נזיקין- אחריות המדינה בגין פעילות מלחמתית

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2012
מספר מילים 11525
מספר מקורות 23

תקציר העבודה

"אחריות המדינה בנזיקין" אחריות המדינה בנזיקין בגין פעילות מלחמתית- מבט השוואתי
2 012
  תוכן עניינים
תוכן עניינים –…
-.2
מבוא .3
הדין המצוי: חסינות המדינה וחסינות איש הבטחון -…
5
משפט משווה ..9
   ארצות הברית -…8
   אנגליה ..12
חסינות המדינה בגין פעולה מלחמתית – שיקולים –16
שיקולי הרתעה והכוונת התנהגות –.
16
החשש שמתן חסינות לחיילים יגרום לאי נקיטת אמצעי זהירות 19
שיקולי משמעת -..20 "כיס עמוק" וביטוח ..20 דין רצוי –21
חיוב המדינה ופיזור הנזק -.22
פיזור הנזק והביטוח הלאומי .23
פרשנות סעיף 5 לחוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה) —
5 המונח "פעולה מלחמתית" …
5 פסיקת בית המשפט העליון והביקורת שנמתחה עליה –..
5 פס"ד עודה –..29
סיכום –..35
ביבליוגרפיה …
בעבודה זו, אבחן את הפרשנות שניתנה במשפט הישראלי לחסינות המדינה בגין פעולות מלחמתיות מכוח "חוק הנזיקים האזרחיים (אחריות המדינה), תשי"ב 1952".
לאחר סקירה כללית של החסינות ובחינה השוואתית של הדין במספר מדינות, תתמקד העבודה בבחינת שיקולי המדיניות העומדים בבסיס חסינות המדינה ובהסדר הראוי שיש להחיל במקרים אלו. הסדר זה נבחן בהקשר הכללי של פעולה מלחמתית, תוך יישום העקרונות על פעולות הצבא בשטחים.
זאת, תוך בחינת פסיקה תקדימית אשר ניתנה זה לא מכבר בבית המשפט העליון בע"א 5964/92 עודה נגד מ"י (להלן: "פס"ד עודה"), ותיקוני חוק שהוכנסו בעטיה.
 הפרשנות המצמצמת שאומצה על ידי בתי המשפט בתחילת הדרך, נבעה מהתפישה ששלילת תחולת דיני הנזיקין "הקלאסיים" תותיר את הנפגעים ללא סעד ראוי, אבחן האם תפיסה זו עומדת כיום. העבודה מציגה ארג רחב של חוקי תגמולים, אשר מספקים כיסוי מעין ביטוחי לפגיעה שנגרמה אגב פעולות מלחמתיות או מעין מלחמתיות. כיסוי ביטוחי מעין זה, מתאים בצורה טובה יותר לנזקים שנגרמים אגב פעולות אלו על מאפייניהן הייחודיים.
על כן, אבחן תזה לפיה יש לפרש את המושג פעולה מלחמתית בצורה מרחיבה, כך שהמדינה לא תהיה חייבת בנזיקין בנסיבות מלחמתיות או מעין מלחמתיות. זוהי גם הפרשנות אשר ניתנה למושג במדינות העולם המערבי. פרשנות מרחיבה זו אינה מביאה לפתרון הולם וראוי לגבי תושבי השטחים המוחזקים, שכן חוקי התגמולים הישראליים אינם חלים עליהם. בנוסף, הם אינם זוכים לכיסוי ביטוחי דומה מצד מדינה אחרת, שכן הם אינם אזרחי מדינה ריבונית.
לפיכך, מסקנתי  הנה שהמערך המתאים להתמודדות עם נזקים מעין אלה, הנגרמים לתושבי השטחים, הינו מערך הדומה לביטוח ממלכתי צד ג'; מערך מעין זה יעניק לנפגעים בשטחים, במקרים הראויים, פיצוי הן בגין נזקי גוף והן בגין נזקי רכוש. מערך שכזה יכול להביא בחשבון, לצורך מתן הפיצויים ואומדנם, את השיקולים המיוחדים והמאפיינים המיוחדים המלווים את פעילות הצבא בשטחים.