עבודה חשבונאות ניהולית מתקדמת בנושא עקומת הלמידה

מוסד לימוד
מקצוע
קורס
מילות מפתח , , ,
שנת הגשה 2011
מספר מילים 7210
מספר מקורות 45

תקציר העבודה

תוכן עניינים
מבוא: 3
הקשר לחשבונאות ניהולית ולעלויות הארגון: 4
שאלת המחקר: באיזו מידה יכולים ארגונים להשיג יתרון תחרותי מעקומת הלמידה 11
אסטרטגיות עקום הלמידה: 12
ניסיון כמקור למידה.. מנהל עסקים אופי / סוג / טיב הניסיון מנהל עסקים ניסיון והתמחות ספציפית. 16
שונות שיעורי הלמידה.. 18
פעילויות מכוונות כמקור ללמידה.. 18
שלבים בתוך עקומת הלמידה.. 22
סיכום.. 24
ביבליוגרפיה:
5 מבוא
"אין חכם כבעל ניסיון" –  משפט זה השגור בפי רבים מאיתנו בא לתת תובנות מסוימות לגבי החיים, אך מעבר לכך הוא מקבל משמעות מיוחדת בעולם התעשייתי, מאחר ולניסיון כך מסתבר, ערך רב עד מאוד. ערכו של הניסיון מקבל את הכרתו בכל תהליכי הייצור ובדרכים השונות להפחתת העלויות ולמיקסום תהליכי הייצור ואכן מחקרים רבים שנערכו הוכיחו כי ככל שגדל הניסיון, מושג שיפור בתהליכי הייצור.
השיפור יכול שיתקבל במספר פרמטרים בתהליכי הייצור, כאשר כל שיפור שיתקבל, יבטא בסופו של דבר מגמה קבועה להתייעלות אשר תיקרא עקומת הלמידה. עקומת למידה היא עקומה המתארת את הקשר בין זמן הלמידה של מיומנות מסוימת להתקדמות של הלומד בביצוע המשימה הנלמדת. שימושה הראשוני היה בפסיכולוגיה קוגניטיבית, אך מאז התרחב השימוש בה לענפי הכלכלה, לחקר ביצועים, להנדסת תעשיה וניהול ועוד.עקומת הלמידה משמשת לתחזית הירידה בעלות הייצור השולית בד בבד עם הגידול של מספר היחידות המצטברות שיוצרו ומראה כיצד העלויות המשתנות קטנות על ידי צבירת ניסיון.
ניתן לאפיין את עקומת הלמידה. המטרה של אפיון עקום הלמידה היא לנתח את הקשר שהתקיים בעבר בין הניסיון שנרכש לבין הביצוע, באופן שיאפשר לנו לחזות את הקשר העתידי ביניהם.
הסיבות לירידה בעלות הייצור:

1 .  הפעולות חוזרות על עצמן, ולכן העובדים מטיבים להכיר את הפעולות שהם עושים ולמעשה הפעולות הופכות להיות פשוטות יותר. כשמרכיב ההון האנושי )פועלים( הוא עיקרי בתהליך הייצור, מתקיים אלמנט השיפור,כלומר קיים תהליך של למידה ושיפור וכן של חיסכון בעלויות העבודה הישירה.

2 .  הניסיון המצטבר מביא עמו למעשה שיפור כללי בארגון העבודה, בהתאמת הכלים הדרושים ובסיוע ההנדסי, כלומר שיטות העבודה הופכות להיות יעילות יותר. חלק לא מבוטל מתהליך השיפור, מתקבל בשל העובדה שכלל העובדים בארגון, מהעובד הזוטר ועד ההנהלה הבכירה, לומדים לבצע את עבודתם בצורה יעילה יותר.
חלק מתהליך הלמידה מושפע מההתגייסות הכללית למען המטרה ולכן פירמה אשר לא תגייס את כל אנשיה לביצוע המטרה, לא תעמוד ביעדים אשר הציבה לעצמה. עקומות למידה הן עזרים בעלי ערך רב מאוד למנהלים, מכיוון שכל ארגון אשר ירצה להתייעל, בין אם על ידי שימוש בטכנולוגיה חדשה ובין אם על ידי שיפור המצב הקיים, יכלכל את צעדיו תוך מתן מלוא כובד הראש לעקומות הלמידה, מתוך מטרה לקבל החלטות מושכלות. הניסיון אשר מהווה גורם משמעותי בפעילות הייצור, מביא לכך ששיעורי האבדנים הולכים וקטנים. חלק בלתי נפרד מהשיפור המושג מתבטא בניצולת נכונה יותר של חומרי הגלם ומניעת טעויות, שכן בדרך זו מתבצעת העבודה עם אחוזי טעויות נמוכים יותר, מושג חיסכון בעלות חומרי הגלם ובמקביל גדל מספר היחידות המיוצרות.
הניסיון מביא למעשה לשיפור בניהול הייצור והמלאי –  יכולת טובה יותר להתמודד עם הקשיים שנוצרים. יש לעשות הבחנה בין ענפים שונים כך שבענף אשר רובו מורכב מהון אנושי, שיעור הלמידה יהיה משמעותי יותר לעומת פסי ייצור אשר מורכבים רובם ממכונות ומשקלה של יד אדם בהם הינו זניח ועיקר הלמידה בהם תהיה בהטמעת המערכות.
הקשר לחשבונאות ניהולית ולעלויות הארגון: