מבוא לחשיבה חברתית

תקציר העבודה

ממ"ן
1 2                                                                                              09.08.13
קורס:10161 מבוא לחשיבה חברתית            שאלה 1:
א.
מוסד חברתי- גוף כלשהו בחברה שתפקידו ליצור סדר בתחומים שונים בחיינו בהיבטים חברתיים , כלכליים ותרבותיים. המוסד החברתי מורכב ממערכת של מנהגים חברתיים ונשלט ע"י נהלים ונורמות ברורות המתפתחות סביב צורך מסוים. מוסדות חברתיים יכולים להיות מוחשיים כמו: ביה"ס, ביה"ח -ארגונים מבנים שהוקמו למטרה מסוימת ויכולים להיות בצורה לא מוחשית כמו: מערכת המשפט , האו"ם וכדומה. המוסדות החברתיים רבים ומגוונים, שונים אחד מהשני ותלויי תרבות  , אשר משתמשים בעוצמה בכדי להכתיב ולהנציח את הנורמות. המוסדות החברתיים  נשלטים ע"י כללים ומשליטים סדר בחיים מדובר בתהליך מתמשך , דינאמי שמשתנה כל הזמן ומשנה גם את הסדר בחברה. מאפיינים:
·          מאפיין בלתי פורמאלי:
הם מורכבים ממערכת צפויה מראש של מנהגים חברתיים שמסדירים את התנהגותם ·          מאפיין פורמאלי: הם נשלטים בדרך כלל ע"י נהלים , נורמות ותקנות ברורות ·          היבטים חשובים של החיים החברתיים , הכלכליים או התרבותיים מתנהלים ומוסדרים באמצעותם.[יו1]  ב.
המשפחה : מוסד חברתי אינטימי , המאגד יחידים לקבוצה שיתופית והדוקה כדי לענות על הצורך של יצירת המשכיות חברתית שמוסד המשפחה נועד לספק. הפרק משווה בין שתי תקופות ומציג את תור הזהב של המשפחה הגרעינית המסורתית ותקופה שניה משנות ה 80 ואילך המציגים את ההסדרים המוסדיים החברתיים המשתנים של חיי המשפחה. בשנות ה 50 , תקופת "תור הזהב" שבאה לתאר הרמוניה ואחווה ובה המשפחה האידיאלית היא המשפחה הגרעינית שמורכבת מאישה ובעל שנשואים כל החיים וילדים המהווים תוצר של הנישואים. ישנה חלוקה ברורה לגבי התעסוקה של בני הזוג –הגבר אחראי על פרנסת המשפחה והכנסת הכסף ואילו האישה אחראית על משק הבית וגידול הילדים. כמו כן ישנה חלוקה ברורה לגבי המיקום במרחב של כל אחד מבני הזוג- הגבר נמצא מחות לבית בשוק העבודה ואילו שטח מחייתן של הנשים הוא הבית. תפקידיהם של האישה והגבר נבדלים זה מזה באופן מהותי ויחסי העוצמה במשפחה הגרעינית הינם בלתי שוויוניים בשל תפקידים שממלא כל אחד מהצדדים. במשפחה המסורתית הגבר הוא בעל העוצמה בגלל סמכותו האישית וההיררכית של הזכר הפטריארכלי העומד בראש משק הבית , כופה את מרותו על בני המשפחה שתלויים בו ומחזיק בעוצמה הכלכלית בשל היותו המפרנס. משנות ה-80 ואילך בשל תמורות דמוגרפיות וחברתיות שחלו במשפחות ובמשקי הבית, משברים שהביאו לקריסת המסגרת המשפחתית ודרישה הולכת וגוברת מצד הנשים לשוויון ושינוי חברתי הביא עמו מעבר ממשפחה ל "משפחות". לאורך …
 [יו1]הסבר את המאפיינים הללו, אפילו במשפט. 9 נק'.