סוגיות בחינוך מיוחד -!

תקציר העבודה

                     ממ"ן  12
א.      ליקויי הלמידה המופיעים אצל דורון הם:
ליקויים התפתחותיים:
ליקויים תפיסתיים מוטוריים- ליקויים במוטוריקה גסה- המתבטאים בקושי להפעיל את מע' השרירים הגדולים בגוף. גורם ל:
סרבול של הגוף, קשיים בשמירה על שיווי משקל, על יציבה נכונה ועל איזון גופני.
קשיים בתנועה נכונה במרחב, קשיים בתודעת הכיוון וכו'. ניתן לראות אצל דורון כי "תנועותיו היו מסורבלות ומגושמות", אשר מראה על ליקויי במוטוריקה הגסה.
ליקויים במוטוריקה העדינה- מתבטאים בהפעלת מע' השרירים הקטנים, במיוחד שרירי אצבעות הידיים. ילד הסובל מליקויים גופניים עדינים מתקשה בפעילויות רבות הדורשות שליטה ותיאום בין עין ליד, כמו: כתיבה וציור.
ניתן לראות כי לדורון יש ליקוי במוטוריקה העדינה,"בבדיקת מחברותיו הבלתי קריאות כמעט לחלוטין נמצאו מילים כתובות בכתב-ראי", "כתב ידו היה רשלני". ליקויים אקדמאיים:
ליקויי קריאה- דיסלקציה- הפרעת קריאה חמורה ביותר שיש על רצף הקריאה. ניתן לראות כי לדורון יש דיסלקציה התפתחותית ראשונית המיוחס למרכיב גנטי מולד. הילדים שסובלים ממנה לא רוכשים תהליך קריאה. לפי הכתבה כתוב: "אומנם לא כל התלמידים רכשו את הקריאה באותו מועד ,אך דורון לא רכש אותה כלל".
ליקויים בכתיבה- ניתן לראות אצל דורון ליקויים בכתיבה. למשל:
קושי לבצע פעולות מוטוריות הקשורות בכתיבה. ע"מ לכתוב יש לשלוט בתנועות היד הנדרשות לצורך הכתיבה. בקטע מצוין כי "כתב ידו היה רשלני מאוד ובלתי ברור לחלוטין". ליקויים בחשבון- ניתן לראות אצל דורון ליקויים בחשבון.
"בשיעורי חשבון חלה נסיגה, שוב אין הוא מגלה עניין בתרגילים, ובעיקר אין הוא נוטה לפתור בעיות בחשבון, הואיל ואין הוא יכול לפענחן בכוחות עצמו". ניתן לראות כי לדורון יש תפיסה חזותית לקויה, הגורמת לחילופי אותיות בקריאה ומשבשות בדרך כלל גם זיהוי ספרות. הפרעה בדימוי חזותי חוזר פוגעת בחישוב בכתב, כי הילד לא מסוגל להיזכר בצורתם של המספרים. 10/10 ב.      הגישה הנוירולוגית תגיד כי המקור לליקויי הלמידה של דורון הוא עקב תפקוד לקוי במוח.         הגישה הנוירולוגית תסביר את המקרה של דורון ע"י גורמים מולדים, חלקם גנטיים.         "דיספונקציה מוחית מזערית"- זוהי תוצאה של פגיעות במהלך ההריון, למשל: יכול להיות שדורון נפגע במהלך ההריון בגלל חוסר חמצן. עקב כך מביא אותו לאי סדירות בתפקודים הפסיכולוגיים כמו: תפיסה, למידה, חשיבה, תקשורת וכו'.
הגישה הקוגניטיבית תנסה להסביר את המקור לליקויי הלמידה של דורון ע"י סוכני חברות.       למשל: ההורים.
ההורים הם סוכן החברות הראשוני של הילד ולכן הם מהווים עבורו חלק משמעותי בתהליך הלמידה. ברגע שנוצר פער בין דפוסיי הלמידה שמתאימים לילד לבין מה שהוא רואה בבית יכולה להיות בעיה ולהיפתח פער. למשל: יכול להיות שהוריו של דורון הפעילו עליו לחצים להישגיות, או הדרך שבה הם תיקנו את דורון על השימוש בשפה או לחילופין יכול לקרות מצב שבו דורון ראה את הוריו מתפקדים בכמה מישורים וזה מה שגרם לבלבול ויצר אצלו קושי.
הגישה הפסיכואנליטית תנסה להסביר כי המקור לליקויי הלמידה של דורון הוא עקב חמשת השנים הראשונות לחייו שהן קריטיות בקביעת אישיותו של דורון. היא תנסה להסביר זאת ע"י קונפליקטים ולחצים בתוך המשפחה. יכול להיות שהוריו של דורון היו קרים או מענישים ,אשר גרם לדורון להתנהגות מרידה המתבטאת באי למידה. לחילופין יכול להיות שהוריו של דורון מנעו ממנו את סקרנותו וחקירתו בגיל הרך, יכול להיות שדורון חווה איזושהי טראומה שהשפיעה עליו באופן חזק, או פרידה פתאומית של אחד ההורים. גישת התיווך תנסה להסביר כי המקור לליקויי הלמידה של דורון הוא כי ההורים של דורון לא השתמשו בתפקיד המתווך בצורה נכונה. תפקיד ההורים הוא לכוון את הילד לעולם, לעזור לו לארגן את המידע, להעשיר אותו בידע, בחוויות וכו'. כנראה הוריו של דורון לא סיפקו לא את זה, לא סיפקו לדורון הכוונה נכונה, הדרכה נכונה, לא סיפקו חוויות משמעותיות בחיי, בעצם ליקויי הלמידה של דורון נובעים מחוסר תיווך מצד הוריו. גישת ההתקשרות דפוסיי התקשרות במשפחה, חלוקת התפקידים, הקונפליקטים, העמדות והערכים ממלאים תפקיד חשוב בקשיי הלמידה. גישת ההתקשרות תנסה להסביר כי קשיי הלמידה שנוצרו אצל דורון הם עקב דפוסיי אינטראקציה, דפוסיי התקשרות מבולבלים, כמו: חוסר עקביות בתגובה להישגים. יכול להיות בגלל איזשהו קונפליקט משפחתי סביב נושא בי"ס. למשל: דורון נחשף לקונפליקט שבו להוריו יש דעות שונות לגבי …