ניתוח הסרט "האביר האפל" על פי הגישה האינטר-טקסטואלית וז'אנר המערבון
מוסד לימוד | אוניברסיטת תל-אביב |
מקצוע | קולנוע ותאטרון |
מילות מפתח | אינטר, אינטר-טקסטואלית, בין-טקסטואלית, דיסיפלינות, האביר האפל, ז'אנר, ז'אנר המערבון, טקסט, טקסטואלית, מערבון, סרט, קולנוע, רב משמעית, רולאן בארת, שץ |
שנת הגשה | 2010 |
מספר מילים | 1018 |
מספר מקורות | 4 |
תקציר העבודה
במאמרו "From Work to Text" מניח בארת (Barthes) כי תהליך ניתוחו של טקסט צריך להתבצע על-ידי שילוב דיסציפלינות, תחומי לימוד שונים, כאשר לא ניתן לפרש ולהתמודד עם טקסט כלשהו בעזרת הבנה, טובה ככל שתהיה, של ענף לימוד אחד בלבד. מהלך שכזה מתבצע ביעילות רבה כשההדדיות בין התחומים נשברת ולא ניתן לסווג את הטקסט למקור ספציפי, וכך הפקת המשמעות הופכת לרב-משמעית והערך נובע לא מהטקסט עצמו אלא מהקשרים רחבים יותר לטקסטים אחרים ולקורא עצמו. (משפטים5-משפטים6) בהמשך המאמר מציג בארת מספר צורות אפשריות לניתוח יצירה אינטר טקסטואלית. בעבודה זו בחרתי להתמקד בטענה השנייה במאמר אשר עוסקת בהגדרת הז'אנר תוך כדי ניתוח הסרט "האביר האפל" (The Dark Knight, Christopher Nolan,
2 008 ) מול ז'אנר המערבון.
גיבור המערבון יהיה בדרך כלל חיצוני לקהילה, יתייצב בתחילת הסרט, ובפתירת הקונפליקט "ייעלם אל האופק". הפיתרון יתבצע לרוב בצורה אלימה של מוות, וילווה בקוד גברי עמוק. גיבור המערבון הוא אחרון הג'נטלמנים. יחד עם היותו סמל לאצילות אישית הוא נושא על כתפיו כפילות מוסרית "כפילות זו נובעת מן העובדה שתהיינה הצדקותיו כאשר תהיינה – הוא הורג אדם" (וורשאו, 320). ניתן לראות דיוק רב בין הצגתו של וורשאו את המערבון הקלאסי לבין המתרחש באביר האפל. באטמן מבין כי עליו להקריב את דמותו ואת מהותו כדי לאפשר לגות'אם להילחם בפשע בצורה הטובה ביותר. הוא בורח אל האופק כשאחריו רודפת המשטרה.
לסיכום, שץ טוען במאמרו כי לאחר הנחת יסודות הז'אנר ובחינת הקונבנציות מגיע שלב העידון, בו התוכן הוא חתרני וההתייחסות לצורה היא בולטת. זהו מצב בו הקהל הבין את המסר של התבנית הבסיסית ודרש מורכבות אחרת (36-37). לדעתי בצורה זו ניתן להבין את האביר האפל בדרך הטובה ביותר.