בין יהודים לנוצרים

מוסד לימוד
סוג העבודה
מספר ממ"ן 15
מקצוע
קורס
מילות מפתח ,
ציון 100
שנת הגשה 2013
מספר מילים 2588

תקציר העבודה

בס"ד ממ"ן 15
1 . עלילת פולדה – על עלילת פולדה אנו למדים מ 4 מקורות עיקריים:   מקורות נוצריים דומיניקנים, הממרבוך (ספר זיכרון) של נירנברג, שם גם מובאים שמות הנרצחים בעלילה, האנאלים (סיפורי השנים) של ברבך, ומתוך האיגרת המלכותית ששלח פרידריך קיסר גרמניה בעקבות המעשה. לפי המתואר –  בחג המולד של 1235 נרצחו 5 הילדים של טוחן בזמן שהוא ואשתו היו בכנסיה. לפי המתואר – הילדים נותרו בבית בעוד התנור היה דולק.
התנור התלקח וכל 5 הילדים נשרפו חיים.  היהודים נחשדו ברצח הילדים והעילה למעשה הייתה הרצון של היהודים להשתמש בדם הילדים הנוצרים לצורך רפואה ולצורך הכנת מצות לקראת הפסח. כדי לחזק את הטענה נאמר כי הם שמו את הגופות בתוך שקים מצופים בשעווה כדי שלא לאבד טיפה מדם הילדים.  שני יהודים נתפסו ותחת לחץ הודו במעשה.  בעקבות ההודאה פרץ טבח ביהודי העיר ונהרגו 35
אנשים ונשים.  אחדים משליטי העיר ואזרחיה הגנו על היהודים ובכך מנעו הרג רב יותר. הגופות הובאו לעיר בה שהה הקיסר פרידריך השני שהורה לקבור אותם. בעקבות המעשה פתח הקיסר בחקירה כדי לבדוק האם יש ממש בטענות הנוצרים על כך שהיהודים משתמשים בדם יהודי לצורכים פולחניים.
עלילות הדם היו נפוצות באירופה בכלל ובגרמניה בפרט. בכל העלילות חזר על עצמו המוטיב הפולחני של הרצח, קרי רצח של ילד נוצרי, ושהמעשה קורה בזיקה לחג הפסח. אך מאידך חסרים בעלילת פולדה המוטיבים של ההתעללות בגופה, תלייתה ביום שישי הקדוש וביזוייה, שבהרבה עלילות אקט זה מתואר כחלק מהטקס הפולחני שמטרתו היא להשפיל את התלוי – קרי ישו. בעלילת פולדה מוזכר לראשונה שנעשה שימוש פולחני … למאמין הנוצרי.