פרו סמינריון-פולחן המוות ביפן לאחר מלחמת העולם השניה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , ,
שנת הגשה 2010
מספר מילים 4208
מספר מקורות 6

תקציר העבודה

ראשי פרקים מבוא. 3
1 פולחן המוות המסורתי ביפן 4
טיפול מסורתי במת טקסי זיכרון מסורתיים
2 פולחן המוות העכשוי 7
            טיפול עכשוי במת             טקסי זיכרון עכשויים
3 השינוי שעברה יפן והשפעתה על פולחן המוות. . 9
            השפעת המעבר מהכפר לעיר             השפעת המעבר למדינה תעשייתי וצמיחת גופים מסחרים
4 סיכום.. . 12
5 ביבליוגרפיה. . 13
האמונה המסורתית שבבסיס פולחן המוות היא, שרוחו של המת ממשיכה לחיות גם לאחר מות הגוף. היא עוברת מ"רוח רעה" (ara-mitama) ל"רוח שלווה"  (nigimitama), וכן מטומאה שחורה (טומאת המוות) לטוהרה. פולחן המוות המסורתי מפורט תוך התמקדות בשני נושאי משנה: פולחן המת וטקסי הזיכרון – פולחן המת כולל את הטיפול בגופת המת, ברוח המת ובכל מי שהכיר את המת. כמו כן Iהוא כולל את הפולחן להחיאת המת; פולחן שבירת הקשר (הכולל אשכבה ולוויה); ופולחן ההגעה להארה בודהיסטית. (סוזוקי, 657). טקסי זיכרון כוללים את הטקסים האישיים והטקסים הקולקטיבים למתים ולאבות הקדמונים.
טענת המחקר היא, כי למרות השינויים המהותיים שעברה יפן אחרי מלחמת העולם השניה וההתפתחות המהירה שהתחוללה מאז, היפנים עדיין שומרים על מסורת פולחן המוות, מעמדו לא פחת ומהותו לא השתנתה.
המסורת היא חלק מהשיגרה היומיומית, בייחוד בזמנים המודרניים, שבהם גופים תעשייתים מנהלים את הטקסים וקיים פחות ידע מסורתי במשפחה. זוהי תקופה שבה הדור הצעיר מחפש את השורשים, את היציבות ואת השליטה בחיים דרך פולחן המוות וכבוד למתים.  כמו כן אראה שהשינוי שעבר פולחן המוות והתאמתו לעולם המודרני הם שינויים חיצונים בלבד, שלא פגעו במסורת ובמהות הפולחן ואולי אף איפשרו לו להמשיך ולהיות חלק חשוב בחיים המודרנים ביפן.
בעבודה זו קיימות שתי הנחות יסוד. הראשונה מתיחסת למועד בו השתנה הפולחן, ומציינת את מלחמת העולם השנייה כנקודת המעבר מפולחן המוות המסורתי והפולחן העכשוי.
ההנחה שנייה מתיחסת למקור הדתי של פולחני המוות, שמשלבים פולחני קאמי ופולחנים בודהיסטים.