סמינריון במימון-תכונת יתר הביטחון העצמי בתחום ההלוואות כתלות במין ומצב משפחתי

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 100
שנת הגשה 2010
מספר מילים 7683
מספר מקורות 14

תקציר העבודה

תקציר העבודה כלכלה ומנהל עסקים אוניברסיטת חיפה סמינריון בנושא: תכונת יתר הביטחון העצמי בתחום ההלוואות כתלות במין ומצב משפחתי תוכן עניינים
1. נספחים         3
2 . תקציר           5
3 . ריבית פיגורים           8
4 . סקירה ספרותית        9
5. שיטת המחקר            מנהל עסקים 5.1 מבנה השאלון           מנהל עסקים 5.2 המשתתפים במחקר 16
5.3 אופן ניתוח השאלון   17
6 . תוצאות המחקר         19
7. סיכום ומסקנות         30 7.1 הנחת מחקר             30 7.2 מסקנות       32
8 .חסרונות המחקר         41
9. ביבליוגרפיה 43
תקציר כאשר לקוח בבנק עומד בפני החלטה אם לקחת הלוואה, ישנם שיקולים שונים שעומדים על הפרק: הריבית של ההלוואה, תקופת ההחזר האופטימאלית מבחינת הלקוח, יכולת החזר תשלומים וכיוצא בזה. מכלול השיקולים יגרמו ללקוח להגיע להחלטה אם לקחת או לא לקחת את ההלוואה.
ישנם הבדלים מהותיים בין האופן שבו נשים וגברים לוקחים הלוואות. מסקרנת השאלה, האם הבדלים אלו בסך הכול נובעים ממכלול של גורמים שיכולים להשתנות בין גבר לאישה, כמו למשל הבדלים מוכחים בגובה ההכנסות הממוצע בין גברים ונשים לטובת הגברים, או שמא ההבדל טמון בבסיסו של מין הנשאל.  המחקר מתבסס על ממצאים מתחום שכבר נחקר, תחום שבו הוכיחו כי בני האדם לוקים בתופעת יתר ביטחון עצמי- תחום ההשקעות. מחקרים מראים כי בתחום ההשקעות בני האדם סוחרים יותר מדיי גם במצבים בהם ישנה תחזית לרווחים שליליים וגורמים לעצמם להפסדים. מכיוון שהוכח כי בתחום ההשקעות בני האדם לוקים בתופעת יתר ביטחון עצמי, אני מניחה לאורך כל המחקר כי בני האדם לוקים בתופעת יתר הביטחון העצמי גם בתחום ההלוואות.
הנחה המחקר: אנשים לוקים בתופעת יתר הביטחון העצמי כלויים בשוק ההלוואות.
מכיוון שמחקרים מוכיחים כי גברים לוקים בתופעת יתר ביטחון עצמי בתחום ההשקעות יותר מאשר נשים, ארצה לבדוק אם תופעה זו, יחד עם השלכותיה, מתרחשת גם בתחום ההלוואות.
השערת המחקר: גברים לוקים בתופעת יתר הביטחון העצמי והשלכותיה בתחום ההלוואות יותר מאשר נשים.
בדיקת השלכות יתר הביטחון העצמי בתחום ההלוואות, תבוא לידי ביטוי במחקרי על ידי בדיקת תשלומים של ריבית פיגורים על איחורים בהחזרי תשלומי ההלוואות ולכן מהשערת המחקר נובעת תת השערה.
תת השערה: גברים יגרמו לעצמם ליותר נזק מאשר נשים בתחום ההלוואות, אשר יבוא לידי ביטוי ביותר תשלומים של ריבית פיגורים.
בבדיקת הבדלי יתר הביטחון העצמי בתחום ההלוואות בין נשים וגברים, נלקחו בחשבון ארבעה משתנים נוספים שנגזרים מהמצב המשפחתי: רווק, רווקה, נשוי ונשואה. מחקרים מראים על הבדלים מהותיים בלקיחת החלטות בתחום ההשקעות בין ארבעת הסטאטוסים, אשר נובעים מהשפעות הדדיות בין הבעל והאישה- מיתון מצד האישה ועידוד מצד הגבר לגבי עניינים כגון: סיכון התיק, כמות המניות בתיק וכיוצא בזה.
במחקרי אבדוק את ההבדלים בין ארבעת הסטאטוסים הללו. אבדוק אם גבר רווק ינהג ביתר ביטחון עצמי בתחום ההלוואות יותר מאשר גבר נשוי ,עקב ההשפעה הממתנת יותר של האישה על אופן לקיחת ההלוואות של בעלה ואבדוק אם אישה נשואה תנהג ביתר ביטחון עצמי בתחום ההלוואות יותר מאשר אישה רווקה, עקב ההשפעה המעודדת יותר של הבעל על אופן לקיחת ההלוואות של אשתו. כדי לקחת בחשבון את משתני המצב המשפחתי נבדקו שתי השערות משנה.
השערת משנה 1: אצל גברים רווקים תופעת יתר הביטחון העצמי בתחום ההלוואות תבוא לידי ביטוי בצורה חזקה יותר מאשר אצל גברים נשואים.
השערת משנה 2: אצל נשים נשואות תופעת יתר הביטחון העצמי בתחום ההלוואות תבוא לידי ביטוי בצורה חזקה יותר מאשר אצל נשים רווקות.
 השערת המחקר, תת ההשערה שנובעת ממנה ושתי השערות המשנה נבדקו על ידי שאלון.