סמינר בנושא הקשר בין שכר המורים לתפוקה החינוכית -!!

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , ,
ציון 98
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6535
מספר מקורות 42

תקציר העבודה

הקשר בין שכר המורים לתפוקה החינוכית                                                                                                 אוגוסט  2013
תמצית מנהלים במחקר זה בחנתי האם קיים קשר בין שכר המורים לתפוקה החינוכית של התלמידים שלהם ברחבי העולם. נושא זה הוא מאוד מורכב ותלוי בהרבה פרמטרים ובעבודתי ניסיתי לכלול כמה שיותר מידע שיכול לעזור לי להגיע למסקנות.
כדי לקבל פרופורציה על המצב, התחלתי את העבודה בסקירת העובדות על שכר המורים בארץ, והשוואה שלו למקצועות אחרים , ולשכר המורים ברחבי העולם.
לאחר מכן, עברתי לבחון את ההשפעה של שכר המורים על התפוקה החינוכית. תחילה באופן עקיף(דרך מוטיבציה של מורים, ומחסור במורים), ואחר כך באופן ישיר.
לבסוף, בחנתי את נושא תמריצי השכר , את השפעתם ואת העמדות השונות לגביהם בארץ ובעולם.
תוכן עניינים
תמצית מנהלים –. 2
מבוא -… 4-5
רמת שכר המורים בישראל והשוואה בינלאומית -. 6-8
קשר בין רמת שכר המורים למוטיבציה שלהם, והשפעתם על הישגי התלמידים – 9-11
קשר בין רמת שכר המורים למחסור במורים, והשפעתם על הישגי התלמידים – 12-16
קשר בין רמת שכר המורים להישגי תלמידיהם (קשר ישיר) .. 17-20 מחקרים בנושא תמריצי שכר שונים בעולם, והשפעתם על הישגי תלמידים — 21-23
תמריצי שכר בישראל – האם זה עבד/יעבוד? -.. 24-26
סיכום ומסקנות – 27-28
ביביליוגרפיה -… 29-31
נספחים . 32-36
מבוא
"העתיד נמצא היום על ספסל הלימודים…" (פרופ' דן בן-דוד) מקצוע ההוראה הוא אחד המקצועות החשובים ביותר בעולם. למורים ומחנכים בבתי הספר יש תפקיד מרכזי בעיצוב פניה של החברה העתידית מבחינה תרבותית וערכית. הם המנהיגים של הדור הבא, ומלבד ההורים הם המקור העיקרי של ידע וערכים לילדים. אך כידוע, מקצוע ההוראה אינו מקבל את הכבוד לו הוא ראוי. אנשי חינוך והוראה רבים מוחים על תנאי ההעסקה והשכר שלהם, וחשים כי הוא אינו משקף את עבודתם, שיכולה להיות לעיתים קרובות תובענית, קשה ומאתגרת. בנוסף, ברוב מדינות העולם צעירים מוכשרים ושאפתניים נמנעים מלבחור בהוראה כמקצוע, עקב התגמול הנמוך שמקבלים מורים. לכן, כדי ליצור חינוך טוב יש לפעול על מנת שמקצוע ההוראה יקבל את הכבוד לו הוא ראוי, וכך גם יגדל הביקוש למקצוע ההוראה .
אף כי המשבר בביקוש להוראה הוא תופעה בין-לאומית, נראה כי בישראל חומרתו מורכבת יותר ועמוקה מזו העולה מסקירת הנעשה במדינות מפותחות אחרות. ייחודו של המשבר בישראל בא לידי ביטוי בעיקר ב-2 היבטים מרכזיים:
1 ) ביקורת ציבורית מצטברת על דמות המורה, ועל מעמדה של ישראל במבחנים הבין-לאומיים, אשר הפכה את המורים בארץ ל"שק חבטות". בנוסף, במאמרים ובראיונות רבים , המחנך בישראל מצטייר כ"מורה כושל", וכך גם אמירות בוטות אחדות של מנהיגי ציבור כלפי מורים אשר העמיקו את תיוגה של קבוצה זו בחברה הישראלית, ותרמו להפחתה בביקוש למקצוע.
2) שכר המורים הנמוך, שגרם לכך שמורים נדרשו להשלמת הכנסה כדי להגיע לשכר מינימום בהתאם לחוק, או לעבודה נוספת לצד עבודתם כמורים. כמו-, לשכר המורים חשיבות רבה בעיצובה של דמות המורים בחברה הישראלית, וביחס שמקצוע ההוראה מקבל יחסית למקצועות אחרים בשוק העבודה. בנוסף, בתקופה האחרונה יש התעניינות רבה בשיח הציבורי בנוגע לרפורמות השונות בחינוך("אופק חדש" ו"עוז לתמורה"),  ולכן שאלת המחקר שבחרתי לחקור בעבודתי היא: "מהו הקשר בין רמת שכר המורים לרמת התפוקה החינוכית?" המוטיבציה שלי לעיסוק בנושא נובעת מהחיים האישיים שלי. הוריי הינם מורים במשרד החינוך מעל ל-
2 0 שנים, וכל ילדותי ספגתי את היתרונות והחסרונות מבחירתם במקצוע זה. היתרונות הם כמובן החינוך והערכים שקיבלתי בתור ילד. החיסרון הבולט הוא התמורה הנמוכה יחסית שהוריי קיבלו מעבודתם במהלך השנים, למרות ההשקעה הפיזית והמנטלית הרבה שהם השקיעו.
בעבודתי אסקור את נתוני שכר המורים בארץ ובעולם, אבחן את ההשפעות של השכר על מוטיבציית המורים, על מחסור המורים ועל התפוקה החינוכית(באופן ישיר ובאופן עקיף), ולבסוף אבחן את נושא תמריצי השכר בארץ ובעולם, ואת השפעתם על תפוקת המורים והישגי תלמידיהם.