עבודה סמינריונית בנושא השפעת זיכרון העבודה על תפקודם של ילדים עם לקויות למידה

מוסד לימוד
סוג העבודה
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 15205
מספר מקורות 140

תקציר העבודה

המחלקה לחינוך ולפסיכולוגיה עבודה סמינריונית במסגרת הקורס: ליקויי למידה (10527) השפעת זיכרון העבודה על תפקודם של ילדים עם לקויות למידה שם המנחה:
שם המגישה:
אוגוסט, 2013
תוכן עניינים
      מבוא . 3
1     סקירה ספרותית . 5
1 .1     לקות למידה – הגדרות . 5
1 .1.1     סוגים של לקויות למידה -. 8
1 .2     מאפיינים של ילדים עם לקויות למידה — 17
1 .2.1     מאפיינים קוגניטיביים -… 17
1 .2.2     מאפיינים רגשיים-חברתיים . 19
1 .2.3     מאפיינים התנהגותיים -… 21
1 .3     הגדרת זיכרון עבודה .. 23
1 .4     מאפייני זיכרון עבודה בקרב ילדים עם לקויות למידה -. 29
1 .5     השפעת זיכרון העבודה על תפקודם של ילדים עם לקויות למידה -. 32
2     דיון . 35
3     סיכום ומסקנות 39
4     ביבליוגרפיה – 41
מבוא
לקות למידה היא מונח כללי המתייחס לקבוצה הטרוגנית של הפרעות הבאות לידי ביטוי בקשיים משמעותיים ברכישת האזנה, דיבור, קריאה, כתיבה, המשגה ו/או יכולות מתמטיות ובשימוש בהם. הפרעות אלה הן פנימיות לפרט, ומניחים שהן נובעות מדיספונקציה נוירולוגית מרכזית. הן עשויות להופיע בכל שלב לאורך מעגל החיים. אף-על-פי שלקות למידה יכולה להתרחש בו-בזמן עם תנאים מגבילים נוספים (פגיעה חושית, פיגור שכלי, הפרעה רגשית וחברתית) או תנאים חיצוניים (הבדלים תרבותיים, הוראה לא מספקת או לא מתאימה), אין לקויות הלמידה תוצאה ישירה של תנאים אלה (NJCLD,
1 994). הגדרה זו, מתייחסת למקור אפשרי ללקויות – דיספונקציה נוירולוגית מרכזית, דהיינו לקות ראשונית שפוגעת ביכולת ללמוד ובקשר בין היחיד לסביבתו.
גם בישראל נהוג כיום להשתמש בהגדרה זו  לאפיון ולאבחון של תלמידים עם לקויות למידה (משרד החינוך והתרבות, 2003, 2000), וזאת למרות שהגדרה זו שנויה במחלוקת ויש לה ניסוחים חדשים גם בארצות הברית.
עבודה זו עוסקת בנושא זיכרון עבודה בקרב לקויי למידה. זיכרון עבודה הינו מערכת מוגבלת במשאבים ובאמצעי אחסון, שמעבדת את הפעילות הקוגניטיבית השוטפת של תגובות האדם. Baddeley (1986) מתאר מערכת זיכרון עבודה כמערכת בעלת מבנה רב-רכיבי המכילה לפחות ארבע מרכיבים המבצעים בנפרד פעילויות ספציפיות:
המנהל – אשר מקצה משאבי קשב לצורך עיבוד מידע ומתאם בין המערכות; לולאה פונולוגית – אשר מעבדת אינפורמציה מילולית וקולית; לוח ויזואלי-מרחבי – אשר מעבד אינפורמציה ויזואלית ומרחבית; אזור חיץ אפיזודי – המהווה ממשק בין הזיכרון ארוך הטווח לזיכרון העבודה.
מטרת העבודה הינה לבחון כיצד משפיע זיכרון עבודה על תפקודם של ילדים בעלי לקויות למידה.
עבודה זו נועדה להגביר את המודעות להיקף הנרחב של ליקויים בזיכרון-עבודה בקרב אוכלוסיית הילדים המאובחנים כבעלי לקויות למידה ולהדגיש את חשיבותו לתפקוד תקין. חשיבות העיסוק בנושא הינה באיתור ליקויים בזיכרון עבודה בקרב ילדים בעלי לקויות למידה אשר ישפיע לחיוב על תפקודם של ילדים אלה בתחומים שונים כגון בתחום הקוגניטיבי, בתחום הרגשי-חברתי ובתחום ההתנהגותי.             עבודה זו עוסקת בשאלות: (1) מהם מאפייניו של זיכרון עבודה בקרב ילדים בעלי לקויות למידה?
(2) מהן השפעותיו של זיכרון העבודה על תפקודם של ילדים עם לקויות למידה? לשם בדיקת שאלות העבודה, באמצעות סקירה ספרותית, נדון בעבודה זו בסוגיות הקשורות בלמידה, בלקויות למידה, בזיכרון-עבודה, בחשיבותו לתפקוד ובמרכיביו על פי המודל של (1986, 2003) Baddeley.
עבודה זו כוללת חמישה פרקים: הפרק הראשון בעבודה נוגע ללקות למידה – פרק זה יעסוק בהגדרת לקות למידה על סוגיה השונים; הפרק השני מוקדש להצגת המאפיינים של ילדים בעלי לקויות למידה – בפרק זה נתמקד בשלושה תחומים עיקריים – בתחום הקוגניטיבי, בתחום החברתי-רגשי ובתחום ההתנהגותי; הפרק השלישי יעסוק בהגדרת זיכרון עבודה – לזיכרון עבודה תפקיד חשוב בכל הקשור ללמידה של החומר והטמעתו בפרט וללמידה של גירויים מהסביבה בה אנו חיים ככלל. לכן פרק זה יוקדש כולו למרכיבי הזיכרון, לסוגיו ולתפקודו; בפרק הרביעי נדון במאפיינים של זיכרון עבודה בקרב ילדים בעלי לקויות למידה; הפרק החמישי הינו פרק העוסק בהשפעת זיכרון עבודה על תפקודם של ילדים בעלי לקויות למידה.