מעורבות הורים בבית הספר והשפעתה על התלמיד

מקצוע
מילות מפתח , ,
ציון 94
שנת הגשה 2012
מספר מילים 12776
מספר מקורות 77

תקציר העבודה

מבוא
"בעיני הזר, העובר לתומו, אין השושנה שלי שונה ונבדלת מכן. אולם בעיני-אני הרי היא חשובה מכולן… שהרי זו השושנה שלי" (אנטון דה סנט אכזופרי בתוך מלכה 1979, עמ'
6 6). הנסיך הקטן פרץ בבכי מר כשגילה שהשושנה, שהוא רואה אותה כיחידה במינה, אינה אלא רגילה בעיני אנשים אחרים, אחת מיני רבות. תחושתו מדגימה את הבעייתיות במפגש הורים עם המורה של ילדם. ההורה רואה את ילדו כיחיד ומיוחד, מתעניין בקשייו ומזדהה עם צערו ותסכוליו, שמח בשמחותיו וכואב את כאביו. ואילו המורה, רואה אותו כילד יחיד שהוא בו זמנית חלק מקבוצת ילדים… ומתייחס באובייקטיביות יחסית (מלכה, 1979). מגמת מעורבות הורים הולכת וגוברת בשנים האחרונות. היא תופסת תאוצה הן בבתי ספר יסודיים וכלה בבתי ספר על יסודיים. מורים ומנהלים מתקשים להתמודד עם השינויים שחלו ביחסם של ההורים אל מערכת החינוך ואף חלקם חשים זאת כנטל על עבודתם. ההורה רואה את ילדו כאמור, כיחיד ומיוחד ומערכת החינוך צריכה להכיר בצרכי ההורים והילדים כאחד, וכמו כן לתת אוטונומיה למורים יחד עם שמירה על צביון בית הספר. הספרות החינוכית העכשווית עוסקת כיום, בשינוי פני בית הספר ה"מסורתי" והפיכתו למוסד חינוכי אוטונומי מחד ושיתופי מאידך. תופעת מעורבות ההורים בבתי הספר כבר אינה שאלה של לגיטימציה, אלא זו היא תופעה קיימת, והמדיניות החינוכית אף מעודדת אותה .תופעת המעורבות ההולכת וגדלה של ההורים באה לידי ביטוי לא רק בכמות, אלא גם באופי של ההתערבות.
הקשר הטוב ויחסי הגומלין בין בית הספר להורים הוא המפתח לחינוך הטוב והמרכיב החשוב ביותר המבחין בין בתי ספר טובים לבתי ספר פחות טובים, וכמו כן, התייחסותם של המורים אל ההורים ושל ההורים אל המורים. דרך חקירת תופעה זו נגיע להעמקת הקשר וליצירת מגע עם הקהילה, וכך נגיע לשיפור העבודה החינוכית. עבודה זו הינה עבודה עיונית שמטרתה לנסות ולבחון את סוגיית מעורבות ההורים במערכת החינוך הישראלית תוך התייחסות לשנים עברו ועד היום עם ניסיון להדגיש את העשור האחרון באמצעות סקירה ספרותית אקדמאית רלוונטית. כמו כן, תרומתה של העבודה היא לעזור להורים להבין את דעותיהם של כל הגורמים הקשורים במערכת החינוך בכדי לדעת באיזה אופן ובאיזו מידה לגשת לבית הספר. בעבודה  זו כאמור אעסוק בתופעת מעורבות ההורים ההולכת ומתעצמת ובהכרה כי ישנו גבול דק מאוד בין המעורבות להתערבות, אשר יכול להוביל לקונפליקטים מרביים בין ההורים לממסד החינוך.  הספרות מציגה את ההורים והתלמידים כקהל לקוחותיה של מערכת החינוך (פישר, 2010) ואין להתעלם מהעובדה שלקוחות אלה בעלי מידת השפעה גדולה. אציג את המניעים המביאים הורים למעורבות, את נקודת מבטה של המערכת כולה כלפי התופעה וכמו כן את המידה בה ההורים מעורבים. תוך כדי העבודה יוצגו פתרונות והצעות לחינוך בעל אוריינטציה של שיתוף המתאים לכל הצדדים אשר ביניהם נמצא בית הספר הקהילתי.