הקשר שיוצרים הנישואין עפ"י היהדות

סוג העבודה
מקצוע
שנת הגשה 2013
מספר מילים 7411
מספר מקורות 20

תקציר העבודה

הקשר שיוצרים חיי הנישואין עבודה סמינריונית במסגרת החובות לקבלת דרגת שכרB.A  אקוויוולנטי   __________________________________________________     כסלו תשע"ג                                            נובמבר 2012
תוכן העניינים תקציר …   4
מבוא –   6
פרק א'- מעלת הקשר שיוצרים הנישואין …   8
1 . השוני בבריאת האישה מעיד על אופי הקשר הרצוי בין בעל ואישה —   8
2 . ייעוד החיבור – קיום רצון הבורא –…   9
3 . השפעת היצירה לדורות –.   10
4 . שותפות שיוצרת שלמות –.
1 1
פרק ב' – תפקידי הבעל והאישה כמנוף לבניית הקשר –..
1 2
1 . חלוקת תפקידים -.   12
1 .2. תפקידי החוץ והפנים –..   13
2 . עקרת הבית –..    מנהל עסקים
3 . חינוך דור העתיד -.   16
4 . עבודת המידות כמנוף לביצוע התפקיד –   16
4 .1. חסד   16
4 .2. הכרת הטוב …   17
פרק ג' – מצוות האישה ותכונותיה כתורמות לחיזוק הקשר בנישואין   19
1 . פטור האישה ממצוות עשה שהזמן גרמן ..   19
2 .   שלוש המצוות המיוחדות לאישה —   20
2 .1. חלה- תפקיד האישה בכשרות -..   20
2 .2. נידה – צניעות   21
       2.3  הדלקת הנר –   24
 3. תכונות האישה כחלק מתפקידה –..   24
3 .1 רגש .   
5
3 .2. בינה יתירה –  26
3 .3. נשים דעתן קלה –…  27
סיכום –.   28
ביבליוגרפיה   30 תקציר משעה שנברא העולם הקדוש ברוך הוא יושב ומזווג זיווגים. המהר"ל, בספרו "באר הגולה" אומר שעבודת ה' יכולה להתממש במלואה אם המטרה הניצבת בפני האדם היא לאחד בין הניגודים. ההישג הגדול ביותר בעולם הזה הוא להביא לאחדות בין ניגודים. במצב טבעי קיימת סתירה בין צרכי הגוף לצרכי הנפש, וכאן טמון האתגר שבחיי הנישואין. אבל, זוהי גם הסיבה שמימוש עצמי יכול להיות מושג רק באמצעות הנישואין. מטרת החיים היא להביא למיזוג בין הגוף והנשמה, והדבר ניתן להשגה רק כאשר ירתום האדם את צרכי הגוף למען הנשמה.   שאלת המחקר בעבודה זו היא, איך, על פי חז"ל, משפיעה עבודת המידות, המצוות ותפקידי הבעל והאישה על מהות הקשר ביניהם?
 הקשר שיוצרים חיי הנישואין הוא קשר בעל מעלה מיוחדת. הקדוש ברוך הוא ברא את אדם וחוה בשונה מכל הברואים. שינוי זה הוא מהותי ובגינו ניתן לחוש את הקרבה המיוחדת בין איש לאשתו, יותר מהקרבה עם המשפחה הטבעית והביולוגית.  בבריאה המיוחדת הזו שתי מטרות. האחת, ליצור בין בני הזוג קרבה טבעית ועמוקה. המטרה השנייה, ליצור שותפות של חיים מושלמים על ידי הנישואין. כל אחד מבני הזוג מביא עמו את תכונותיו המיוחדות, אופיו ומידותיו וביחד נוצר "האדם השלם". תפקיד האיש בעולם הזה כולל את לימוד התורה והבאת פרנסה לבית, תפקיד האישה כולל את  הטיפול בצרכי הבית ולגלות את התורה והמצוות בחיים ולתת להם המשך קיום בעולם.
לבעל ולאישה תפקידים מיוחדים המשמשים כמנוף לבניית הקשר. חלוקת התפקידים בין האיש לאישה היא מופלאה ותואמת את תכונות כל מין.
האיש חזק בתחום השכל וההיגיון, ואילו האישה חזקה בתחום הרגש, ובכך משלימים הם זה את זה. האישה היא עקרת הבית – עיקר הבית, כל ענייני הבית מוטלים על כתפיה, אך עיקר תפקידה הוא חינוך דור העתיד. אך ברור הוא שרק על ידי  עבודת המידות, של שני בני הזוג, השקעה בחסד עם בני המשפחה הקרובים ובמידת הכרת הטוב ניתן לבנות משכן לשכינה. לאישה מצוות מיוחדות המתאימות לתכונותיה. אמנם, רוב מצוות התורה שוות לאיש ולאישה, כמו לכל הברואים. אך יש מצוות המיוחדות לאיש ויש מצוות המיוחדות לאישה, המותאמות לאופיו, תכונותיו וכוחות נפשו של כל אחד מבני הזוג, ובאמצעותן יבנו יחד בכוחות משותפים את בית ישראל. האישה פטורה מרוב מצוות עשה שהזמן גרמן כדי שתהיה פנויה לטפל בילדיה ולדאוג לצרכי הבית. טעם נוסף לפטור של הנשים ממצוות עשה שהזמן גרמן מביא הרב הירש זצ"ל, היות והאישה באופן טבעי נמצאת בתוך הבית, שהוא מבצר של קדושה, מה שאין כן האיש שרוב עיסוקיו הם מחוץ לבית, ונפגש עם כל מיני תופעות המצריכות אותו לחזק את עולמו הרוחני על ידי המצוות שהזמן גרמן. שלוש מצוות מיוחדות ניתנו לאישה: הפרשת חלה, נידה והדלקת הנר. חלה – מפני שהיא קלקלה "חלתו של עולם" בחטא אדם הראשון, לפיכך תבוא במצווה זו ותתקן את החטא. מצוות הפרשת חלה רומזת על כל תפקיד כשרות המטבח והמאכלים המופקדים בידי האישה. בעזרת הכנת האוכל לבני המשפחה, פעולה גשמית לכאורה, מעלה האישה את האוכל לדרגה רוחנית ונותנת את היכולת לבעלה ולילדיה להתעלות בתורה.  נידה – רומזת על מצוות הצניעות שהאישה התחייבה בה יותר מאשר האיש. על ידי שהאישה מקפידה על הצניעות ומתקשטת רק בפני בעלה, גורמת היא לבעלה לאהוב אותה – למלא את תפקידו בחיי הנישואין ובכך מתחזק הקשר ביניהם. הדלקת הנר – חובת האישה לדאוג להשראת הקדושה בבית והיא סגולה לבנים תלמידי חכמים.
 לאישה תכונות מיוחדות שחנן אותה בהן הבורא ועל ידי תכונות אלו היא מחזקת את הקשר בינה ובין בעלה. הרגש, הבינה יתירה, ואף התכונה שדעתה קלה, עוזרות לה למלא את תפקידה בשלמות.