להיכנס לתוך ההיכל של המלך.  ישנם נתינים שאינם נמצאים כלל במדינה והם רחוקים מרחק רב מפגישה עם המלך  – אלו הם הכופרים שאין להם כלל אמונה ואין להם כוונה "להיפגש" עם המלך. ישנם את הנתינים שנמצאים בתוך המדינה אך כיוון פניהם הוא הפוך מהכיוון בו נמצא ארמון המלך – אלו הם המאמינים שמחזיקים בדעות לא נכונות ולכן פניהם הפוכים מהכיוון של הארמון דהיינו גם אם ילכו בדעתם  – הם רק ילכו ויתרחקו מהארמון עצמו בגלל דעותיהם המוטעות. ישנם את הנתינים שנמצאים במדינה ופניהם בכיוון של ארמון המלך אך אינם רואים את הארמון כלל – אלו הם המון העם שמקיימים מצוות ועושים את המוטל עליהם אך מכיוון שאינם מלומדים אין באפשרותם אפילו לראות את המקום בו הארמון והמלך נמצאים. ישנם את אלו שמסובבים סביב חומות הארמון ומחפשים את הפתח  ולא מוצאים – אלו הם המלומדים שלומדים את התלמוד ואת התורה אך מכיוון שאין לימודם בחקר האלוקים – קרי הפילוסופיה – אין הם מוצאים את הפתח דרכו יוכלו להיכנס פנימה ולפגוש את המלך. ישנם את אלו שנמצאים בתוך הארמון אך הם בפרוזדור של הארמון וטרם הגיעו אל ההיכל בו המלך נמצא – אלו הם המלומדים שנתנו אל ליבם לעסוק בפילוסופיה ואף התחילו לעסוק בה אך טרם הגיעו להשכלות  מתאימות אשר יביאו אותם פנימה אל היכל המלך. ויש את אלו שבתוך היכל המלך עצמו אך לא יראה את המלך או שיראה את המלך אך מרחוק או מקרוב או אפילו ידבר עם המלך – אלו הם החכמים שהשכילו בחוכמת הפילוספיה ובחקר האלוקים כל אחד לפי דרגתו , יש מלומדים שנמצאים עם המלך אך אינם רואים אותו או שרואים מרחוק או מקרוב או שממש מדברים איתו או שומעים אותו – הכל כפי הדרגה אליה המלומד הגיע בלימודיו הפילוסופייים ובחקר האלוקים.
ב.      הרמב"ם מתייחס לחוכמות החיצוניות כחלק מידיעת האלוקים ומעבודתו. במקום אחר הוא מחלק בין חוכמות של הטבע ובין חוכמות של דעת אלוקים.  לפי הרמב"ם חוכמות של הטבע הם הנקראות בפי חז"ל "מעשה בראשית", שדרך הלימוד של חוכמות אלו ניתן להבין את הבריאה של האל במובנה הפיזי – מעשה בראשית.  החוכמות של חקר האל  – הפילוסופיה ובנותיה – הם נקראים בפי חז"ל  – "מעשה מרכבה" – קרי המרכבה שעליה כביכול רוכב האלוקים ומתגלה בעולמו. המושג מעשה מרכבה הוא מילה נרדפת לתורה נשגבת, סודית, ומובנת ליחידי סגולה שמוסרים עצמם בלימודה, שעצם מהותה היא חקר ולימוד דרכי האל, ידיעתו, ודבקות בשכלים העליונים כמה שרק ניתן לאדם להיות דבק בהם במטרה להידבק באל עצמו ע"י ידיעתו עד כמה שניתן לבני אנוש. במובן זה הפילוסופיה הייתה הכלי העיקרי של תורה זו. הרמב"ם …