אפליה מחמת גיל

מוסד לימוד
מקצוע
מילות מפתח , , , , , , , ,
שנת הגשה 2013
מספר מילים 6481
מספר מקורות 26

תקציר העבודה

מחלקה: ניהול וכלכלה נושא העבודה:
אפליה מחמת גיל – משלב הקבלה לעבודה ועד לפרישה שם הקורס: שוויון הזדמנויות ואפליה בעבודה תוכן עניינים
1.  מבוא —
3
2 .  אפליה מטעם גיל – סקירת התופעה –.. 4
      3.  איסור אפליה מטעם גיל במשפט הישראלי  …
4-6
      4.  גיל כמנבא של ירידה בתפקוד -..7-8
      5.  אפליה מטעם גיל-בשלבי העסקה שונים –9-מנהל עסקים                5.1  שלב קבלה לעבודה –9-11
               5.2  שלב העסקה …11
               5.3  שלב הפיטורין או הפרישה .11-מנהל עסקים     
6 .  דגמים המסבירים הרחקת עובד בגיל מתקדם משוק העבודה–..מנהל עסקים-16
            6.1 דגם הבחירה הבין-זמנית -..מנהל עסקים             6.2 דגם הצדק הבין-דורי –…מנהל עסקים-משפטים             6.3 דגם המסורת התרבותית -..משפטים             6.4 דגם כלכלי רציונלי ..משפטים-16
            6.5  דגם השוויון התעסוקתי —
16
    7.  נתונים סטטיסטיים –.16-18
   
8 .  חריגים וסעדים 18-20            8.1
חריגים …18-19
           8.2
סעדים …19-20     9.   ערוצי טיפול באפליה מחמת גיל -..21
   
1 0. סיכום ומסקנות 22
   
1 1. ביבליוגרפיה …23-
5 פרק 1: מבוא במאה ה-21 החלו דעות קדומות וסטריאוטיפים המסרבים לפנות את דרכם לשוויון, להבנה ולסובלנות כלפי קבוצות שונות באוכלוסייה.  העבר מלמד אותנו על האהדה הרבה שנרכשה לזקני העם עוד מימי התנ"ך. ההקשבה לחכמתם, הרצון להידמות להם, הרצון לשאוב כמה טיפות של ידע וניסיון גרם לאנשים לנדוד ממקום למקום על אף תלאות הדרך. עם השנים ירדה אהדה זו, ובמאה ה-18 חלה ירידה בדימוי החברתי של המבוגר והוא נתפס כאדם שאיבד את כושרו לעבוד.
השינוי במבנה התעסוקתי של שוק העבודה והמעבר לשוק עבודה תחרותי המופעל ע"י שיקולים כלכלים במאה ה20 – גרם לפרישה כפויה ממעגל העבודה, כך שמעתה סווגו לאותה קטגוריה גם עובדים שמתקרבים לגיל פרישה. השיפור הבריאותי והעלייה בתוחלת החיים גרמו לנסיגה מרעיון הפרישה הכפויה והביאו למסקנה שהירידה בכושר העבודה של העובד המתבגר פחותה יותר מהדעה השולטת. במציאות החיים המודרנית בה כוח העבודה הולך ומתבגר, יש להגביר את המודעות לקיומה של אפליה מחמת גיל. כיום אני עובדת בתחום משאבי אנוש כרכזת גיוס והשמה ונתקלת יום יום במועמדים מבוגרים שמגיעים אליי למציאת עבודה ולצערי אין לי מה להציע להם.
עקב בקשות של מעסיקים לגייס עבורם עובדים למגוון משרות ורובם דורשים עובדים עד גיל 40-45. במידה וישנם עובדים המתאימים לקרטוריונים הדרושים לעבודה ומגיע אליי מועמד בגיל מבוגר יותר מהנדרש הנני "נלחמת" עבורו לפחות להביאו לפחות עד שלב הראיון וההתרשמות.
במידה וזה מגיע לשלב של ההתלבטות של המעסיק האם לקבלו לעבודה, הנני מעלה את היתרונות של אותו מועמד לעומת מועמד אחר (במידה ואכן מתאים יותר מהמועמד השני).  אני מרגישה שאכן המועמדים או העובדים בגילאים המבוגרים מופלים לרעה וחווה זאת יום יום. קיימים תחומים רבים בהם עובד מבוגר מופלה לרעה מחמת גילו, החל משלב הקבלה לעבודה ועד לפרישתו או פיטוריו ולכן בחרתי לסקור ולבדוק נושא זה. בעבודתי אסקור את התופעה של האפליה מחמת גיל, אבדוק זאת מבחינת החוק במשפט תוך דוגמאות של פסקי דין,  בנוסף האם הגיל מנבא ירידה בתפקוד, אבחן את שלבי העסקה השונים, אציג נתונים סטטיסטיים האמורים להוכיח את האפליה של קב' עבודה בגילאי 45 ומעלה ולבסוף אסכם את הממצאים והמסקנות. שאלת המחקר שלי היא: מאמצי החברה להקטנת האפליה והאם נשאו פרי?